Hardware - Midlet eller målet?

Diverse d.  04. december. 2006, skrevet af JacobHL
Vist: 255 gange.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 21:35:43
Svar/Indlæg:
1776/116
Jeg har tænkt lidt over nogle ting i forbindelse med hardware. Som flere muligvis ved er jeg semi-besat af hardware(hvorfor skulle jeg ellers være herinde :e), hvorimod den softwaremæssige del ikke siger mig det helt store.

Men mine tanker går i bund og grund ud på hvad formålet med hardwaren er. I disse dage ser vi sprit-nye teknologier, arkitekturer og standarder. Vi taler DirectX 10, DDR3 i udvikling, quad cores, AM2 og QuadFX.

Samtidig ser vi Microsoft's Vista i en næsten færdig beta version. Styresystemet der skal lede alt denne dejlige hardware, og være en af grundpillerne for den. Men til dato har vi ikke set andet end grynede DX10 klip, der er ingen spil der kan udnytte over 2 gigabyte ram ordentligt, og dualcore applikationer er næsten altid kun optimerede, og aldrig reelle multithreadede programmer.

Vi har altså en hardware industri der ligger omkring et år foran softwaren, og samtidig køber folk en 19" fladskærm, der binder dem til 1280*1024, til deres computere i titusinde klassen.
Så hvorfor render vi ud og køber, tester og savler over ny hardware hver gang der kommer et nyt grafikkort eller en ny CPU på gaden? Hvorfor bruger vi spandevis af penge på at opgradere en i forvejen yderst potent PC?

Det simple svar ville være "fordi vi kan". Vi køber alt hardwaren fordi vi vil have det bedste af det bedste, og fordi vi vil have vores spil(eller programmer) til at køre absolut perfekt.
Et andet svar vil findes ved at lede i de menneskelige instinkter, og skyde skylden på vores ego. Vi vil have en computer der er bedre end vores nabo.
Man kan også sige at vi opgraderer fra et 7900GT til 8800GTX blot for at nyde nye teknologier - Også selv om de ikke er modne. Man kan opnå bedre billedkvalitet ved højere anti-aliasing, for eksempel. Men et eller andet siger mig at folk ikke bruger 3-4 tusinde for at køre 16x AA+FSAA i stedet for 8x, samt opnå lidt bedre refleksioner ved hjælp af HDR eller bloom effekter.
Folk køber også ofte overpriserede computere med undskyldningen "den skal være fremtidssikret", og smider gladelig 20000 på bordet for en computer der holder 3-4 måneder længere end en til 10000.

For i sidste ende er ydelsen også sjældent en begrænsende faktor, men snare teknologierne. Mit eget 7900GT kort til 2000 kan klare langt det meste jeg smider efter den for eksempel, og det vil jeg gætte på den kan indtil DX10 spillene begynder at komme - Så er jeg "tvunget" til at købe nyt grafikkort på grund af en ny standard.

Så for at konkludere på mit eget syn på hardware, så må hardwaren siges at være målet. Softwaren tilpasser sig i høj grad softwaren for mit vedkomne, på trods af at de naturligvis arbejder sammen, og teknologierne på grafikkortene er bygget op omkring software(DX10 f.eks.), så er købetrangen og læseinteresserne i høj grad bygget op over hvad hardwaren består af, hvordan den klarer benchmarks, hvilken arkitektur der er brugt i stedet for hvordan fremtidige spil bliver påvirket af den nye hardware

Men folk er yderst forskellige, og spørgsmålet kan ikke besvares universielt. Jeg sætter hardware i høj kurs alene, hvorimod andre er mægtig glade for de softwaremæssige muligheder det åbner.
Men skriv endelig hvad jeres mening er om det. Er hardware et middel til bedre software, eller er software blot beregnet til at vise hardwaren?

Skriv endelig - lad os få noget debat om formålet med vores alles interesse!

Jeg har også skrevet dette indlæg på min hardwareblog( www.hardwareblog.dk )(hint, hint! Se min blog ;))

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 22:14:58
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg køber næsten kun brugt hardware. Jeg synes det er penge ud af vinduet, at give fuld pris for den nyeste hardware, når man sagtens kan spille sine yndlingsspil til en billigere penge. Eller hvis man for den sags skyld, som jeg, slet ikke spiller.

For mig er overclocking et centralt ord. Det er en hobby, som jeg har det sjovt med, uden at brænde et bundkort til 1500 af - eller en cpu til flere kilo :00

Jeg kan stadig hygge mig mange timer med en gammel Amd XP-processor - fordi den svarer til mine behov. Mine behov er nemlig at få, eksempelvis en cpu, til at yde mere for det samme beløb.

Selvfølgelig er der en vis sport i at slå rekorder. Meen. Set i lyset af e uhyrlige summer, der bliver brugt, fatter jeg det ikke altid. Måske fordi, at jeg er studerende på low-cost-budget:00

Alt andet handler om at prale overfor andre, medmindre ens behov kræver 4gb ram og en C2DX6800 plus 1024mb ram fordelt på to kort til pci-e slot, til at trække ens øjne rundt på en flimmerkasse, som bliver et personligt hul, hvori man gemmer sig for den virkelige verden.

Jeg håber, at jeg har ramt et ømt punkt. I er velkomne til at slagte mig :p

Trals

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2006 00:24:04
Svar/Indlæg:
472/115
jeg tror at når det kommer til stykket er det de færeste som egentlig altid bruger penge på det nyeste af det nyeste.. self er der nogen der gør det.

min pc kører ganske godt til den er 1½-2 år gammel og faktisk bedre end samtlige mine kammeraters computer. nogen af dem er dog typerne der ikke kan undvære norton hvilket jeg ikk kan fordrage. det suger masser af resurcer.

jeg regner dog med at opgradere når der kommer når alle de nye dx 10 spil kommer. selvom jeg ikk er den store gamer :P

Og hvis man ser hva jeg får at ydelse for bruge fx 5k og ingenting så er der ikk den store. end som at vente lidt endnu. jeg ved godt jeg ikk længere kan spille spil i allerhøjeste opløsning med alle detaljer men jeg overlever nemt så længe.

mig må i os gerne slagte :P

sko

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2006 07:22:00
Svar/Indlæg:
1954/464
# 0

for mange af os er hardware som du siger målet. For andre er det midlet til at nå deres mål.

Jeg betragter i høj grad hardware som en hobby..derfor bruger jeg også tid på at teste hardware osv.

Hobby er vel nøgleordet for mig. Samtidig vil jeg også gerne have et system der yder rimelig fornuftigt.

Derfor har jeg også købt vapo, selvom jeg ved, at en cpu på 3,4 ghz sagtens kan modsvare mine behov... :e

Men det er jo ikke sjovt..

En stor del for at mig, er også at prøve noget nyt. Derfor kan jeg f.eks. godt skifte fra 1950pro til x1900xt...også selvom jeg ved at ydelsen er meget tæt på hinanden...bare for at prøve. :p

Tror ikke det lige ændrer sig.

Er dog ikke 100% enig i at softwaren altid halter efter. Mange gange er software grunden til at man opgraderer. F.eks. vil Vista kræve 3d gfx.

Nogle af de nye spil vil kræve DX10. Og nogle af de spil vi har idag, kræver at man har et fornuftigt system for at for en fornuftig oplevelse ud af spillet.

Tror de 2 ting går hånd i hånd.

Nogle gange er softwaren foran, andre gange bagud.

Der findes sikkert ikke et endegyldigt svar på det.

Men sålænge det er en hobby, og det er sjovt, hvad behøver så være anderledes... :e

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2006 14:47:58
Svar/Indlæg:
5410/123
Sidder i nøjagitigt samme situation som #2
Pc er ca. 2½ år. Skifter snart pga. DX10.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2006 14:57:11
Svar/Indlæg:
1776/116
#3 - Men har vi set DX10 spil endnu? Vista er ikke engang ude endnu jo, og DX10 hardwaren er kommet.

Selvfølgelig blev DirectX10 designet softwaremæssigt, og det er hardwaren der er lavet til softwaren, men det ændre ikke på at der nok er en del der køber 8800GTX nu, og når at opgradere til R600 eller et nVidia DX10 kort inden de første DX10 spil kommer på gaden.

Tror egenlig mest jeg oprettede emnet for at gøre forståelsen imellem de to "grupper"(og alle dem imellem) større, ikke forstået som at der skal være større afstand imellem dem som ser hardware som det primære objekt, eller som et middel til at opnå det primære - men en større forståelse.
Det er vigtigt at ens interesse ikke bare er "computer", men at man får en indre erkendelse af hvor ens interessefokus ligger.

"Er dog ikke 100% enig i at softwaren altid halter efter. Mange gange er software grunden til at man opgraderer. F.eks. vil Vista kræve 3d gfx."
Hvis man opgraderer fra et 2d grafikkort til et 3dgrafikkort pga vista er hele denne debat vist for døve øre :P
Som jeg også skrev i #0 opgraderer man ikke så meget på grund af ydelsen mere, men mere på grund af teknologier(som naturligvis er sammenkædede med softwaren).

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2006 15:02:11
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg køber også brugt stort set altid. Hvis jeg kan slippe billigere, bliver det brugt, simple as that :)

Der er simpelthen alt for stort tab på nyt HW, og når man kigger på hvilket grafikkort (nyt) man får for 2k, så vil jeg sku hellere spare 6-1000,- og så købe det brugt 3-6 mdr senere. Spillene kører jo alligevel flydende...

OverClocking er bestemt en hobby, og en god en af slagsen. Det er ikke det samme som at tune en bil, da det er meget begrænset hvad det koster. Og kan man hive 20-50% mere ud af CPU, og yderligere 10-20% ud af RAM og GFX - så har man faktisk en RET god opgradering til billige (gratis) penge.

Dog er alt ikke så skide nemt IMO :x
F.eks. synes jeg det er fedt at skifte mus/keyboard ud med nye og bedre modeller. Jeg køber som regel "den" nye mus fra Logitech når den kommer frem, da det er en vare som jeg bliver meget mere tilfreds med i hverdagen.

Mange bruger penge på HW uden at få ret meget ud af det, udover sin egen tilfredsstillelse. Men det er vel lidt det samme som dem der tuner bilerne, for at de kan køre hurtigere, selvom de egentlig ikke må. Eller dem som køber akvariefisk til 1000,- stk som dør dagen efter pga. strøm-nedbrud. Man kan jo blive ved...

For mange er det en hobby, og jeg har bestemt også brugt min del penge på mange ting, også nogle som ikke var så heldige igen. Men vi vil jo gerne lege med det nye. F.eks har jeg brugt alt for mange timer og penge på MediaCenter, men jeg har også en fantastisk underholdningsmaskine i dag, som jeg ikke vil undvære for noget i verden :e

Vi køber os til en tilfredsstillelse, uanset om det er et godt køb eller ej. Det er jo altid et spørgsmål om holdning, smag og prioritet 8)

Men jo, vi kunne sagtens nøjes med den hardware der ligger 12 mdr tilbage endnu :D
Men så heller ikke mere.... har i aldrig været ude og fixe svigermors (eller lign) computer :x :e

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
05-12-2006 16:27:08
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har det sådan, at jeg opgradere når behovet er der, eller hvis muligheden for at gøre en god handel er der.
Jeg skifter ALDRIG hardware pga. en proklameret fremtidssikkerhed, det er fis i en hornlygte efter min mening.
Jeg selv synes da DX10 GFX ser fine ud mv, men de er dyre, og reelt kan mine kort de samme som dem pt. DX10 og Vista ligger ca 1-1½år ude i fremtiden for mit vedkommende, jeg venter til Vista SP1 ligger klar hvor div. ting er rettet... et DX10 kort kan jeg ikke bruge til meget i winXP, så ingen grund til at skifte.
CPUen ? tja selv om folk er ellevilde med C2D så er den langt fra tabt bag en vogn... den kan sagtens holde ud.

Jeg tror ikke hardware industrien ville lide tab hvis de satte tempoet lidt ned, vi får jo knap nok udnyttet det vi allerede har.