#10 DU misforstår noget her. i GFX grafik er der ingen forskel på DX 9 og DX 10 hvad angår effecter. Forskellen ligger i at DX 10 kan udnytte hardwaren bedre og få flotter grafik i spil uden at koste noget yddelse, men alt det GFX i ser i Crysis kan godt laves på et DX 9 GFX kort. Godt nok vil det koste langt mere yddelse i DX 9, men da dx 9 ikke kan udnytte mere end 256 MB ram på gfx kort så kan godt se at DX 10 vil havde langt støre fordelle da den kan udnytte uendeligt antal ram på GFX kortet og har en langt bedre udnytteses grad og plus at den kan programmer pipsne efter spillet behov på unified GFX kort. Dette kan DX 9 slet ikke. Men hurtigt sagt man kan smide 2x så flotte GFX effecter ind i DX 10 uden at det koster mere på GPU belastingen. Siger MS, men tror ikke helt selv på at de kan gøre ting 2x så flotte som de er nu, uden at det koster noget power fra GFX siden.
De første 2 år vil de fleste spilproducenter ikke smid alt for meget lir på i DX 10 spilene selv om det ikke koste noget ekstra på GFX kort siden, men fordi de menner at mange mennesker ikke vil skifte til Vista med det samme. Og DX 10 er bagudkompatibel med DX 9 så Windows XP kan godt bruges i noget tid i nu.
Men den helt store forskel ligger i at DX 10 er lavet på en helt anden måde der gør det umuligt at bruge på windows XP fordi helle driver opsætningen som DX 10 skal bruge er lavet om. Vis man skulle lave en Dx 10 Patch til Windows XP ville de skulle være nød til at lave helle driver siden om på Windows XP som de mere eller mindre siger er umuligt som det er nu.