rengørings hjælp til radiator

Vandkøling d.  06. december. 2006, skrevet af snow
Vist: 741 gange.

snow

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2006 22:22:32
Svar/Indlæg:
28/1
Jeg har en fin lille thermochill pa120.3 som jeg ville prøve at rense med et tip jeg læster mig til inde på h2okoeling.dk, nemlig eddike og salt,
men det fortryder jeg egentlig en smule jeg gjorde, for jeg så aldrig noget af det omtalte skidt komme med ud, tilgengæld så kom jeg til at spilde en smule af det ud over finnerne, dog skyndte jeg mig at skylde efter med vand fra hanen, men det var åbenbart ikke nok da der næste dag fremstod noget ir agtigt inde mellem finnerne i det område jeg spildte. Jeg prøvede herefter om det var muligt at skrabe det af, men det opgav jeg forholdsvis hurtigt igen, nu er det så tilgengæld blevet hvidt og hårdt.
Men hvordan kan jeg få det fjernet, eftersom det er ca. umuligt at komme til at skrabe eller skrubbe det af?
Håber i kan hjælpe for det er sq lidt sørgeligt at ødelægge en radiator før den overhovedet er kommet i brug :(

The

Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2006 00:29:41
Svar/Indlæg:
1406/100
Det kan du ikke :e

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2006 15:38:21
Svar/Indlæg:
204/16
Har selv lige rengjort en HE120.2b radiator på den pågældende måde, der røg også en smule ved siden af, men intet der bare ligner det du beskriver er der sket, skyllede den bare en smule med rent vand, og så skete der ikke mere ved det...

Tilgengæld kom der rigtigt mange sjove ting ud af radiatoren, på trods af at den er helt ny og ubrugt, og efter 6 gennemskyldninger kom eddiken ud lige så ren som da den blev hældt på...

har heller ikke hørt om noget tilsvarende på de mange internationale forums jeg hærger fra tid til anden heller, og det er og bliver den foretrukne metode mange steder i verden, så forstår ikke helt hvad der gik galt for dig...

Men har du prøvet med piberensere og se om det så kommer løst?

MaGiX

snow

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2006 20:38:48
Svar/Indlæg:
28/1
Havde ikke lige nogle piberensere ved hånden og dagen efter tørrede det ind og blev hvidt og virker ikke til at det vil skrabes af frivilligt. Virker som om det er en form for ir, men der skulle vel ikke være nogle der kender en ting der kan evt. blødgøre det så en rensning med en piberenser kan bliver mulig?

jrl

Superbruger
Tilføjet:
08-12-2006 20:28:01
Svar/Indlæg:
212/61
HMM, sider og overvejer om køler rens til biler kan bruges :i
Det må det kunne, da mange bil kølere er af kobber :i

snow

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2006 00:01:14
Svar/Indlæg:
28/1
Er det noget der kan fjerne uden brug af fysisk terror på køleren da finnerne bøjer rimelig nemt, og er det noget der fjerne malingen?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2006 00:27:42
Svar/Indlæg:
1900/33
HAr arbejdet et sted hvor jeg rengjorde sådanne kølere fra skibe der var fuldstændigt grønne!, og der brugte jeg en damprenser

/Lars

MupP

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2006 00:34:00
Svar/Indlæg:
254/16
Damprenser er der vel tryk på? Dvs. = bøjede finner..?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2006 01:53:32
Svar/Indlæg:
1900/33
#7 Ja, du skal blæse med enså tynd stråle som mulig vinkelret på kølere, ellers får du bøjede finner!

*edit*

Men en damprenser er nok i overkanten til sådan en køler! Dem jeg rensede var 1mx1mx3m

*edit*

/Lars

snow

Superbruger
Tilføjet:
09-12-2006 16:04:30
Svar/Indlæg:
28/1
En damprenser lyder lige skrap nok.
Men jeg syntes det ligner meget kalk, men jeg har så aldrig set kalk være grøn/blå i det til at starte med, men hvis det kunne lade sig gøre at identificere substansen så ville det hjælpe en del, stadig ingen der har et bud? så også noget rust i et af skruehullerne men det kunne vel være blandingen af salt og eddike der ikke er blevet skyllet helt væk.