Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2006 19:30:29
Svar/Indlæg:
3162/326
Hey guys.
Jeg har været i gang med at samle mediecenter til kæresten, og var engentlig godt tilfreds med "støjen" fra den PSU der fulgte med det kabinet jeg har købt.
Blæseren i den begynde at stoppe ind i mellem, hvilket jeg tænkte var en indbygget funktion først, men da jeg fandt ud af hvor varm PSU'en var, og at jeg kunne "kickstarte" blæseren enten ved et lille skub, eller ved at puste lidt luft på den, så vidste jeg der var noget galt.
Eftersom jeg stod i kø i næsten 1 time for at få udleveret kabinettet, og prisen på denne var så lav, valgte jeg at se om ikke jeg kunne fikse PSU'en selv. Det gik sådan set også ok, da jeg i hvert fald fandt ud af det var en løs forbindelse et eller andet sted, da den godt ville starte uden "låget på" men ikke med...
Da jeg stod midt i at fikse den, kom jeg i tanke om, at jeg da lige så godt kunne skifte blæseren i den til en af de 120mm blæsere fra mit antec p180 kabinet, der kan indstilles til at køre med 3 hastigheder.
Jeg pillede den monterede blæser fra 2-pins stikket inde i PSU'en, og monterede antec blæseren, som skal connectes med et molex, og førte det ud af siden på PSU'en, og tilsluttede den på en ledig molex-connector. (altså nu ingenting på 2-pins-conncteren i PSU'en).
Det ville den ikke godtage, så jeg prøvede mig frem, og satte en jumper på 2-pins-connecteren, men det virkede heller ikke.
Tænkte den nok skal møde noget modstand der, og splittede derfor den originale 120mm blæser ad, og pakkede printpladen med modstande osv. på ind i tape, og connectede den på 2-pins stikket.
Det virkede (i et stykke tid i hvert fald), og så døde den PSU.
Nu har jeg så købt en "NorthQ NQ4001AT 400Watt Super Silent", som skulle have en "Fan Speed Control Function Inside", men på trods af at min CPU kun kører 25 grader (ilde) og 32 grader (load), og bundkort temp. er på de samme 32 grader, så kører PSU'en på fuld styrke hele tiden, og larme mere end nogen anden PSU med en 120mm blæser jeg nogenside har hørt. Gik ud fra det nok var en fejl, men på NorthQ's hjemmeside, kan jeg se jeg ikke er den eneste der har det problem.
OG SÅ TIL SPØRGSMÅLENE:
1) Kan jeg montere min antec blæser i den nye PSU, UDEN at connecte den på 2-pin, eller SKAL der sidde en blæser /modstand derpå?
2) Hvis jeg klipper molex-stikket af antec blæseren, og lodder en 2-pins connector på og monterer den, vil PSU'en så godtage den?
(tænker her på de forskellige modstande på de 3 forskellige hastigheds-indstillinger)
3)Eller er der noget andet jeg kan gøre, for at stoppe larmen?
På forhånd tak :)