Valg af GFX

Grafikkort d.  08. december. 2006, skrevet af SGP
Vist: 629 gange.

SGP

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2006 17:38:28
Svar/Indlæg:
251/32
Jeg har 2 grafikkort liggende herhjemme

Inno3d Geforce 7800GT, 256 mb ram
Radeon X1800XT, 512 mb ram

Er der nogen større forskel på disse kort hvad er bedst af disse 2, man ser tit i spil de anbefaler Nvidia kort, er det så smart at have ATI...?

Synes ikke selv jeg sådan rigtigt kan mærke forskel på kortene, men det må der da næsten være.

Hvis man nu kunne tænke sig at prøve at oc'e dem hvad skal man så have af programmer..?

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2006 19:48:46
Svar/Indlæg:
608/79
Hvorfor har du 2 så gode grafikkort liggende på en gang ?

Men der er da ingen tvivl om hvad for en du skal beholde og det er da Ati 1800 xt 512 kortet , du siger du ikke kan mærke forskellen , det vil jeg til dels give dig ret i men så er det også fordi du ikke udnytter det det driverne til kortene også kan bruges til nemlig at presse kortene til en grænse hvor du samtidig udnytter kortets hardware til at få dine spil se at se pænere ud når du spiller .

Instaler feks de lille smarte program fraps kan nemt hentes på nettet søg efter fraps og download det så .

Start dit favoruit spil op og se hvor mange fps det pågældende spil ligger på ( du kan også sætte det op til at bence en fastanlagt tid af dig og så gå ind i notesblok eller excel og se hvor godt kortet har kørt ,

En fps værdi over 50 - 70 fps er godt så kører spillet nogenlunde flydende .

Her et link til Bench af netop dine kort , hvor de virkelig bliver presset og her kan du se en tydelig forskel på et Geforce 7800 gt og et Ati 1800 xt 512

Jeg har selv et Ati 1900 gt og den kan da godt pakke sammen , det er da synd at have et så godt kort og så ikke udnytte det fuldt ud ikk ??
http://www23.tomshardware.com/...

Her et link til at download af fraps

http://www.fraps.com/download....

Lige til sidst kan jeg også se at du har dual-core cpu , her har jeg sat din cpu ind og sammenlignet den med min A 64 3200+ oc til 3800 4000 + og her kan du se at den er god til at udnytte grafikkortet langt bedre end min cpu .

Så det er da med at komme igang med at udnytte dit udemærkede system noget bedre ikk !!!

Og den der med at NVidia er bedre end Ati er noget fis eller religion , jeg har både haft Ati og NVidia kort , jo de har nogle fordele hver for sig bevares i driverene og hardwaremæsigt .

Til at Oc kortene med kan du bruge driverne til kortene .

Til Ati findes der i Catalyst-Controlcenter noget som kaldes overdrive . Klik på Run Atomated clock under Ati-overdrive og kortet vil blive Unlocked det tager dog lidt tid da driveren går ind og finder optimale Oc af dit kort .

Til NVidia findes noget lignende her skal et lille program dog instaleres først for at Unlocke kortet det gøres med Coolbits
find den her
http://www.hardware-test.dk/do...

Her en masse andre nyttige links bla. rivatuner som jeg selv bruger . da jeg har oplevet at det er ikke er alle driverver, af af Forsevare driverne hvor det virker , der samme gælder dog med rivatuner .

http://www.hardware-test.dk/do...

Fordelen ver Rivatuber er at med den kan jeg Oc kortet en hel del mere en med de inbyggede Oc som er tilgænglige i driverne. Men rivatuner skal man så til gengæld passe på med at ikke Oc kortet for meget .

SGP

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2006 20:32:42
Svar/Indlæg:
251/32
har nu prøvet det der fraps og kan se jeg i fear har mellem 70 og 200 fps.. dette er jo egentligt meget godt... til overclokking af gfx er der noget der hedder 'ATI overdrive i catalyst.. der kan man hive i to valuebars.. kan hive processor hastigheden op til 690 mhz og rammene op til 800.. de nuværende tal er 594 mhz og 693 mhz..

går ud fra at kortet bliver hurtigere jo mere jeg hiver i stængerne, men hvor meget kan jeg skrue op... kortet kan vel ikke klare at komme fuldt op? der er kun standart blæser på gfx men den er ret stor (i forhold til gf 7800gt)..
kan kortet tage skade hvis jeg bare skrue op for hastighederne?

Vil da utrolig gerne have fuld ydelse ud af mit system, problemet er bare jeg aldrig har sat mig ind i det med overclokking.. cpu'en har jeg kun clocket 200 mhz.. og det er med sådan nogle preset Asus har hvor jeg bare vælger nogle procent, aner ikke hvordan man gør det så jeg kan komme højere op, vil ellers meget gerne ;)

der er vel ikke så meget andet i pcøen der kan "tunes"?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
08-12-2006 20:49:27
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: Grunden til at blæseren er så stor, er at X1800 og X1900-serien virkelig sluger meget strøm. Dermed bliver de meget varme, koster mange penge, larmer af h-til osv osv.
Et virkeligt strømslugende grafikkort kan næsten koste som to i løbet af bare et år, bare pga. elregningen.

Er du usikker, kan du jo se om guiden her kan gøre dig mere sikker: http://www.hwt.dk/test_show.as...

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2006 21:37:39
Svar/Indlæg:
608/79
Har ligge udvidet mit inlæg med nogle flere links og har lige læst dit seneste svar , med Ati kortet brug driveren i Overdrive til at finde optimale oc af dit kort da du ved at hive i stængerene skal vide lidt om hvor meget kortet kan Oc til og det er ikke tilrådeligt da den så vil blive meget varm og Vpu Recover funktionen vil træde ikraft og det er da lidt træls hvis du feks er kommet langt i et spil og ikke har fået gemt . hvis det alligvel sker skal du dog som regel bare vente så kan du som regel komme tilbage i spillet igen .

Jeg skrev at jeg bruger rivatuner til at Oc med men det er som regel kun når jeg skal opnå de højeste bencsmark resultater i 3dmarkprogrammerne . Når vi spiller Oc jeg ikke kortet nær så meget da min datter Eksvis er ligeglad om hun ligger med 60- eller 70 fps i spillet og da du i forvejen har en dualcore cpu og et så godt et grafikort er det faktisk ikke en gang nødvendig at Oc kortet da det faktisk bare koster mere strøm og kortet bliver da også en hel del varmere . Jeg gør det kun for spændings skyld . På mit 1900 gt kører den super stabil ved et Oc på 620 gpu og 1566 på ram . I 3dmark programmerne har jeg været oppe på 630 gpu og hele 1650 på ram uden fejl .

Ang din cpu kan den Oc en hel del mere prøv da bare og skrue lidt mere op fsb for feks op på 220x 11 min kører 245 mod 200 som er den normale instilling for en 3200 + Du skal dog så sætte dine ram til pc 2700 da du deved ikke kommer for lankt op me dem mine kører derved ca 204 ( Pc 3200) på min cpu kan jeg nå et Oc på 23 % som nok må siges at være meget godt på mit bundkort . Og da du har samme ram som mine må de nok ikke komme meget over 220 vil jeg tro , så derfor sæt dem til pc 2300 i mod de pc 3200 som svarer til 200 Mhz ved fsb på 200 mhz .

link til AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 GHz bedømelser
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2006 22:07:25
Svar/Indlæg:
608/79
Nok et lidt dumt spørgmål , jeg spurgte tidligere hvorfor du har 2 grafikkort liggende ?
Og da du har et bundkort der kan køre sli hvorfor så et Ati x 1800 xt kort til et sli bundkort ? Det er elles et godt bundkort du har

Selv hvis du havde et 7800 gt mere og kørte sli ville det ikke engang blive hurtigere end et enkelt x 1800 xt det undrer mig bare lidt da dit valg af grafikkort til det pågældende bunkort undrer mig lidt .

For hvis du havde x 1800 Kortet før du købte nyt bundkort undrer det mig bare at du ikke købte et crossfire bundkort i stedet .

Jeg tror også det kan undre andre da det er nogle dyre dele du har i dit ellers udmærkede pc . Men der er sikkert en eller anden forklaring på dette .

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2006 22:16:06
Svar/Indlæg:
608/79
Lige et link mere hvor du kan få nogle nyttige oplysninger om Oc af din cpu

http://www.hardware-test.dk/fo...

http://newz.dk/articles/view/1...

SGP

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2006 22:27:25
Svar/Indlæg:
251/32
Jamen mange tak for svarende :e .. kan jo lige starte med at besvare spørgsmålet med de 2 gfx'er, da jeg købte min pc for et års tid siden, købte jeg 7800gt da det var meget anbefalet her på siden... har så senere hen fået valget med at jeg kan bytte mit kort til ATI kortet da det er ligemeget hvilket kort der sidder i den anden pc, det skal bare kunne spille nogle få spil engang imellem og gå på nettet... Jeg valgte så at skifte da det havde mere ram, var dyrer (så må det værte bedre :e) osv. derfor har jeg et ATI kort på sli bunden..

Det med at den bruger meget strøm generer mig nu ikke.. har i forvejen ret mange komponenter i pc'en så en stor køler på gfx gør nok ikke det store..

Jeg har kigget lidt på ATI overdrive og sat den til at clocke automatisk.. den har så clocket til gpu'en fra 594 til 688 mhz og på¨rammene har den gået fra 693 til 747 (som er det laveste man kan vælge)..

Ved oc er det eneste der sætter grænser varmen? nu tænker jeg på hvis jeg skruer den helt op i ATI, er det så kortet der ikke kan eller er det fordi det bliver for varmt det ikke kan?

Jeg vil da prøve at lege lidt i bios og se om jeg kan få cpu'en højere op. har dog læst at value ram ikke er de bedste til oc men den kan vel godt komme højere...

Kan cpu, ram og gfx tage skade af for højt oc eller kan man bare sætte det ned i bios igen hvis det går galt???

SGP

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2006 22:37:40
Svar/Indlæg:
251/32
er lige igang med at kigge på de link til oc af gfx kan jo være man lærer lidt om grafikkort som man ikke vidste :e (på første side var der allerede en del)

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2006 00:30:23
Svar/Indlæg:
608/79
Prøv da at beholde det overclock du har opnået nu på dit x 1800 xt og download 3d mark 05 06 og download rivatuner med den kan du se hvor varm din gpu og rammene bliver når du kører en bench .

Kortet kan nemt oc mere men som sagt du har et meget hurtigt kort allerede når den kører som default har du ikke værtet inde og se dens resultater på det link som jeg gav dig fra tomshardware .

Og da du ikke har så meget erfaring i Oc skal man være lidt varsom , ramkredsene skulle jo helst ikke tage skade vel for hvis de gør det har du et defekt kort som er ubrugligt .
Med rivatuner hvis du bruger den find evt nogle test af dit kort og se hvad den er oc til ,

link til side hvor du finder det her

http://www.gpureview.com/Radeo...

http://www.hardwarezone.com/ar...

Nu ved jeg ikke hvilket kort du har men med dette link kan jeg se at det overdrive finder ikke er så langt fra disse resultater .
hvis det feks er et Sapphire kan du se den går til 1520 på ram hvor din siger 1494 mhz og gpu 670 og din 688 mhz .

Med overdrive er det jo nok ikke så dårligt , det var også først da jeg brugte rivatuner jeg kom højere op .

Har eksvis lige kørt test i 3d mark 05 og 06 hvor min gpu kørte helt oppe ved 630 gpu og hele 1602 mhz ( 1200 Mhz default ) har enda kørt 1650 mhz men det synes jeg er lige lovligt meget da hvis man rister ram er grafikkortet kaput .
jeg skruede så køleren op på 68 % og gpuen lagde kun på ca 65 grader ikke volsomt højt .

Men som sagt pas på det er dyre sager og et 1800 xt koster trods alt stadig en del fra nye kan jeg se på priserne .

Har samtidig så lige leget lidt med cpu for at se hvad mine ram kunne klare da jeg har nogle som dine , satte Multiplier
ned til 9* istedet for 10* som er standart for en a 64 3200 + hævede busen til 270 kørte stadid rammene som pc 2700 ( default pc 3200 ) ved 200 .
de kører så 221 Mhz og cpu kører 9 * 270 = 2433 mhz og hyper trans clock er så kommet over de 1000 helt op på 1080 hvor jeg ligger på 950 ved 10* 245 mhz men her kører ram så kun 204 mhz . Men da du har et meget bedre bundkort end min ang justeringer kan du bedre ramme de 1000 .

jeg har også ramt de 1000 på mit bundkort ved at sætte den på 10* 255 ca men så begynder den og bliver ustabil .

og da det er længe siden jeg har leget kan jeg ikke huske hvad der er max på mit system .

Men ved 245 * 10 er den superstabil .

ps til slut mener jeg at 227 mhz er max for dine ramkredse .

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-12-2006 00:52:49
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har læst mig frem til at directX9 "kun" kan bruge 256 mb RAM på grafikkortet. Er det virkelig rigtigt? Hvis det er, hvorfor så egentlig bruge ATI kortet? De er vel næsten ens. Men hvis du vil finde ud af præcis hvilket et der er bedste, kunne man jo downloade 3dmark og teste med kortene.

www.futuremark.com

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-12-2006 00:58:55
Svar/Indlæg:
6368/477
#8 Jeg havde engang et X850XT PE, og det kunne komme helt op hvor jeg ikke kunne hæve den i hverken den ene eller den anden, og også uden grafikfejl og med standard køler. Nu ved jeg godt du ikke har et X850XT, men det jeg mener er at jeg tror at ATI catalyst sætter en grænse for hvor højt det kan komme, og så kan man komme helt til tops med de fleste kort. Ved dog ikke så meget om dit ATI kort og om hvordan det OC'er, men det er da værd at prøve og sætte dem en del højt op, dog ikke FOR langt, og prøve sig frem med hvor den laver grafikfejl.

SGP

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2006 11:12:01
Svar/Indlæg:
251/32
Har installeret 3D mark og når jeg hæver værdierne på gfx kortet får jeg også en bedre score :e, dette er da meget heldigt... men så kommer jeg til at "tune" cpu'en... lige nu kører den på noget der hedder overclock profile som er på 10% hvilket giver 200 mhz ekstra... jeg kan så vælge noget der hedder manuel. der kan jeg hæve og sænke fsb, men kan dog ikke finde multiplier eller noget som helst andet.. skal jeg bare skrue på fsb?.. der er også noget der hedder overvoltage af nogle forskellige ting skal jeg bruge dette.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2006 15:34:48
Svar/Indlæg:
608/79
Til freakmester # 10 til spørgmålet om hvorfor egenligt bruge Ati kortet er svaret kort . Ati kortet er rent hardvaremæsigt et langt bedre kort , så det siger sug selv at den altid vil være hurtigere end et 7800 gt . Læs dog # 1 og klik på de link jeg har lavet som den fra tomshardware hvor kortet er atat op mod netop 7800 gt og her kan du se at den er langt hurtigere .

På dette link kan du se at kortet har langt hurtigere ram og gpu kører 625 mod 7800 gt 400 .

http://www.gpureview.com/show_...

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2006 16:03:37
Svar/Indlæg:
608/79
Prøv at vælge at Oc cpuen manuel sæt den til 225 fsb i første omgang så vil du ramme en 11* 225 = 2475 mhz på cpu . Find så det sted hvor rammen sættes op sæt dem til at køre som pc 2700 så du ikke kommer til at oc dem for meget , nu kender jeg ikke dit bundkort men det findes også i bios . Så genstartet du dåsen igen og ser om den kan komme ind i Windows og la vær med at røre ved overvoltage nu .
Men hvis du ikke rører ved ramdividideren vil jeg tro at dine ram vil køre 220 mhz og det højeste de kan klarre er nok 227 mhz så det skulle de jo nemt kunne klare .

Hæver du fsb til 230 vil de komme over 227 så skal de sættes til pc 2700 eller du skal sænke RAM divider ned .

prøv dig frem du kan ikke ødelæge cpuen din pc vil bare gå ned eller ikke starte op .

SGP

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2006 21:31:32
Svar/Indlæg:
251/32
ok tak jeg vil prøve her engang imorgen ;) .. må håbe jeg kan finde det :D...

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2006 00:28:52
Svar/Indlæg:
608/79
Bundkortet er testet her på sitet og jeg har været inde og se lidt på bios .
Prøv selv at læse artiklen igennem .
http://www.hardware-test.dk/te...

Har efterfølgende fundet en test af dit bundkotet med netop din cpu og her kan den gå op til 2,6 ghz som svarer til en fsb indstilling på 236 ikke dårligt men husk igen at sætte rammene til 166 mhz i bios
link til test
http://www.tweak.dk/tests2.php...
Gør som følger
Find
Advanced ( config system Frequency/voltage )
Manuel
cpu fsb sættes til 225 rør ikke ved mere
dog er det vigtigt at Pcie frequency er 100 når du Oc

så skal du have instllet ram hastigheden det gør du ved at finde

Advansed ( Nordbridge chipset corfigutation )

find memory corfiguation

sæt den til 166 ( Svarer til pc 2700 ) ved 200 på fsb normal indstilling står der her 200 ( Pc 3200 hvilket svarer til dine ram , dette er den normale instilling når man ikke Oc men da du har nogle ram som måske allderede giver op ved feks 217 mhz ( nok nærmere 227 mhz ) skal de sættes til 166 da de så kommer op omkring ca 190 og op alt efter hvor meget du sætter fsb efter , og da du prøver ved 225 i første forsøg vil jeg råde dig til at sænke til 166 mhz for at være sikker på at det ikke er dine ram som evt får din pc til at gå ned . godt nok svarer 225 fsb til en ram hastighed omkring de 220 225 ved en indstilling som 200 mhz i bios . Hastigheden er også afhængig af hvad den før omtalte multiplier står på og på din cpu må den være 11 som default som så er det højeste den kan stå på . den kan altid sænkes til feks 10 for så kan du hæve fsb hastigheden meget mere til feks 250 . Her er det så ektemt vigtigt at dine ram er sat til 166 i bios da de så derved kan komme op i nærheden af de feks 227 mhz som nok er maks .

Det lyder måske lidt omstændig at Oc men det er faktisk ikke så svært enda prøv dig frem og læs artiklen og testen af dit bundkort og klik på det enkelte menuer i testen så du kan se hvad jeg mener .

hent dette program da den fortæler en masse om din cpu men nok så vigtigt hvad dine ram kører på dit system mhz og hvilke indstillinger Spd osv .

http://www.cpuid.org/cpuz.php
hent den sidste ver som nu er 1,38

SGP

Overclocker
Tilføjet:
11-12-2006 18:54:16
Svar/Indlæg:
251/32
Så har jeg prøvet din lille guide og tror da nok det er blevet gjort rigtigt..

Rammene har jeg sat til 166 mhz og fsb er sat til 225..

CPU-z siger nu jeg har en clock speed på 2475,x mhz dog siger windows og everest at de kører 2250 mhz

miltiplier står til x 11

rammen har mærkeligt nok en frekvens på 178,8 mhz ifølge CPU-z var det ikke denne man har begrænset til 166 mhz eller er jeg helt galt på den..

ser dog ikke den store forøgelse af hastigheden på cpu'en da den jo også var opppe på de 2400 mhz inden overclocket..

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2006 21:41:01
Svar/Indlæg:
608/79
Nej den er god nok med de 178,8 mhz det gør de fordi du har Øget fsb fra 200 til 225 , herved øges hastigheden på ram også .
Nej du kan ikke låse Ramhastigheden fast det var jo netop derfor jeg foreslog at de skulle sættes til 166 i bios mod de normale 200 mhz som de ville køre hvis fsb var de normale 200 hvis du sætter fsb til 200 og ram til 166 mhz vil de så også kun køre 166 mhz .
Har du ikke været inde og se indlæg # 6 hvor der forklares alt om hvordan de forskellige dele arbejder sammen , her er der bla, et lille link til et regneark som fortæller hvad der sker hvis man hæver eks fsb til 225 ved multiplier 11 og ram sat til 200 Mhz eller 166 mhz .

Nu synes jeg du skal prøve at hæve fsb til 230 og se om din pc stadig er stabil .
Inden vil jeg dog gerne have dig til at sætte dine ram til 200 Mhz og stadig køre 225 på fsb for at se hvad dine ram så kører i følge den omtalte tabel skulle de så køre ca 220 mhz men du vil nok læse lidt mindre i Cpu-z som jo nok er den rigtige værdi .

Som sagt tror jeg at dine ram kan køre 227 .

Ps det kan mine godt klare har prøvet .

Har du forresten læst de 2 test af dit bundkort .

forsat held og lykke

SGP

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2006 18:12:16
Svar/Indlæg:
251/32
kanont du gider at hjælpe mig, det er fandme fedt..

er ved at forstå det lidt nu :e

og jo jeg har læst på alle de links er givet ;)

fsb er nu hævet til 230 og pc'en kører da stadig..

core speed i CPU-Z ligger nu på 2530,X og rammene ligger med en frekvens på næsten 181 mhz

hvad er forskellen egentlig i core speed i CPU-z og den der vises i windows og everest??

For at teste om systemet er stabilt skal jeg så bare gøre som der er skrevet i artiklen på newz, med at bruge prime95? og hvis det så er stabilt giver jeg den en tak til eller er det først når man kommer højere op man skal køre det program?

SGP

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2006 19:05:32
Svar/Indlæg:
251/32
skal jeg blive ved med at hæve fsb indtil pc'en går ned og når den så går ned sænke den til der hvor den stadig virkede, kører prime95 programmet for at se om den er 100% stabil, hvis den ikke er sænker jeg fsb med en hvis den er øger jeg fsb med en og tester igen?

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2006 20:11:19
Svar/Indlæg:
608/79
Jeg forstår ikke at du ikke får de samme værdier i Cpu-z og everest det gør jeg på mit system .

Det er den værdi som du aflæser i cpu-z som er rigtig .

Du skriver at fsb nu er 230 og dine ram siger 181 det passer meget godt ifølge det regneark i en af giderne siger den siger 183 .

Nu forstår jeg selv ikke helt hans regneark fuldt ud da der er nogle store spring ved de forskellige fsb instillinger sådan er det ikke i virkligheden , da øget fsb vil få ramene til at følges med op Mhz pr mhz .( tror bare det er for at ungå at lave alt for mange beregninger i regnearket da nan jo selv kan intaste sin værdier )

Kan fåstå at du ikke har prøvet at sætte dine ram til 200 mhz í bios det synes jeg du skal prøve da jeg tror de kan klarre det da du så ifølge tabelen vil opnå en hastighed på ca 220 Mhz ved en fsb på 230 og multiplier på 11 . se selv i tabellen . ved at taste 230 ud for fsb og 200 mhz oppe i hjørnet i regnearket .

Og da jeg tidligere har skrevet at vi ser ud til at have de samme ramkredse og da mine kører nu 225 mhz .

Jeg har dog også leget lidt de sidste par dage . Og jeg synes faktisk at jeg opnår bedre resultater i alle 3d mark benshmark programmerne .

Jeg har valgt at gå den vej som de også anbefaler folk at gøre herpå sitet . Nemlig at sænke den omtalte multiplier da min normal kører 10 x 200 på en 3200 + har jeg nu sænket den til 9 og hævet fsb til hele 9 * 275 = 2575 mhz ( Dog hele HyperTransport Clock på 1100 MHz meget over de ca 1000 som er det bedste men system er skam meget stabilt aligevel )
og her bliver jeg nødt til at sætte ramene til 166 Mhz så de nu kører 225 mhz .

Før kørte jeg 10 * 245 Mhz = 2450 Mhz ( HyperTransport Clock =980 ) og ram kun 201 Mhz ( hvis man satte dem til 200 Mhz i bios ville de så kunne nå 250 Mhz men det kan pc 3200 = 200 Mhz ram ikke kunne køre og pc ville gå ned eller slet ikke kunne starte )

SGP

Overclocker
Tilføjet:
12-12-2006 20:27:24
Svar/Indlæg:
251/32
er ikke helt med på hvad det skal hjælpe at sætte rammene til 200 mhz.. ved at forøge dem fra 166 til 200 får jeg ifølge skemaet kun hurtigere ram clocks men cpu'en forbliver det samme... og når rammene er sat til 200 mhz kan jeg vel ikke clocke cpu'en ligeså højt som hvis de er på 166 da de jo som du siger kun kan tage 225...

ved at jeg sænker multiplieren kan jeg vel ikke få cpu'en op i lige så hurtig hastighed da rammene vil sige fra først eller hvad..

Nu ved jeg ikke om jeg har misforstået skemaet fuldstændigt og måden oc sker på.. men ifølge skemaet vil jeg med en multiplier på 11 og ram frekvens på 166 kunne sætte min fsb til omkring de 260 stykker før rammene når de 225 som er grænsen. er dette rigtigt forstået derved vil jeg ifølge skemaet komme op på omkring 2900 mhz.. dette er vel ikke muligt hvis jeg sænker multiplieren eller hvad er ikke helt sikker på jeg forstår det..

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2006 21:19:23
Svar/Indlæg:
608/79
Det gælder altid om at få så hurtig ramhastighed som mugligt og da du nu kærer 230 fsb er der Plads til at gøre det !!! du vil herved få et langt hurtigere system .

Det er derfor jeg som omtalt har valgt at gå den anden vej at sænke multiplier da jeg ved at sætte fsb til 250 på mit system har nået toppen af hvad min cpu kan klare , da jeg ikke har muglighed for at hæne Vcore til cpu mere end jeg allderrede har .
Det har du derimod muglighed for på dit bundkort . Men la det vente lidt endnu .

Og da vi ikke ved endnu hvor grænserne er på dit system skal vi nu have fundet ud af hvor langt dinne ram kan komme op ved 230 * 11 . Så kan vi jo senere sænke multiplier til 10 på dit bundkort hæve fsb og så igen sænke ram til 166 mhz i bios .

Jeg er også ude på at finde ud af hvor toppen er på din cpu . derfor endnu kun 230 * 11 .

Så vil jeg råde dig til at feks spille Need for speed most wanted hvis du har den da det er et spil som presser både cpu og dit grafikort til det yderste , hvis pceren går ned er det cpu som er preset for meget eller spillet går ned skyldes det grafikortet er Oc for meget .

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2006 21:29:42
Svar/Indlæg:
608/79
Det du selv skriver er sådan set rigtig nok det har jeg også skrevet i indlæget # 21 hvis du vælger at sænke multiplier skal ram tilbage til 166 Mhz det skal den måske også hvis du hæver fsb til feks 235 ved 11* 235 men vi skal først prøve de forskellige mugligheder der er da man kan Oc på flere måder , men som sagt er det bedst at finde den hurtigste ramhastighed ve både 11 * og 10 *
Jeg håber du forstår hvad jeg mener .

Når toppen så er nået kan du øge spændingen til cpu og ram en smulle .

Grunden til at man skal være forsigtig her er at jeg da ikke vil være skyld i at brænde dinne ram eller cpu af .

Det vil aldrig kunne ske ved defaults instillinger ved for høj Oc men bare resultere i at Pc går ned eller ikke vil starte op .