Newbie PC-build.

Bundkort / CPU d.  09. december. 2006, skrevet af Mollemand
Vist: 311 gange.

Mollemand
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2006 23:00:55
Svar/Indlæg:
43/2
Hej Tech-Wiz'er

Jeg står og skal bygge en ny box. Jeg har været af markedet i ca 5 år, og ved derfor intet om dagens HW. Den sidste box jeg byggede var i 2001. Mine krav til dimsen er høj ydelse og (meget) lav støj. Prisen er ikke såå vigtig, men jeg køber hellere "biggest-bang-for-the-buck" end bleeding-edge på visse områder.

Mit oplæg til projektet er:
CPU: Core 2 Duo E6600 (Jeg kan ikke retfærdiggøre E6700'erens pris/ydelse)
Mobo: nForce 680i
RAM: Noget solidt PC2-6400(+) dual-channel (2x1GB eller mere)
GFX: GeForce 8800 GTX

Budget: 15.000+ kr. (smertegrænse: omkring 25.000 kr.) Box, PSU, kølere og tv-kort incl.

Jeg har aldrig været OC'er, og bliver det heller ikke. Jeg værdsætter stabilitet mere end ydelse, og køber hellere nummeret større end jeg tweaker. Jeg har det bedst når jeg kun ser BIOS setup'en en gang per box. Systemet jeg vil ha' skal være "build-and-forget". Dermed sagt er der ingen grund til et mobo med OC features gallore.

Mine krav til ydelsen er på baggrund af at jeg af og til starter et 3D program / spil / CAD program (og kører finite element simuleringer). Jeg ønsker ikke en mærke-religions-krig (AMD/Intel & nVidia/ATI), men hvis nogen kan objektivt sige (og forklare hvorfor) at jeg skal fokusere på anden HW er jeg åben for forslag.

Jeg har ingen tolerance overfor computer-støj, og skidtet skal stå i min stue. Ideen er at den skal køre alt medie incl TV. Jeg overvejer selv at bygge et native vand kabinet med passiv radiator. Forslag til PSU kandidat i det projekt er meget velkomne! Ellers, hvis nogen kan foreslå et lydløst luftkølet alternativ eller en vand købe-løsning, lytter jeg gerne (og spenderer også gerne en ekstra skilling på en fornuftig løsning).

Ud over div. drev, har jeg et X-fi og et WiFi-kort i min nuværende box som jeg vil ha med mig. Dertil kommer et par tv- og evt. et physics-kort. Det kan give lidt problemer med PCI-32 pladser på mobo'et. Derudover har jeg læst at mange har nForce 680i / X-fi problemer. Hvis nogen har viden om den slags, så skriv endelig. Jeg vil også gerne have ideer om mobo model ud fra førnævnte ønsker.

RAM har jeg ingen begreb om. Hurtigt, og stabilt - ja - men jeg betaler ikke dobbelt pris for 5% bedre ydelse. Jeg har det fint med ikke at være Danmarks bedste 3Dmark. Forslag og forklaringer er aldeles velkomne.

GFX er sikkert der jeg er mest ødsel. Jeg kan kun retfærdiggøre et 3D kort som er consumer-high-end, og bruger gerne pengene på det. Min smertegrænse for det ligger på omkring 5500 kr. for tiden. DX0 er et must. Mit CPU valg hænger naturligvis sammen med at nVidia GFX kræver power.

Jeg forsøger at indhente viden om HW for tiden, ved at læse og hermed også spørge jer eksperter. Jeg har ikke travlt med at bygge boxen, ellers havde jeg købt en pre-fab. Hvis nogen skulle sidde med viden om hvorfor jeg skal afvente markedet, så giv lyd. Hvis nogen mener at dette er en fejl-posting, eller at jeg på anden måde er dum - flame away!

Mange tak for opmærksomhed,

/mollemand

Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2006 23:58:16
Svar/Indlæg:
10398/435
Du har kig på nogle ganske fornuftige ting. Men der er et par punkter som du burde tage op til overvejelse.

Hvis du ikke vil have SLI, så kan du være bedre tjent med et andet board. Med de indstikskort du vil have i, kan et evt. SLI setup blive et problem. Asus P5B (-E eller deluxe) eller P5W (DH) kan være nogle gode kandidater du burde læse op på.
Desuden er der 1000kr at spare..

(P21 bios til 680i løste X-fi og 8800GTX crackling. Der er dog stadig nogle SATA issues med boardet).

Da du ikke skal oc'e så kig efter nogle low-latency (Cas4) PC2-6400 ram. Du behøver ikke at købe hurtigere ram hvis du ikke skal oc'e.

Til dx10 så køb det billigste 8800GTX. De er alle ens, da det ikke er partnerne som laver boardene i første omgang.

Intel E6600 er et fornuftigt valg, derfor også meget populær. Går man op til E6700 er det er forholdsvis stort prisspring.






Mollemand
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2006 00:38:11
Svar/Indlæg:
43/2
#1: Illuminati,

Tak for dine forslag og din interesse.

Du rammer et ømt punkt hos mig: SLI. Jeg har måske råd, men er for nærig til at købe to NV 80 kort. Mit open-ended mobo valg var ud fra at jeg (sikkert aldrig) ville købe den store GFX pakke på et tidspunkt. Du har ret i at jeg er bedre tjent med mindre PCI-E og flere PCI-32 porte. Av! Jeg lover at læse op på dine - meget mere fornuftige - forslag.

Hvad angår ram og gfx, er det en stor hjælp hvad du skriver. Det gør i hvert fald mit projekt billigere - specielt hvis jeg går rent vand, så jeg ikke skal bryde mig om dårlig blæser kvalitet.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2006 00:54:22
Svar/Indlæg:
10398/435
Har du prøvet at samle vand før? Du runder let 3k hvis du også skal køle grafikkortet og NB'en - og vandsystemet skal være af nogenlunde kvalitet.

Du skal også finde passiv køling til SB.

Dit budget fejler jo intet, så du skal bare finde det rigtige bundkort som passer dig. Derfra kan man så bygge videre på systemet og finde det som skal til.



Mollemand
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2006 01:13:50
Svar/Indlæg:
43/2
#3 : Hej igen Illuminati,

Nej, jeg har ingen vand-xp. Jeg har læst og designet på det, de sidste 8 måneder. Jeg ved at køler-hoveder er overdrevet dyre, hvis man vil ha' high-performance. Dem køber jeg mig til.

Jeg er ortopedi-ingieniør (protese-mager) og vokset op på et metal-værksted. Jeg har dagligdag på et prototype værksted, som kan fabrikere det meste inden for termo-/hærde-plast, aramid-/kul-/glas-fiber, rustfast stål/sort stål/alu, silicone/træ/læder/tekstiler mm. Det kommer til at tage tid og forsøg, men jeg er ret opsat på at lave et kabinet, som passende fjerner varme fra komponenterne, uden at larme. :)



Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2006 05:02:54
Svar/Indlæg:
3162/326
#4

Post gerne blueprints/billeder af dit projekt. Det lyder spændende! Det kunne jo også være der var noget hjælp at hente der? (Men det lyder som om du har tjek på det ;))



allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2006 05:56:41
Svar/Indlæg:
765/82
#4 lyder yderst spændende må jeg sige, hold os endelig opdateret med hvad du for konstrueret.



Mollemand
 
Superbruger
Tilføjet:
10-12-2006 16:54:32
Svar/Indlæg:
43/2
#5 & #6

Postinger af builded er vist nogle måneder væk endnu, da de 8 måneders research ikke skal misforståes som værende fuld-tid. Når jeg har noget, lægger jeg gerne hovedet på bloggen, frit for enhver at axe :)