#6 Riis - Jo, men når nu manden vil til at være gamer, burde jeg så ikke antage at der vil komme nye spil der på et tidspunkt vil bringe ham i situationen hvor han tænker: "ville ønske min computer kunne trække det spil" ?
Gaming pc'er, og BF2 er langt fra det mindst krævende spil på markedet, er da de værste for forbrugeren at holde opdateret fordi der hele tiden kommer en ny standard, en ny teknologi, noget der er bedre, samtidig med at spillene bliver ligeså meget flottere.
Jeg prøver at rådgive ud fra idéen om hvad jeg selv ville gøre i hans situation, og derfor mener jeg at det at være crossfire- eller sli-forberedt ikke er nogen dårlig idé eftersom at et dual-gpu setup i nogle tilfælde virkeligt kan fordoble ydelsen. Samtidigt med at et ekstra grafikkort af samme slags som man har, til den tid hvor det bliver nødvendigt med en opdatering til fx SLI eller CrossFire, muligvis vil koste noget nær det halve af hvad det sidste nye og bedre ydende single grafikkort koster - ovenikøbet er det sandsynligt at SLI/CrossFire setup'et yder bedre end "enkelt GraphicsProcessingUnit" kortet som koster det dobbelte.
Da jeg købte mit 7900GT, kostede det ca. det halve at et 7900GTX, men der er ingen tvivl om at to 7900GT'er, ville slå et enkelt 7900GTX. Derimod er fremtiden selvfølgelig bedre sikret hvis man allerede har et 7900GTX, og tilføjer endnu et, men budgettet på de 3000 kr. sætter jo en relativ enkel grænse for de muligheder der er med hensyn til den performance man ønsker at opnå.
Et Crossfire bundkort til et ATI grafikkort, og et nVidia SLi bundkort til et nVidia grafikkort. Begge dele kan nemt opgraderes i fald det skulle blive nødvendigt, og en opgradering til enten SLI eller CrossFire vil under stort set alle omstændigher kræve en strømforsyning større end 400W - så det handler sku om at være fremtidssikret relativt omkostningsfrit, og det mener jeg han vil blive hvis han vælger det rigtige bundkort; ATI CrossFire 3200 eller nVidia SLI, alt efter hvilket grafikkort han køber, og en tilpas kraftig strømforsyning (vi snakker jo kun +2-300 kr.) for en 550-650W CrossFire/SLI klar strømforsyning.
Jeg har ikke læst anmeldelser af de specifikke dele jeg har anbefalet, blot kigget på chipsettene og prisen, og ofte står eller falder anmeldelses-karakteren på hvor godt bundkortet overclocker. Jeg har indtil videre heller ikke læst anmeldelser af ATI1950 Pro grafikkortet, blot noteret mig prisen, og pga. ATI's enkle nummerings-metode antaget at kortet, i hvert fald til prisen, vil være en meget fornuftig investering - også på sigt.
Havde manden sagt han havde 4-6000 kr. til rådighed, havde jeg anbefalet ham at købe et 8800GTS (~3000kr.), et SLI bundkort(~1000kr.) og en kraftig psu (~700kr.), og det var så det, medmindre en Conroe eller en AMD, når de kommer med deres 65nm (effektivere procesteknologi) CPU'er, kunne presses ind i budgettet sammen med nogle nye ram-moduler.