shader model?

Grafikkort d.  12. december. 2006, skrevet af PD
Vist: 537 gange.

PD
#0
PD
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2006 13:35:32
Svar/Indlæg:
12/6
Hej hoveder!

Er der nogen som har lidt forstand på hvad shader model er?
Og om man eventuelt kan ændre den ved hjælp af nogle updates? eller ligende :/

//PD

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
12-12-2006 15:16:45
Svar/Indlæg:
7881/1165
Shadermodellen beskriver kort, hvor detaljeret overflade-effekter kan blive. Shader model 1, 2 og 3 er i tæt familie med hinanden, og er blot udvidelse på udvidelse. Den nyeste shadermodel 4 er programmeret på en hel ny måde, og kræver derfor shadermodel4-spil(kaldet directX10) før man kan bruge den.

Det kan f.eks. være vand... jo højere model, jo mere realistisk bliver det. :)



#2
PD
 
Overclocker
Tilføjet:
12-12-2006 15:26:21
Svar/Indlæg:
12/6
kan man ændre den på nogen måde, altså unden at skulle købe et nyt kort?

//PD



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-12-2006 15:31:06
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Nix, det er en hardware understøttet feature.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
12-12-2006 15:44:28
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ja, det er desværre begrænset i hardwaren. Det handler grundlæggende om hvor mange beregninger en processor kan overskue og hvor meget plads der er til at programmere effekterne ind på grafikkoret (ikke ram, men direkte på grafikprocessoren) Og det betyder at chippen skal være fysisk større, jo højere shadermodel der bliver brugt.
Samtidig med kræver det en hurtigere processor til at takle de tungere effekter, og det kræver altså igen en endnu større processor.
Det er altså rent begrænset i hardwaren, men trods det, kan det faktisk være svært at se forskel fra Shadermodel 1 til 3, hvis effekterne bliver lavet ordentligt. Og her er det altså op til spilproducenten at gøre sig umage.