Ellers så kan du jo starte med at bruge en sodavandsflaske, det er der mange der gør.
skvulpen i systemerne, forekommer både med og uden reservoir.
Når der er reservoir, er det typpisk pga. der er meget høj fart/hastighed på vandet, hvilket resulterer i at vandet skvulper i den smule luft der er i reservoiret.
I systemer uden reservoir, er det typpisk hvis man ikke her fået luftet sin radiator ordentligt ud, og da vandet ikke får en chance for at slippe af med sin hastighed, før det skal ind i pumpen igen, så bliver det endnu værrer i et system uden reservoir, hvor radiatoren i mange tilfælde kommer til at være den genstand der "fanger det meste af luften (Ikke T/Y stykket, slevomd det er déts formål).
Jeg har kørt med HydorL30 pumper i lang tid, men i forbindelse med en artikelserie, har jeg fået fat på to DDC Pro plus pumper, og her skal jeg da lige hilse at sige, at jeg kan høre skvulpen i mine bay reservoirs.
Denne skvulpen kan dog reduceres betydeligt, ved at tilsætte afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen, hvilket også gør at lufboblerne bliver mindrer, og dermed har nemmere ved at blive udskilt fra vandet i reservoiret.
Så det er helt klart en fordel med et reservoir, men gør dig selv den tjeneste, at få et ordentligt bay reservoir, der fylder tilsvarende et optisk drev i dybden, i stedet for det der kun er 3-4 cm dybt, da det netop er denne dybde, der gør at sådanne bay-reservoirs er meget effektive til at udskille luften fra vandet.
Alternativet til bay reservoirs, er Coolplex 25 eller 50, hvis du kører med DDC, D5 eller Iwaki pumper, mens 10'eren kan gå an med de resterende kandidater.