regnens Kinetiske energi ig en turbine...

Hyggehjørnet d.  14. december. 2006, skrevet af djk
Vist: 451 gange.

djk

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2006 12:34:10
Svar/Indlæg:
586/212
sidder og har teknologi projekt.
det handler om energi og sidder lige og fylder vores rapport med fyld og godt materiale.

så er der nogen der kan svare på følgende
hvis jeg siger...
Turbinen skal ikke have for mange vinger da det vil tage for meget energi at drive alt for mange vinger rundt. Da regnen indeholder en vis mængde energi og for at drive vingerne i en turbine rundt skal regnen bruge denne energi

Hvad sker der hvis der er for mange vinger i turbinen og regnen bruger alt sin kinetiske energi på at drive halvdelen af vingerne rundt, hvad sker der så med regnen og de sidste vinger?
kan i følge mig?

\Danielsan

djk

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2006 12:55:48
Svar/Indlæg:
586/212
er det noget sludder og kan i virkeligheden godt lade sig gøre, bare mængden af vand er stor nok...

og en turbine i et nedløbsrør er realistisk...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2006 13:00:20
Svar/Indlæg:
10398/435
hmm.. jo flere vinger jo bedre? en dråbe som falder "forbi" er jo spildt energi.. 1 dråbe som rammer må nødvendigvis tilføre mere energi end 1 vinge kræver.. ellers holder problemstilling ikke (så at sige).

anywho, hvis mængden af regn er begrænset, aksen ikke giver modstand og vingerne har vægt.

For mange vinger som alle har en vægt, vil give tubinen et for stort inerti moment til at regnen kan drive den. Er der nok energi i regnen så vil tubinen også dreje, den vil bare have en langsommere acceleration.

Jeg tror du skal spørge et klogt hoved om dette, da det faktisk ikke er helt let at svare på.. Jeg har haft fysik på teknikum i et halvt år for 4 år siden :|

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
14-12-2006 13:23:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Skulle til at skrive det samme som #2, men løsningen må vel være en masse små vinger hvis vægt er minimal således at den overførte kraft fra en vanddråbe der rammer vingen kan sætte en svingning/rotation igang.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2006 14:23:06
Svar/Indlæg:
3944/384
Vingerne skal bare dække hele hullet, for så bliver alt regnen brugt.. Om få store eller mange små vinger er bedst, ved jeg ikke.. Der må værer en ligning der giver den bedste løsning, som må være en mellemting...

Shake

djk

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2006 19:20:42
Svar/Indlæg:
586/212
ok tak

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 16:23:52
Svar/Indlæg:
541/22
#2 Er ikke sikker på det med jo flere vinger jo bedre. En vindmølle har jo kun tre vinger. Det må betyde at der er en masse vind der løber forbi møllen.
Men det skulle stadig være den bedste måde at lave det på.