AMD Live sælger bedre end Intel ViiV

Litteratur d.  15. december. 2006, skrevet af red_martians
Vist: 657 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-12-2006 08:04:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2006 08:12:19
Svar/Indlæg:
2620/327
Sejt - det er da lækkert, at der for alvor er kommet konkurrence mellem AMD og Intel, det kan kun være en fordel for os :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2006 08:23:06
Svar/Indlæg:
1685/240
Grunden ligger højst sandsynligt også meget i at de krav der skal opfyldes for at det må kaldes Live er meget nemmere at opfylde, og meget mere afdæmpede end Intels krav til Viiv.

Viiv skal have et chipsæt foreskrevet af Intel, graffikkort foreskrevet og en masse andre ting som Intel siger "Sådan skal de være... BASTA!"

AMD har blot sat nogle krav op, der mere er retningslinjer end egentlige krav. De siger blot at der skal være HDCP (mener jeg er et af kravene) og nogle andre ting, og understøtter den valgte hardware så det, så er det ikke noget problem for AMD...

Det gør det jo meget nemmere at samle et Live system end et Viiv system - du har ihvertfald som producent nogle flere muligheder, og det tiltaler uden tvivl mange. Mener at have hørt det også var den overvejende grund til at Dell valgte AMD over Intel...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-12-2006 09:17:12
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg læster også at en AMD-live maskine skulle have DVD RWdrev. Intel behøver det vist ikke. :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2006 09:57:26
Svar/Indlæg:
1685/240
#3 - det er stadig et nemt krav at efterkomme da markedet er oversvømmet med disse.... alt i alt så er det jo nemt hvis der bare er retningslinier inden for hvilken hardware der skal være, istedet for krav om at det skal nøjagtig være den model osv... Er der et produkt der udgår, så kan det jo nemt ændres til et andet uden det helt store skulle man mene...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-12-2006 10:01:31
Svar/Indlæg:
7881/1165
Spørgsmållet er så om ViiV bliver bedre af dette?? Jeg tror det ikke :(

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2006 10:07:31
Svar/Indlæg:
142/4
Live garanterer også high efficiency PSU som ikke larmer
Minimum 6 USB2
Minimum 1 Firewire

I mine øjne er AMDs Live bedre specificeret end intels. Hvor intel påkræver at der skal være specifikke chipsæt til bundkort, så påkræver Live at bundkort kort skal have specifikke antal porte osv.

Altså Live stiller krav på den praktiske brugbare ende hvorimod Viiv stiller krav på "teoretisk understøttelse".
Fx. er Intels minimum bundkort et med en 945GM Express Chipset.
Dette vil teoretisk give Intel platformen 8 USB2 porte, da chipsættet understøtter 8 USB2.

Og så kommer vi ind i det praktiske. Hvad nu hvis bundkortproducenten kun har includeret 2 USB2 porte? ?:( ?:( ?:(
På det punkt vil chipsættet understøttelse ikke hvælpe en fløjtende fis. Intel kunne understøtte 10 milliarder USB2 porte, og det vil stadig være værdigløst hvis inne bundkortproducenten har includeret selve portene.

På det punkt styrer AMDs Live specifikationer. Man får garanteret tingene i den praktiske/brugbare ende!

Og det er rart at se at AMD ikke går fallit foreløbig. De får brug for at økonomien er i orden så deres udvikling og forsknings afdeling har noget at leve af. Det bliver nemlig en hård tid de kommer i møde hvis K8L flopper imod Core 2 Duo. :l

Lars

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 11:40:34
Svar/Indlæg:
1633/76
Men hvad er pointen i Viiv og Live?.. Jeg mener på Viiv er deres smarte "innovation" til at gøre systemets tænd/sluk-funktion hurtigere, bare at istedet for at lukke rigtigt ned, så slukker maskinen for skærmen, muter lyden, og disabler keyboardet - FLOT! Jeg har ikke undersøgt Live grundigt, men hvis det er samme princip, så har jeg lidt svært ved at se hvor pointen er.. Udover marketing naturligvis.

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2006 12:11:02
Svar/Indlæg:
142/4
#7 Det innovative kan diskuteres.
Det er jo ikke fordi folk i forvejen ikke kan slukke for deres TV. :e
Det eneste intel har skabt er er en ny strømtilstand, så nu kan toms og anand og de andre måle hvor meget strøm en intel maskine bruger når den er "slukket" imod AMDs 0 Watt.
Jeg ved ikke om AMD har sådan et trick. Så vi kan måske sige at endnu et krav fra AMD er at forbrugeren selv skal slukke for TV :e
Men ifølge #0 så er der måske et eller andet der får Live til at starte op hurtigere.

I bund og grund er jeg enig med dig. Det er markedting, to firmaer som prøver at sælge klistermærker.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-12-2006 13:20:43
Svar/Indlæg:
7881/1165
#8: jeg mener bare at AMD bruger hibernate.. men det skulle gå en del hurtigere end med Intel :)

Cykelskur

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2006 14:41:04
Svar/Indlæg:
151/10
prisen på AMD's CPU'er er vel også en faktor. en HTPC har generelt ikke brug for meget processor kraft og man kan sagtens nøjes med en mindre CPU.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-12-2006 17:23:35
Svar/Indlæg:
7881/1165
#10 der skal min. bruges en AthlonX2-processor. Sp hvis man ser på prisen er Intel ViiV faktisk lettere at opnå, da der blot skal være en PentiumD der lan fåes til under 700kr i dag.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2006 17:44:46
Svar/Indlæg:
14079/622
Mht dvale/sluk/tænd funktion..

Jeg menes at have læst en test af et ViiV-kombatibelt mediacenter, hvor at det var 10-12 sekunder om at komme op at køre.
Når jeg tænder min bærbar efter dvale, tager det også omkring 12 sek før den er klar - så umiddelbart kan jeg ikke se fordelen hos Intel..med mindre jeg har misforstået princippet i det...

[Edit]
Copy/paste fra Polarfars test af et ViiV-setup med en p930 cpu:

<i>(...)Så trykker jeg på stand-by knappen igen, blæserne starter op og harddisken knurrer lidt, og efter <b>små 10sek</b> er systemet klar til kamp.(...)</i>

2-3 sekunder kan umuligt betyde ret meget for ret mange - eller hvad mener i andre?:)

pizzabager

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2006 17:55:30
Svar/Indlæg:
531/120
Min HTPC er sku hurtigt op i omdrejninger. hvis jeg tænder HTPC og TV samtidig er billede allerede fremme inden tv'ets billede er fremme :)

3-4 sek tror jeg. AMD er noget der virker :)

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 18:19:47
Svar/Indlæg:
541/22
#12 Ligesom at hver en centimeter tæller, tæller hvert sekund også :00

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 02:08:03
Svar/Indlæg:
142/4
#14 Selvfølgelig tæller de. Men de små sekunder har en pris! Du kommer til at betale for strømforbrug til din HTPC 24/7 hele året! Bare for 2-3 sekunders skyld.
Jeg håber for intels skyld de har sat klistermærker op på pakken så forbrugerne er klar over at deres Viiv sluger strøm selv når den er slukket...