Hvordan fungerer Prime95?

Overclocking d.  15. december. 2006, skrevet af Gavstrik
Vist: 876 gange.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 10:55:56
Svar/Indlæg:
650/97
Det skete i disse dage, at Gavstrik skulle test sit nye system !! Englene stoppede med at synge, men pejede i stedet fingre og grinede af den lille newb !!

Som I nok kan se ud fra overskriften handler denne tråd om Prime95. Har et nyt system, som jeg skal OC og derfor teste, men har ingen ide om, hvordan det her program virker. Når jeg åbner det får jeg bare et blankt vindue, hvor der er 4 faner:
- Test
- Advanced
- Options
- Help
Ydermere er der et lille ikon i tray, hvor der blot står idle, når jeg holder musen over.

Nogen der kan hjælpe en newb i nød? x( x( :f :l x(

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 11:02:34
Svar/Indlæg:
751/42
Hej NIN (newb i nød).

Nu kører det her fra hukommelsen ... men generelt er prime95 nemt at bruge, så ellers forsøg dig frem. Det kan højst gå galt.

Du skal ind under Test og vælge "torture test". Når du bliver spurgt om hvilken slags, der er 3 muligheder, skal du vælge in-place FFT udregninger (bruger mindre hukommelse, stresser CPU mere).

Hvis du har en dual-core CPU, skal du starte 2 prime95 programmer. Fra min erfaring betyder det at du skal installere det i 2 mapper og køre 1 program fra hver mappe.

Under options kan du sætte hvor meget RAM programmet må bruge etc, men det er ikke så vigtigt. Det vigtige er at du vælger den rigtige algoritme til at stresse din CPU så meget som muligt.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 11:17:02
Svar/Indlæg:
650/97
Har ikke en der hedder Torture Test under "test" men derimod options. Er det den du tænker på?

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 11:21:42
Svar/Indlæg:
650/97
Skal jeg oprette mig som bruger? Eller kan jeg godt køre en test uden?

DaBooM

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 11:33:35
Svar/Indlæg:
65/3
Du kan også bruge et program der hedder Orthos stress prime, det køre 2 tråde samtidigt på dual core maskiner.
Kan hentes her:
http://www.techpowerup.com/dow...

God burn in test :e

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 11:37:08
Svar/Indlæg:
650/97

Nice :e

Hvilken indstilling skal jeg vælge her? Eller er default fint nok, så bare sige "Start" med det samme og riste min CPU? ?:(

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 12:26:20
Svar/Indlæg:
751/42
Du behøver ikke oprette noget for at køre stress test.

Under options vælger du en af 3 typer test, og under start sætter du igang. Menuen længst til venstre er den du kan starte prime95 med.

Orthos lyder som et bedre alternativ, det ser ud til at du har prøvet det :D

Held og lykke med testen.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 12:43:29
Svar/Indlæg:
650/97
Jeg åbnede bare lige Orthos og så hvordan selve programmet så ud. Men sidder og arbejder fra min bærbare computer lige nu, og den har det ikke så godt længere, så havde ikke lige lyst til at prøve at køre stress test på CPU'en da den har det rigeligt varmt i forvejen... x(

Jeg forsøger mig med Orthos, når jeg sidder ved den stationære.

Lige et sidespørgsmål. Jeg har en gammel CRT skærm fra 2001, som jeg bliver nødt til at starte med, men skal snart ud have mig en ny, skal hovedsagligt bruge den til gaming, da jeg skriver på min bærbare. Er det bedst at gå efter en CRT eller TFT skærm? Plads er ikke rigtigt et problem, da mit skrivebord er rigeligt stort...

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
15-12-2006 15:03:08
Svar/Indlæg:
1093/51
Hardcore gamerne sværger stadig til CRT skærme :)