RAID 0 og amd 4800+ problemer.

Diverse d.  16. december. 2006, skrevet af AndemadDK
Vist: 306 gange.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 13:42:48
Svar/Indlæg:
59/9
Heysa :)

Kan det passe, at man RAID 0 har en eller anden sammenhæng med CPU'en der sidder i? Ihvertfald er mit problem følgende; at jeg ikke kan udskifte/opgradere min nuværende cpu..

Jeg har pt. AMD 4400+ og opgraderer den til en X2 4800+ (hertil skal sige at kompabilitetsissues er tjekket og testet, og jeg kan få en anden windows disk til at stort set starte op med denne processor)

Da jeg så starter maskinen op, og går i BIOS efter reset for at sætte RAID-controllerne op som jeg plejer, så nægter den stadig at starte op. Den bipper FEJL i bios opsætningen... således at den ikke kommer længere end sort skærm.

Jeg har forsøgt ALLE tænkelige muligheder med RAID controllerne, og hvis jeg slår dem fra, så når den naturligvis frem til følgende besked: "Operativsystem ikke fundet..." (eller lign)..

Men jeg troede IKKE cpu havde umiddelbart noget med RAID at gøre, og at man blot kunne skifte om som man ville? Lige nu har jeg sat den gamle cpu i og den fungerer, så det er ikke noget der er "gået i stykker"..

Hjælp ønskes inderligt :)

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 14:23:16
Svar/Indlæg:
1814/48
Umiddelbart ville jeg starte med at opdatere min bios til den nyeste version. Der er jo en chance for at nogen har rapporteret problemet og det er blevet rettet.

Hvilket bundkort har du?

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 15:07:25
Svar/Indlæg:
4657/53
Du kommer nok til og køre en windows repair.
du kan da prøve og fjerne den +4400 i egenskaber og dens driver.
hvis du har indstalleret sådan en.
jeg tror ikke der er raid controleren der fejler noget. det er bare windows der ikke kan lide en ny CPU og crasher .

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 20:10:44
Svar/Indlæg:
59/9
#1 - Ja. en opdatering er muligt, men det er bare besværligt at af og påmontere cpu, kølere, kølepasta osv... hele tiden hvis det ikke virker, så jeg ville høre alle mulige vinkler inden jeg gik til yderligheder..

Bundkort: Ati Sapphire Pure Innovation, socket 939.

# 2 - Jeg kommer slet slet ikke så langt. Problemet ligger allerede i bios.

Hvis jeg isætter den nye CPU, er jeg selvfølgelig nød til at resette bios, for at være sikker på at den passer til den nye, og angive RAID-controllerne.. (den gamle var nemlig OC'et en smule)

Dette lykkes også fint, og den kører med den nye CPU. Men jeg kan ikke ændre i RAID indstillingerne, uden at den fejler. Den kommer med en "advarselshylen" * så snart jeg trykker på powerknappen og herfra går den IKKE videre. Sort skærm og jeg kan kun slukke ved at tage strømmen.

*(Lidt den samme advarsel, hvis man f.eks har forsøgt at OC en smule for meget og den derved fejler, så en resætning af bios er eneste udvej)

Så jeg kunne selvfølgelig slette diskene, fjerne raidet og starte forfra - men synes bare det er et omfattende projekt for at isætte en ny cpu i.

Så jeg står stadig virkelig modtagelig for gode forslag?

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 23:41:25
Svar/Indlæg:
4657/53
hvad er det for en bundkort du sidder med . ?:(

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2006 01:23:38
Svar/Indlæg:
59/9
Ati Sapphire Pure Innovation

http://www.sapphiretech.com/dk...

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2006 04:59:16
Svar/Indlæg:
4657/53
Jeg kender ikke så meget til de Ati chipset bundkort.
og du køre ved med Apr 27th, 2006 2K060417 bios
http://www.sapphiretech.com/en...

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2006 20:15:34
Svar/Indlæg:
59/9
jeps.

Har forsøgt at opdatere bios, intet held.. Det er som om, at cpuen ikke er kompatibel på kortet, men det ER den ifølge deres manual, brochure og samtlige specs på deres hjemmeside..

er der et hemmeligt trick jeg ikke kender?