Dead CPU?

Overclocking d.  16. december. 2006, skrevet af larsonline
Vist: 418 gange.

larsonline

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 17:06:33
Svar/Indlæg:
4/1
Hej forum

Jeg har et problem som i måske kan hjælpe med. Jeg har kigget gennem google men jeg kan ikke finde svar der er brugbare.

For første gang prøver jeg at OC, og det ender med katastrofe! Mit Asus A8N32-SLI DELUXE med AMD ATHLON +3200 vil ikke boot så jeg kan komme i kontakt med den. Den står med sort skærm, blæserne kørende, ingen bip lyde. Hvad sker der? Jeg legede lidt med FSB clock'en og da jeg gik til 260MHz (200MHz std.) døde computeren. Jeg kan på ingen måde komme i kontakt med den.

Hvis jeg har beændt min CPU af, så desværre, men jeg må have mig en ny så. Men jeg ved ikke hvad der er gået i udu.

Når der advares om at komponenter kan gå tabt under overclocking, så er det vel RAM hvis jeg clocker på dem, og GPU hvis det er den jeg clocker, osv.
Derfor må min CPU være stået af hvis det hænger sammen som ovenstående ?? KOMMENTARER PLEASE!!

Larsonline

larsonline

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 17:13:20
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg har iøvrigt haft alt demonteret og reset af CMOS.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 17:17:10
Svar/Indlæg:
1268/80
Du kan prøve at resette biosen på dit bundkort.

Kig i din manual til dit bundkort, under noget ala dette:
Reset Cmos

Fremgangsmåden er normalt at man tager strømmen fra din PSU, og når man så skal resette biosen. Så flytter man en jumper i ca 5 sekunder og så tilbage igen.

Men det kan variere, så du skal læse i din manual hvordan du gør.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 17:19:06
Svar/Indlæg:
1268/80
:( var åbenbart for længe om at skrive mit indlæg så så ikke du have forsøgt at resette bios.

Prøv at boote op og hold din reset knap inde i mere end 5 sekunder så slip. På nogle bundkort resetter det biosen.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 17:23:11
Svar/Indlæg:
2958/84
rolig nu :e

1. du skal resætte bios, nede ved siden af bios-batteriet er der en jumper der skal flyttes, tag strømmen fra psu og flydt jumpern i ca. 10 sec. og flyt den så tilbage igen (se manuel) :e

fsb * multiplayer = cpu speed

250 * x11 = 2750 Mhz

HTT * sfb

HTT (x1, x2, x3, x4 og x5)

HTT x4 * 250 = HTT 1000 Mhz ( Bør ikke overskride de 1000 måske med 10-20 Mhz)

Det er nok dinne ram der ikke kan følge med, prøv at sæt dem til 333 el. 166 Mhz. og begynd så at oc der fra lidt af gangen, held og lykke til, det varmer en lidt om hjertet med sådan et jule oc :e :e :e

Dnope

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 17:24:36
Svar/Indlæg:
5/0
Jeg har prøvet noget lignede, men det var bundkortet som ikke ville resette bios. smed cpu over i at andet bundkort og så kørte den🙂

MEN! har cpu tempratur været over 55 grader eller har vcore været over 1,6 volt så.. ??? Ved det ikke🙂 jeg har aldrig brændt en cpu af ved at overclocke, men jeg holder mig også under 55grader og under 1,7 volt på socket am2🙂

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 17:25:29
Svar/Indlæg:
2958/84
4# Rettelse: Det er nok dinne ram der ikke kan følge med, prøv at sæt dem til 333 el. 166 Mhz. og begynd så at oc der fra lidt af gangen, held og lykke til, det varmer en lidt om hjertet med sådan et jule oc

166 endres til 266 Mhz

SRY :x

larsonline

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 17:31:41
Svar/Indlæg:
4/1
Tak for de lynhurtige svar!!!

Landet ligger sådant, at jeg ikke kan komme in i BIOS, for den kommer ikke der til. Den stopper inden og jeg kan ikke ændre det jeg har skrevet på FSB. Det var lige efter restart den gik kold, så jeg tvivler på CPU'en har været for varm.

Dnope>> Skriver at dette bundkort ikke kan slette CMOS (sikkert derfor der eksisterer et Rev2 af disse).
Hvis dette er tilfældet, hvordan søren reset' den så?

Måske jeg skal skift kort i stedet for CPU som jeg tror der fejler.

Lars

larsonline

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 17:55:08
Svar/Indlæg:
4/1
Når der advares om at komponenter kan gå tabt under overclocking, så er det vel RAM hvis jeg clocker på dem, og GPU hvis det er den jeg clocker, osv.
Derfor må min CPU være stået af hvis det hænger sammen som ovenstående - korrekt??

KOMMENTARER PLEASE

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2006 18:06:36
Svar/Indlæg:
1776/116
Mit bud må være at du ikke har fået resat CMOS ordenligt.

Hvordan gjorde du?
Hvis du har din manual i nærheden kan du: Pille strøm fra - Pille CMOS batteriet ud(lille rundt sølvfarvet batteri på størrelse med en enkrone) og så flytte Reset-cmos jumperen i 5-10 sekunder, flytte den tilbage og så sætte batteri og strøm til igen.

Jeg tror ikke på at du har ødelagt noget hardware.

Dnope

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 18:22:12
Svar/Indlæg:
5/0
Jeg ved det ikke lars, jeg kunne ikke resætte mit bundkort.

Prøv lige ---> Pille bios batteri ud, slukke for psu, trykke på 'tænd for computer' sådannet at psu er helt tør for strøm og brug derefter bios reset. Tændte for strømmen igen og forsøg at tænde computeren. Det er hvad jeg har gjordt hver gang det ikke vil, uden held dog...........

Forhandleren resettede bios(påstod han).... Pinligt men🤡 Har oplevet det 2 gange i træk nu med 2 forskellige bundkort. Bundkortet ville ikke resette bios(Eller virkede ikke), jeg sender det ind til forhandler, som siger han har reset bios... 2 forskellige forhandlere.... og den ene sendte det tilbage uden beregning.

Kun en måde at finde ud af det på, tag et andet bundkort og sæt dine dele i der - Se om det så køre.

Om forhandlerne ligger skjul på bundkortet er gået i stykker eller om de virkeligt bare resættede bios!??? I dont know🤡

Hvem ved måske har du brændt cpu af!? forhandlerne tager typisk 200-400kr. for at konstatere at den del du sendte ind var uden fejl.. så jeg ville tjække selv først.

Hmm.. skod, håber du kan bruge noget af det🤡

larsonline

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2006 19:07:00
Svar/Indlæg:
4/1
Hej alle!!

Mange tak for alt jeres opmærksomhed - problemet er løst!!

Jeg gjorde det, og som jeg ikke i min vildeste fantasi kunne forestille mig, var at jeg flyttede mine to ram blokke til en anden bank, og vupti nu kører dyret igen. Har endnu ikke afprøvet om den foregående bank er aktiv igen, men at den skulle være brændt af er mig et mysterium.

Det er faktisk lidt dårligt af ASUS, for der burde være mere sikkerhed i dette setup med at OC. Det burde ikke være muligt at brænde noget af, men meget tyder på der er hardware brændt af. -1 point til ASUS fra mig!!

Lars

PS god Jul!

Fylmyeen

Superbruger
Tilføjet:
16-12-2006 19:16:23
Svar/Indlæg:
113/10
Jeg tror at du skal prøve det som #9 siger, pil batteriet ud i minimum 10 sekunder. Jeg tror heller ikke, at der er noget brændt af.