Skuffelse af Thermaltake Ruby Orb :(

Vandkøling d.  17. december. 2006, skrevet af mcreiner
Vist: 695 gange.

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 09:48:02
Svar/Indlæg:
302/90
Hej alle. Synes bare i andre skulle høre min mening om "Thermaltake Ruby Orb" blæseren:

http://edbpriser.dk/Products/L...

Jeg købte den til min HTPC, da jeg gerne ville have noget lydløst, og lys-frit. Og da der jo stod 17 db tænkte jeg at det var jo minimalt for en CPU-køler, og havde før haft Zalman versionen i kobber, som jeg var meget tilfreds med.

Det er sådan at mine krav til HTPC er først og fremmest: Lydløs, og ikke noget lysgejl, da det er træls at se på ved siden af et TV.

Nåmen jeg købte jo blæseren, og kunne ikke læse hverken på EDBpriser, eller der hvor jeg købte den at der var lys i.
Da jeg fik pakken så jeg først og fremmest der stod noget ala "Nice red, Ruby Light built in"

Der tænkte jeg allerede "Fuck", men det måtte jeg jo kunne lodde af, så var det problem løs. Da jeg havde monteret den på min X2, processor frem for standard køleren fra AMD, startede jeg computeren op. Tro det eller la være, men CPU-køleren larmede MERE end min 120 mm 32 DB blæser.

Jeg gik ud i bios og slog temperaturstyring til, så den gik ned på minimale omdrejninger. Blæseren blev nu dæmpet en del i forhold til min daværende 120 mm blæser. Men den larmede stadigvæk en del. Jeg har nu fået skiftet 120 blæseren som alligevel skulle skiftes, og monteret min standard blæser igen, og har nu en ret dyr CPU køler til at ligge som er ubruglige for mit vedkommende. (Kom da alligevel op i et par hundrede incl efterkravs forsendelse og det hele)

Skal endda siges jeg fik den målt da den var på temperatur styret niveu, og der larmede den omkring 22 db. Og på fuld knald var det omkring 35.

Er det kun mig som har haft det "lyd" problem med den blæser? Jeg ville ellers mene Thermaltake lavede nogen gode lydløse blæsere.

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2006 10:33:28
Svar/Indlæg:
1178/88
#0 Jeg synes da ellers det er rimelig nemt at se der er lys i, hvis man går ud fra billedet. Desværre har jeg ikke haft "fornøjelsen" af TT produkter, men umiddelbart plejer de da at være gode.

Kan du have gjort noget forkert under "aflodningen" der gør den larmer som den nu gør?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2006 10:36:22
Svar/Indlæg:
1900/33
Du kan jo se på billedet på edbpriser at der er lys i køleren!

/Lars

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 10:49:27
Svar/Indlæg:
302/90
Testen er gjort inden aflodningen, og mener derfor ikk der kan være derfor. Man kan direkte høre det er "vind" eller airflow der larmer så meget.

For nogen det måske godt ligne lys, men jeg synes ikke det lignede andet end en transparent blæser, som så mange andre producenter også bruger :( Men lyset er nu heller ikke det største problem. Mest det at det larmer så meget.

Til noget helt andet kan jeg sige den ikke køler ret meget bedre end min std. køler, men det kan man jo ikke forvente til 150 kr

red_martians

Moderator
Tilføjet:
17-12-2006 11:00:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg har haft en del af deres golden-orb-kølere. De går endda i stå når jeg aktiverer ASUS blæser-kontrol. Men de er jo ikke temperatur-styrede, og så overholder de ikke AMD Cool 'n Quiet-standarden. :)

djk

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 12:25:09
Svar/Indlæg:
586/212
Amd box køleren til Amd er da Okay i sig selv.
skal du have fat i noget småt uden lys og støj ville jeg nok vælge noge fra Zalman Ala. ZALMAN CNPS 8000
eller ZALMAN CNPS 9500 AM2

det er Kvalli køllere

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-12-2006 16:38:49
Svar/Indlæg:
15982/637
man kan godt få gode støjsvage kølere til 150kr. Arctic Cooling er et glimrende eksempel på det, fx deres Freezer 64Pro er helt suveræn, desværre bare for stor til en HTPC.

Den her er kanon til et HTPC system sålænge der ikke skal overclockes http://edbpriser.dk/Products/L...

Alco

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 18:32:30
Svar/Indlæg:
322/30
Der står da egentlig også tydeligt at den er med en rød led fan.

" Thermaltake is a respected leader in computer thermal solutions technology. Thermaltake has increasingly enjoyed the adoption of its thermal strategies by OEM and ODM companies worldwide. Its engineers are masters of airflow analysis, material conductivity and efficiency design. Thermaltake's unwavering devotion to quality and customer satisfaction has earned its products the approval of computer enthusiasts everywhere. PRODUCT FEATURES: Incredible aluminum fin count: 140 fins, maximizing heat dissipation area; Silent Fan with red LED, whispering 17dBA; Universal design "

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 18:42:37
Svar/Indlæg:
302/90
Har lige kigget på Zalman CNPS 8000, og må sige jeg tror det er den jeg skal have.

9500 er for høj, mener kun jeg har 8 cm i højden at gøre med i mit BB kabinet.

Nogen der kan forklare mig hvad det Cool'n Quiet er? Kan se det er i min BIOS, men aner ikke hvad det er til

djk

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 19:20:05
Svar/Indlæg:
586/212
Cool'n'quiet - uden at lege ekspert

Teknologien er beregnet til temperatur styret Cpu kølere.
så nogen steder vil du læse at cpu'en kan ned takke sig selv når den ikke arbejder (Hmm... har ikke set det ske...)

andre steder står der at Cool'n'Quiet vil justere blæser hastigheden efter behov...

læs selv hvad amd skriver på deres side...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2006 19:28:17
Svar/Indlæg:
14079/622
Cool'nQuiet er en funktion der gør, at CPU'en clocker ned når den ikke arbejder ret meget. Dette medvirker til at den ikke bliver ret varm.

Hvorvidt blæseren skal være temperaturstyret for at den også opfylder kriterierne for "quiet"-delen ved jeg ikke. Men de fleste bundkort har en funktion, hvor man kan sætte blæserens omdrejninger efter processorens temperatur - hvilket overflødiggør en temperaturstyret blæser :)

Udover at Cool'n Quiet skal slåes til i BIOS, skal strømstyring forresten stå til "minimal" , før det fungerer. Måske er det problemet hos dig, djk ? :i

djk

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2006 20:44:51
Svar/Indlæg:
586/212
Jeg bruger den desvære ikke. har den bare til den dag den kunne blive nødvendig. har mit dejlige Uguru og Ocguru utillities programmer

De styrer forvildt :e :e :e

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2006 06:07:02
Svar/Indlæg:
4657/53
Udover at Cool'n Quiet skal slåes til i BIOS, skal strømstyring forresten stå til "minimal" , før det fungerer.

og så skal man lige indstaller power driveren fra amd.com .

den clocker ned på multiplier til 5 idle.
det virker kanon på et system der ikke skal arbejde 100% hele tiden og ikke skal larme så meget.

jeg bruger det på min server. en Opty 148 den køre mellem 2530 mhz og 1150 mhz alt efter belastning.
faktisk køre den 90% tiden under 2000mhz.
selv når der bliver kørt film/tv osv
hvilket spare strøm/varme /blæser støj.

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2006 06:21:35
Svar/Indlæg:
302/90
Mange tak for svarene :)

Har roedet lidt med CNC funktionen og slået det til efter installering af nogen drivere.
Har i en måde hvor man kan se at det virker på?

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2006 06:39:23
Svar/Indlæg:
302/90
Har læst noget om CNC, og får dette at vide:

Her sænker teknologien ligeledes også spændingen til processoren fra 1.5V til 1.3V. Det betyder således at varmeudviklingen går fra 89W (2GHz og 1.5V) til nu kun 35W.

Men jeg har et lille problem, har lige deaktiveret mit CNC igen, og kan se via AMD Power monitor, at min CPU kun får 1.35 volt, selvom det er deaktiveret.

Hvordan kan det lige lade sig gøre? :S Yder min CPU ikke alt hvad den kan, eller kan jeg skrue op på "normal" strøm et eller andet sted?

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2006 08:20:31
Svar/Indlæg:
4657/53
du kan download cpu-z så kan du se hvad den køre af mhz.
er det en Athlon 64 X2 4200+ du køre med. så passer den meget godt med ca 1.35v load og ca 1.10v idle med C&Q slået til.
hvis cpuen fik for lidt vil din pc genstarte/ eller blive meget ustabil.

der er ingen S939 cpu der køre med 1.5v vcore std.
de køre alle enten med 1.25V / 1.35v /1.40V.

min får 1.125V ved 1265 mhz og 1.450V ved 2783mhz.
når den ikke er overclocket er det 1.050V og 1.350V.
det gir en idle temp på 28-30 grader og load på ca 43 grader.

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2006 15:35:10
Svar/Indlæg:
302/90
Ahh kanon mange tak. Tænkte nok det var noget med at min processor ikk skulle have så meget strøm. Så er jeg mere rolig :P Tror jeg prøver og nøjes med AMD powermonitor. Det viser også hvor mange mhz hver Core kører med

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2006 17:07:34
Svar/Indlæg:
2267/261
hvis du enabler cool & quiet i cpu så kan du gøre følgende i windows for det virker.

På skrivebordet trykker du egenskaber -> Pauseskærm -> Strømstyring -> Strømmodeller og så vælger du minimal strømforbrug og så trykker du selvfølgelig ok/anvend :) så kan du se den drosler til feks 900mhz når den ikke laver noget

mcreiner

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2006 20:55:28
Svar/Indlæg:
302/90
Jeps har fået det til at virke :) Den drosler ned på 2x1000 Mhz med 1.1 volt (Så vidt jeg husker)