Vurder min opgradering

Diverse d.  18. december. 2006, skrevet af Just
Vist: 316 gange.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2006 18:41:47
Svar/Indlæg:
576/64
Hvordan ser det her ud? Skulle der være nogen problemer med setup'et eller kan jeg få mere bang for the buck?

---

Corsair Extreme Series/2GB DDR II (2x1GB)/800MHz
2.200,00

eVGA nForce 680i Socket 775
2.209,00

Intel Core 2 Duo / E6600 / 4MB / 2,40GHz / 1066FSB
2.352,00

---

Jeg har tænkt mig at købe et par 7900/7950 GT/GX'ere brugt, til i omegnen af 3000 KR.

---

PSU'en bliver min nuværende Enermax 465W, kabinettet mit nuværende Antec SuperLanboy. Ligeså har jeg harddiskene 1xRaptor 74GB 2xMaxtor Diamonds 300GB og skærmen, en Hyundai Q17+ TFT

---

Skriv hvis i kan foreslå nogle fornuftige ændringer. På forhånd tak 8)

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
18-12-2006 19:35:48
Svar/Indlæg:
1233/50
jeg er ked af at sige det. :x men din psu er hvis nok for lille til dit setup. men det skal du ikke ta så tungt for jeg havde nu en årgang overvejet at genbtuge min 400 watts men den er jo for bette

Just

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 02:16:03
Svar/Indlæg:
576/64
#1 >> Jeg gør forsøget ;)

Andre tanker end på PSU'en?

sko

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 08:44:22
Svar/Indlæg:
1954/464
# 2...når du siger "bang for the buck" så forstår jeg det sådan at du vil have bedst ydelse for pengene...

der vil jeg mene at et bundkort med 965/975 vil yde ligeså godt, hvis du tager prisen i betragtning..

og samtidig vil jeg mene, at det ikke kan betale sig at køre sli/crossfire, når de løsninger koster tæt på 3.000..

8800GTS kan købes for lidt over 3000

og ja..psu skal nok også lige opgraderes lidt...

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2006 09:18:13
Svar/Indlæg:
1190/28
Jeg ville nu vælge 2xRadeon x1950 kort til ca. 1400kr. pr. styk(Nypris) i stedet, da Radeon for det første er hurtigere, og for det andet kan gå langt ned i framerate uden det hakker😉

Men for at køre med crossfire, skal du bruge et andet bundkort.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 09:21:12
Svar/Indlæg:
1954/464
# 4....

radeon er hurtigere....end hvad?

gå langt ned i framerate...hvad mener du?

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2006 09:53:43
Svar/Indlæg:
1190/28
Uha længere historie, men her kommer den - Kopiere det fra en tidligere artikkel jeg har skrevet.

GForce satser på de spil der er her lige nu, så om 1-2 år begynder de som regel at have problemer med de nye spil.

GForce har en høj FPS, men den er ofte ustabil. Det betyder i praksis at gefoce måske har en framerate på 50 i et spil, lige som ati - MEN! gforce kortet har må 70 i framerate ½sek og så ½ sek pause af og til - Det giver hakkeri, hvor ati har en stabil framerate, så selvom ati's radeon kommer ned på 20 frames pr. sekund, så hakke det stadigt ikke🙂 Den ustabile framerate skyldes af og til også at gforce kræver mere cpu kræft, da nvidia af og til ligger nogle af directx funktionerne i driveren.

Det betyder i praksis, at du ikke kan regne 100% med testene. GForce kort hakker mere end testene viser. Derudover kan ati x1950 godt klare sig i testene, så et noget bedre kort😉

På amd ved jeg nvidia chipsæt køre specielt dårligt med gforce, om det er ligesådannet med intel, det ved jeg ikke.

Ingen af mine gforce kort har kørt godt, hverken i mine intel maskiner eller mine amd. testet på en del maskiner.. Kik ikke på frameraten - Sæt et spil på og lig mærke til om det hakker, det er det der er vigtigt🙂

Så hvis du kan så prøv gforce 7950gt og radeon x1950 mod hinanden i et spil, og lig mærke til hvor meget det hakker🙂

sko

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 10:07:46
Svar/Indlæg:
1954/464
# 6...hehe...

du skal være velkommen på det her forum...

må dog sige, at din påstand ikke er særlig velbegrundet..

ved ikke hvem du tester for og hvordan, men vil sige, at jeg ikke kan genkende noget af det du siger..

hvis man taget 2 kort i nogenlunde samme klasse...

f.eks. 1950xt og 7900gtx

så vil de yde meget tæt på hinanden....nogle applikationer tilgodeser ATI frem for nvidia og omvendt...

men at man ligefrem kan se at det hakker, det tror jeg ikke..

så er det fordi du spiller i for høj opløsningen, eller har for lidt ram eller andre ting.

Begge kort vil kunne afvikle spil i ganske fornuftige opløsninger og kvalitet uden de store problemer.

At geforce skulle køre dårligere på nvidia chipset forstår jeg heller, da nvidia både har lavet chipset og gfx...?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2006 10:15:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#6: Det er en komplet gang ævl.
Jeg har haft nVidia og ATi kort skiftevis siden 1998 (har haft 3Dfx før da) og har ALDRIG oplevet det du beskriver. Det lyder nærmere som en fejl 40 og div. opsætningsproblemer, for der er absolut intet hold i den søforklaring.
I visse applikationer yder nVidia bedst i andre gør ATi. Men at komme med en påstand om at Radeon er bedre fordi det kan holde den samme FPS længere tid i gennemsnit er ren nonsens. 2x Radeon X1950Pro i Crossfire er langt fra lige så hurtigt som ét enkelt GeForce 8800GTS. Det at GeForce kun laver spil til nutiden er også helt ude i hampen… hvad skete der lige med Radeon X300/600/700/800 serien, de har ikke SM 3.0 support, hvilket nu giver konsekvenser for dem, nVidia havde SM 3.0 i deres hele deres GF6x00 serie.
Nej jeg er hverken Pro-nvidia el. Pro-ATi
Jeg har haft mere end 60 grafikkort igennem mine PCer i årenes løb og om de har heddet ATi, nVidia, 3Dfx, Matrox, Kyro, XGI så har jeg aldrig oplevet noget der tilnærmelsesvis minder om det du skriver. Det eneste kort jeg virkelige havde FPS problemer med var XGI.
Men hvis det er din påstand, så har samtlige af mine nVidia kort været defekt, for de har aldrig hakket el. lavet FPS krumspring fra 0-100 hvert sekund.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 10:25:31
Svar/Indlæg:
3214/18
#6 Så vidt jeg ved, så var nVidia de første med DirectX 10 understøttende kort på markedet! Så at sige at ATI er mere fremtidssikrede, er en fis i en hornlygte. Du tænker måske på, at ATI's kort havde DX9 understøttelse en årgang, hvor nVidia var lidt længere om, at få fingeren ud. Men i dag ser vi det modsatte billede, så ved ikke hvor du har den påstand fra.

Du påpeger ydermere, at man ikke kan regne med tests af nVidia. Jeg har kun latter til overs for din fremlæggelse af den påstand! Du påstår, at nVidia-kort hakker mere, end testene viser, hvilket kun er et bevis på din uvidenhed! Du læser tydeligvis kun tests, hvor der vises gennemsnitlig framerate. Der findes heldigvis mange sider, som er begyndt at lave tests, hvor de viser en graf over ydelsen over et tidsrum på f.eks. 30 sek. Hvis du ser på disse, vil du hurtigt opdage, at det du skriver overhovedet ikke stemmer overens! Et eksempel kan f.eks. ses her: http://www.pcper.com/article.p...

Jeg kommer helt i tvivl om, om du overhovedet ved, at det er nVidia der producerer GeForce-kortene, når du skriver følgende:<i>"På amd ved jeg nvidia chipsæt køre specielt dårligt med gforce, om det er ligesådannet med intel, det ved jeg ikke.</i>

Så du mener ikke, at nVidia kan finde ud af at lave deres egne grafikkort kompatible med deres egne chipset? ?:(

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2006 11:05:22
Svar/Indlæg:
1190/28
Som altid har nvidia ikke fuld directx 10 hardware understøttelse, igen ligger noget af det i driveren og jeg skrev ikke for at en flok nvidia nørder skulle overfalde mig🙂

Derudover er der ingen tvivl om at gforce 8800 er det hurtigste på markedet🙂

Men!! hvis nogen vil sige mig imod at gforce 7950 er langsommere end radeon x1950 - Så tager jeg gerne diskusionen op, hvis argumenterne er reele😉

Har gforce 6600, har haft 6800, x1800 og har testet gforce 7800. I forbindelse med testene, har jeg altid haft en kritikker med(En som forventer modsatte resultat af mig) Så han han/hun kan rode med indstillingerne på det de mener der er kræfter i🙂

Hvis i vil se noget pinligt, så installere vista med aero på en computer med gforece 6600😉 Lad mig sige det går langsomt🙂

Har lige haft testet 9 sprit nye forskellige socket am2 motherboards, hvis nogen er intresseret i resultaterne.... Lavede om på flere af motherboards for at opnå bedste muligt resultat(Vmod, fjernede printbaner og kølede exstra)

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2006 11:21:19
Svar/Indlæg:
15982/637
#10: Jeg vil meget gerne se fakta på bordet i stedet for postulater og vage vendinger som det "ligger i driveren". Du har jo ikke engang svaret på det andet inden du frembringer nye tvivlsomme udtalelser.
Jeg ved ikke hvor og for hvem du tester og skriver artikler, men hvis du gør bør du ihvertfald have noget fakta at understøtte det med i langt højere grad.
Men du vil så mene at ATi har fuld DX10 understøttelse med deres kort ?

Men til det andet.
GeForce 7950GT er hurtigere end Radeon X1950Pro, men langsommere end Radeon X1950XT 256MB.

Vista med aero og et Radeon X600XT er også langsomt !

sko

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 11:23:01
Svar/Indlæg:
1954/464
såvidt jeg kan se her..

http://www.hardwarezone.com/ar...

så taber 7950 til x1950....

men det er jo også ligemeget..

er ikke nvidia fanboy, har vel haft 50/50 af hver...

men jeg opponerer mere mod din særdeles ubegrundede kommentarer..

specielt også den hvor du siger at nvidia kort kører dårligt på nvidia chipset...

:l

Psym

Overclocker
Tilføjet:
20-12-2006 11:35:12
Svar/Indlæg:
663/58
har ikke haft tid til at læse de andre posts men husk at EVGA biosen skal updates hvis du bruger SATA hd`s da der var fejl ved de forrige bioerser på EVGA. Noget med at string size var sat forkert fra nvidias side eller noget i den retning så hderne lavede fejl osv. bare en headsup ;) .

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2006 12:37:44
Svar/Indlæg:
1190/28
Mine kommentar er ikke uberundet🙂 jeg har testet ca. 15 socket am2 bundkort i år, hvoraf samtlige var med nvidia chipset, med undtagelse af 2. Og jeg bliver nød til at ha' både gforce og Radeon grafikkort her for at kunne 'leje' ordentligt. det skal siges det eneste jeg kikker efter, er ændringer i ydelsen i forhold til det hurtigste jeg har prøvet🙂 Det bundkort der kørte bedst med gforce 6600, var et socket 775 med intel chipset🙂 ellers har der måske været et eneste af am2 bundkortene der kunne udnytte gforce 6600 kortet. Jeg ved faktisk ikke hvorfor - Men det kan i måske fortælle mig🙂 Radeon køre altid godt, der er ikke den store forskel fra bundkort til bundkort i windows xp. Windows vista er noget andet... der har jeg oplevet ydelses forskel fra bundkort til bundkort, selv med ati.. driverene håber jeg er skylden🙂

Hmm... Vil dog gerne rette på en udtagelse, gforce køre for det meste dårligt med nvidia, jeg har set få undtagelser... Beklager min formulering, den var forkert.

Grunden til jeg skriver gforce har lagt nogle af funktionerne i driveren, er på grund af opbygningen af g80 gpu. Jeg kan ikke se hvordan kortet ellers skulle køre ordentligt. Siden hvor g80 var skitseret eksistere desvære ikke mere. Men det fremgik at g80 ikke var bygget fra bunden til directx 10, men at en voldsom version af g70 kernen var blevet puttet ind i og modificeret til at køre directx 10.

Om r600 har fuld hardware understøttelse aner jeg ikke, det eneste jeg ved er at det er en ny chip bygget til directx 10 fra bunden - Jeg forventer noget af R600, men ingen andelse🙂

Puha... Nu gidder jeg altså ikke skrive mere lige nu🙂))

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2006 12:50:30
Svar/Indlæg:
6899/119

Det lyder virkelig som om du famler rundt i blinde.

Vi er da ligeglade med om du har testet så og så mange AM2 boards og om du har voltmoddet dem osv. Det har jo ikke noget med sagen at gøre, andet end at du måske prøver at overbevise os om dine fantastiske evner.

Jeg har haft 4 nVidia kort, som det nu en gang hedder, og 3 ATi kort. Det med dykkende framerate og hakkeri i spillene er simpelthen noget vås. Også når det er NV chipset sammen med NV gfx.

Der er jo ingen reelle beviser i noget af det du skriver. :00

Desuden behøver man ikke være "nVidia-nørd" for at kunne se, at du snakker sort.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2006 13:11:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#14: Aldrig har jeg set så meget skrevet hvor der intet står !

<i>"Grunden til jeg skriver gforce har lagt nogle af funktionerne i driveren, er på grund af opbygningen af g80 gpu. Jeg kan ikke se hvordan kortet ellers skulle køre ordentligt"</i>

Det er jo ikke andet en subjektive udokumenterede meninger du fyrer af !.
http://www.hwt.dk/test_show.as... læs den artikel der er skemaer mv, og G80 er en DX10 chip fra bunden af, da Direct X 10 i sig selv er en software skrevet helt fra bunden er det også nødvendigt med en GPU lavet fra "bunden".

Sidst det hedder G<B>e</B>Force ikke G-Force, det er noget helt andet ! GeForce er en forkortelse af Geometry Force

Sorry for alt det OT #0.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2006 16:01:44
Svar/Indlæg:
6624/113
#14 - Hvor har du de artikler stående så?

Kunne da være meget interessant at læse, for jeg synes ikke jeg kan genkende ret meget af det du siger...

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2006 16:21:34
Svar/Indlæg:
1190/28
app. Det er jo ikke andet en subjektive udokumenterede meninger du fyrer af !.

Det var faktisk ikke mig der gik til bunds i gforce 8800 - jeg fortæller bare vidre, hvad jeg fik at vide og vist på skitseringerne af gpu'en🙂

Det lyder virkelig som om du famler rundt i blinde. Kan jeg ikke skrive noget til🙂

Så var der "Grunden til jeg skriver gforce har lagt nogle af funktionerne i driveren, er på grund af opbygningen af g80 gpu. Jeg kan ikke se hvordan kortet ellers skulle køre ordentligt"

Det synes jeg er reelt ud fra de skitseringer jeg har set, har i andre slet ikke set skitseringerne af g80!?

Sajmon, den hjemmeside eksistere ikke mere🙂 men hvis du mailer skitseringerne af g80 og g70 så skal jeg vise sig hvad jeg har læst og som jeg tror på🙂 (går ud fra skitseringerne er de samme som jeg så🙂

Og til jer alle sammen, det er lang fra første gang gforce har sprunget over hvor gæret er lavest og lagt nogle af funktionerene i driveren, se bare 5x00 serien som er et godt eksempel. Så hvorfor så meget modstand over jeg TROR de har gjordt det igen?🙂 Eller er det fordi jeg er ny i brokker jer?😉 I må da også alle ha' prøvet at sidde ved 2 forskellige maskiner med samme framerate, og alligevel hakker den ene🙂

Sikke meget jeg får skrevet....

Psym

Overclocker
Tilføjet:
21-12-2006 16:26:07
Svar/Indlæg:
663/58
#dnomi

nok mest fordi folk forsvare deres hardware med næb og klør. Venter lige som dig på d600 for at se om 8800 bare var en midlertidig lappe løsningen eller at nvidia har gjort det igen. Imo er båndbredden på 8800 ekstremt god(dobbelt så meget som min 7800gs+) men det med at udgive et kort med support for noget der ikke er udkommet endnu er dumt imo og en grund til at jeg venter på at microsoft får udgivet dx10.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
21-12-2006 17:15:40
Svar/Indlæg:
15982/637
#18: Hvornår fremlægger du noget fakta ! De er ikke andet end gisninger og udokumentere udtalelser du kommer med, det holder altså slet ikke !

<I>Det synes jeg er reelt ud fra de skitseringer jeg har set, har i andre slet ikke set skitseringerne af g80!? </I>

Jo har du ikke set det jeg linkede til ? der er hele GPU strukturen vist og jeg kan slet ikke se hvor du vil hen og hvordan du kan sige det ikke er DX10 funktioner, så forklar hvad de er ?.

<I>Og til jer alle sammen, det er lang fra første gang gforce har sprunget over hvor gæret er lavest og lagt nogle af funktionerene i driveren, se bare 5x00 serien som er et godt eksempel.</I>

Okay ? jamen så giv et konkret eksempel og et konkret svar og ikke de overfladiske fumlende udtalelser !. FX-5xxx serien ved ALLE havde en ringe pixel shader 2.0 ydelse, hvilket gjorde at nVidia lavede driver optimeringer så det de kørte med pixel shader 1.4 udnyttelse i stedet for (se HL2). Dette var de vel vidende over og indrømmede faktisk at de stod tilbage overfor ATi.. Men det er altså tilbage i 2002, og tror du ikke tingene har rykket sig siden ?.
Yderligere din lemfældige håndtering af termerne vækker grund til spekulation og undren. Det er jo ikke GeForce "der har sprunget over hvor gærdet er lavest", nej det skulle være nVidia, da GeForce er nVidia's produkt !.

<I>Så hvorfor så meget modstand over jeg TROR de har gjordt det igen? Eller er det fordi jeg er ny i brokker jer?</I>

Nej det er ikke fordi du er ny, men det er fordi du slynger ting ud du ikke kan argumentere videre sagligt og fagligt på, samt give nogle konkrete data/fakta, eller i det mindste noget der understøtter din argumentation... det er jo ikke pseudovidenskab vi praktiserer.

<I>I må da også alle ha' prøvet at sidde ved 2 forskellige maskiner med samme framerate, og alligevel hakker den ene.</I>
Jeg har som sagt haft over 60 grafikkort imellem fingrene og med to identiske PC'er med ca. samme specs, har jeg aldrig oplevet det i 11år. For mig lyder det som et opsætningsproblem/fejl 40 el. defekt hardware.

#19: Nej det ikke fordi man forsvarer hardwaren... jeg har sq ikke noget 8800 kort, men jeg forsvarer fakta imod udokumentere postulater.
Yderligere så er det snarere reglen end undtagelsen at vi ser hardware udkomme før softwaren. Med DX9 gik der ca.6-8mdr inden vi så det første DX9 spil, men alligevel sad folk med Radeon 9500/9700Pro kort mv. Det samme var gælende med Direct X 7 i sin tid, der var faktisk kun spillet Evolva ude som mere eller mindre var en "tech-demo" til GeForce 256, men der gik stadig 5-6mdr inden vi så DX 7 spillene komme.

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
21-12-2006 17:15:46
Svar/Indlæg:
541/48
#Dnomi, hør lige her: Hvis du virkelig har testet 15 AM2 bundkort i år så finder jeg det yderst besynderligt at siden er lukket ned, og jeg kan heller ikke forstå hvorfor du ikke har fortalt os hvad siden hed.
Og ellers føler jeg absolut ikke du har noget at have alt det der i.
Tror der findes snesevis af andre folk der ved ligeså meget/mere end dig om computere, MEN indtil videre kender jeg INGEN der er støt på noget af alt du kommer op med.
Men vis mig skitserne af g80 og g70 og forklar den ikke eksisterende lighed.

Hamstren

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2006 17:17:24
Svar/Indlæg:
1190/28
Smiler til Psym