Trådløst netværk

Diverse d.  18. december. 2006, skrevet af sko
Vist: 259 gange.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2006 20:10:50
Svar/Indlæg:
1954/464
hej

jeg har en zyxel router med ip telefoni..

jeg har sat den op til trådløs netværk, og til det bruger jeg min bærbare.

mit problem, er jeg ikke rigtig kan få et stabilt net.

der er vel ca 10 meter til hvor jeg normalvis sidder med min bærbare.

Jeg bruger wep 64 bits kryptering, og mac adresser..

men kan det virkelig passe, at routeren ikke kan sende kraftigt nok?

når jeg tjekker signalstyrken, så svinger den mellem 24-54mbit.

synes det er mærkeligt.

hvis jeg sidder tæt nok på computeren er der ikke noget problem..

så jeg tror det kan være fordi signalet ikke er stærkt nok.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
18-12-2006 23:34:08
Svar/Indlæg:
4033/364
well du kan prøve at sætte din router højere op.. hvis den står op af en væg så prøv at sætte den lidt længere ud..

hvis du har en trådløs fon (ikke mobil).. så prøv at sætte basestationen længere væk (de bruger samme 2,4 Ghz bånd..

tip 2: hent netstumbler (og test for inteferens af signal i kanalbåndet) - hvis du bor i etageejendomme kan den kanal du bruger være optaget (evt. af et Wifi som skjuler sit SSID) - så skift evt. til kanal 1 , 6 eller 11 (hvis du bruger SuperG skal den være 6).

tip3: Sæt alle former for G protection, og acceleration - og power til 100% - og husk at opdater til nyeste firmware..

tip4: hvis alt andet mislykkes (evt. tjek om din bærbar har antenne i skærmen og den er sat til hvis dit miniPCI netkort er eftermonteret)... men en antenne evt. en retningsbestemt kan være løsningen (wifi signalet bruger din krop som antenne, man kan gøre det samme med bilalarmen hvis den sættes ind mod hovedet)

Du kan evt. sætte hastigheden ned, for normalt vil wifi sætte hastigheden ned hvis styrken og kvaliteten af signalet ikke er godt nok (normalt ned til 0,5mbit)

ang. din sikkerhed, så er 64WEP og MAC filter er det samme som at sætte en hængelås på hoveddøren.. med det rette værktøj tager det 5 min at komme igennem :(

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2006 01:55:40
Svar/Indlæg:
650/97
Så vidt jeg har læst mig frem til er WPA både mindre krævende for routeren og mere sikkert... Samtidigt får du mulighed for at generere en kode, som ikke kun må bestå af 0-9 og a-f...

Gav

sko

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 08:21:24
Svar/Indlæg:
1954/464
# 2...

det hjælper hvis jeg løfter routeren lidt op...

og samtidig så hjælper det hvis jeg sidder lige ved siden af routeren..

Tip 2: Den bruger allerede kanal6...

Tip 3: Hmm...jeg ved ikke lige hvordan man gør det, og hvad G protection er... ?:(

Tip 4: Hmm...ved ikke lige hvordan min antenne er monteret...

og hvordan sætter man hastigheden ned...?

med hensyn til sikkerheden....troede da ikke at man så nemt kunne omgå MAC filter... ?:(

Som du kan se, så er jeg lidt noob på det her trådløse netværk...

:00

teko

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 10:43:40
Svar/Indlæg:
873/19
Du kan skjule SSID, så er det lidt sværere at finde dit net, men uanset hvad, er det altid muligt at komme igennem sikkerheden..
Har du tilfældigvis fullrate, for min Zyxel trådløse fra dem, laver samme problem.. Jeg har desværre ikke haft tid til at gå den helt efter endnu, men skifter til bånd 10 eller 11 idag når jeg kommer hjem. Bånd 6 er såvidt jeg ved std. så det køre alle andre med..

sko

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 10:46:22
Svar/Indlæg:
1954/464
# 4..

nej jeg har bare cybercity..

min router hedder vist noget med 2602 et eller andet..

mit ssid er også skjult...

og den kører på bånd 6 default..

men som sagt, så tror jeg det har noget at gøre med forbindelse, da der som regel ingen problemer er, hvis jeg bare sidder lige ved siden af den...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
19-12-2006 11:29:48
Svar/Indlæg:
4033/364
Prøv at skifte kanal til 11, da der godt kan være et skjult netværk på kanal 6...

prøv på den bærbar at sætte strømoption på kortet (evt. i enhedshåndtering på kortet under advanced, eller netværksindstillinger eller det configtool der hører med). den skal stå til performance eller non-save funktion.. prøv at sidde ved computeren, men lad vær med at bruge den.. for det kan godt skyldes din puter prøver at spare lidt på strømmen

På din router (har kun kigget på HWL versionen)

Enable G+ mode (enable)
sæt til 802.11g only (under 802.11 mode)

evt.
WMM (QOS) sæt prioritet til lavere (husk hvad den står på, da den sikkert også bruges til at prioritere din IPtelefon)

Antennen kan ofte skrues af.. så kan der sættes en anden på.. evt. med ledning...

ang. sikkerhed.. man kan ret nemt finde din router selvom den er skjult.. og mac-adressen kan man finde via dit netkort (man kopierer bare den).. WPA og WPA2 er bare mere sikkert - men intet er 100%.. .

sko

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 11:32:18
Svar/Indlæg:
1954/464
# 6...nu slapper du af...!!!

troede at når man brugte mac adresse, at det så var sikkert...

hehe..

jeg forstår ikke hvordan de kan få fat i min mac adressse, når det jo er specifikt for det enkelte netkort.

men tak for rådene..

vil lige prøve at ændre det når jeg kommer hjem....

:e

teko

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 14:02:05
Svar/Indlæg:
873/19
Det er den samme jeg har, har lige skiftet til bånd 11, det ser ud som om det hjalp..