Intel Core Duo eller Intel Pentium D 940 Dual

Bundkort / CPU d.  19. december. 2006, skrevet af Liney88
Vist: 1285 gange.

Liney88
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2006 15:04:00
Svar/Indlæg:
2/2
Hej :) Jeg er ny her på siden og vil gerne spørge jer til råds angående hvilken stationær pc, som I mener passer bedst til mine behov.
Jeg har set på to HP Pavilion pc'er:

Den ene er denne:
HP Pavilion Media Center s7621
Operativsystem: Original Windows XP Media Center Edition 2005 med Update Rollup 2,Pc klar til Windows Vista, Intel Viiv teknologi
Processor: Intel® CoreT Duo Processor T2050, 1,60 GHz Level 2 cache 2 MB 533 MHz Bushastighed, Intel® 945GT express chipsæt
RAM: 1 GB DDR2 SDRAM,2 DIMM-sokler
Lager: 250 GB EIDE harddisk, SATA-300, 7200 o/m op til 7 GB partition til systemgendannelse
Optisk drev: DVD Writer Dual Format (+/-r +/-rw) med understøttelse af Double Layer 16x/8x maks., Understøtter LightScribe teknologi.

og så er der denne:

HP Pavilion m7555.dk MT 945 2048
Operativsystem: Original Windows XP Media Center Edition 2005 med Update Rollup 2, Pc klar til Windows Vista, Intel Viiv teknologi
Processor: Intel Pentium D Processor 940 Dual core, 2 x 3,4 GHz, level 2 cache 2 x MB, 800 MHz bushastighed, Intel 945P express chipsæt
RAM: 2 GB DDR2 SDRAM, 4 DIMM-sokler
Lager: 250 GB SATA-300 harddisk, 7200 o/m op til 7 GB partition til systemgendannelse
Optisk drev: DVD Writer Dual Format (+/-r +/-rw) med understøttelse af Double Layer 16x/8x maks., Understøtter LightScribe teknologi.

Jeg skal bruge min pc til skolebrug, men især til grafik (tegne i Photoshop og 3D animation).
Men problemet er at jeg ik kender så godt til processorerne!
I den første er der "Intel Core Duo" (ikke Intel Core 2 Duo - hvad er forskellen?? ?:( ) og på den anden er der en "Intel Pentium D 940 Dual Core".
Hvilken, mener I, passer bedst til mine behov?? Og hvad mener I om processorerne på begge pc'erne?

B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 15:28:14
Svar/Indlæg:
3640/1231
Hejsa og velkommen til :D

Forskellen mellem Core Duo og Core 2 Duo er ganske stor.
Du kan læse mere om det i vores egne artikler her:

Core Duo
http://www.hwt.dk/test_show.as...

Core 2 Duo
http://www.hwt.dk/test_show.as...

Lang, men interessant læsning :)

Core Duo er sikkert valgt i din første valgmulighed, fordi det er en MediaCenter maskine. Den er altså lavet for at yde godt, men ved lavest mulige varme afgivelse.

Core 2 Duo er en hel del hurtigere, men man betaler så på nogle andre områder (og prisen), men f.eks. ved at den afgiver mere varme, hvilket ikke er så praktisk i et lille mediacenter kabinet.

Skal du ud og købe en maskine der yder godt, så vil det helt klart være en fordel at jagte en Core 2 Duo maskine. Du har også bedre muligheder i form af en opgradering. Hvis du køber en D940 (den maskine) vil du ikke senere kunne opgradere til en Core2Duo, da chipsettet ikke understøtter de processorer.

Jeg ville ikke anbefale nogen af ovenstående, hvis det "bare" er en arbejdsmaskine, der gerne må kunne rykke lidt.

Og så står der ikke noget om grafikkort ?:(



Liney88
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2006 15:55:30
Svar/Indlæg:
2/2
tak for svaret :D
Okey.. Så ved jeg det :) Jeg vil bruge min pc mest til grafik - photoshop - og så eksperimentere med 3d animation.

Disse to pc'er har et Geforce Nvidea (eller hvordan det staves) 7300 med 512 MB!

Jeg synes det er svært at lede efter en pc, som har den nye processor Intel Core 2 Duo..
Jeg har kun mulighed for at købe en pc i en butik og den må max koste 7000 eller 8000 kr.
Har I set en pc, som I kan anbefale mig, som passer til mine behov - i hvilken butik kan man købe den, hvilken en er det og hvad er prisen på den?? Håber I kan hjælpe mig! ?:(



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 16:05:10
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg ved ikke hvad de 7-8000,- skal indebære, om det er med skærm, mus, tastatur og højttalere osv?

Men Dell har nu også nogle glimrende muligheder, f.eks.:

http://configure.euro.dell.com...

Det er med den lille Core2Duo CPU, og hvis du fravælger deres service halløj, vil du kunne få et 256 MB nVidia® GeForce® 7900GS-grafikkort, hvilket er væsentligt bedre end et 7300 kort.

Så lander prisen dog på 8700,-

- men derinde kan du konfigurere dem ligeså tosset du vil ;)



Liney88
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2006 18:37:31
Svar/Indlæg:
2/2
Okey, det bliver rimeligt dyrt med Dell :(

Jeg kom til at lave en fejl.. grafikkortet er et "512 Nvidia Geforce 7500LE turbocache", ikke et 7300.. er dette 7500LE godt?
Man har mulighed for at opgradere "HP Pavilion Media Center s7621", altså med 4 gange RAM i alt og en ekstra harddisk. Pc'en koster 6000 kr. Hvad mener I om det - er det en rimelig pris for den og for det den kan?

Men til sidst kunne jeg godt tænke mig at høre, om I har nogle erfaringer om at købe en stationær pc fra internettet og kan man opgradere en pc købt fra internettet? Jeg har set websiden "www.topdata.dk " og der har de mange pc'er med bedre komponenter. Men jeg kan ik se nogen form for forsikring end support via telefon.
Håber I kan hjælpe :) jeg vil helst ik købe forkert.



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2006 19:33:22
Svar/Indlæg:
3640/1231
Ja det bliver hurtigt dyrt :(

Jeg kender ikke noget til det grafikkort må jeg erkende :r
Nogen andre der gør??

Det er meget tricky det med at købe fra internettet, i det hele taget OEM maskiner. Mange gange er de ikke til at opgradere, da der er brug hardware der liiigee er godt nok. RAM sokler kan være fyldt, chipsettet kan være aldrende osv.
Men igen, der er jo forskel på butikker :)

Du kunne skrive til en butik der har en interessant PC og spørge specifikt om hvilke dele der sidder deri. Altså navne og modelnumre på bundkort, grafikkort osv ;)

Så kan folk herinde helt sikkert hjælpe dig :D



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 21:00:44
Svar/Indlæg:
6899/119
Jeg er ganske sikker på 7500LE yder i stil med 7300GS, eller måske GT.

Det er lidt et minus at det er et turbocache kort, alt efter hvor mange RAM kortet er udstyret med selv.

Jeg ville klart smide de ekstra penge og få et GF 7900GS med io købet hos dell, hvis du da ikke har mod på at samle selv :o



perry_78
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 21:04:40
Svar/Indlæg:
1304/117
Forskel på Core Duo og Core 2 Duo kommer frem FØRST ved højere mhz, og ved 4mb vs. 2mb.

En Merom ved 1.6 og en Yonah ved samme ghz yder ikke så meget mere end en yonah.