Noob TEC køling. Coolit Freezone

Køling d.  22. december. 2006, skrevet af TontonE
Vist: 4749 gange.

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2006 02:43:13
Svar/Indlæg:
1093/51
Hvad siger I til sådan en :) Coolit Freezone TEC CPU cooler.
http://www.coolitsystems.com/i...

6 peltier elementer køler 2 resorvoirs, heatsink køler den varme side af TEC elementerne, og en 92mm fan køler heatsinken. Den kolde side af TEC modulerne køler vandet som cirkuleres af en pumpe, ud til cpu kølehovedet.

Et TCM (Thermal Control Module) sørger for at temperaturen ikke bliver for lav, så der dannes kondensation. Væsken fordamper ikke ud af slangerne, så den skal aldrig genfyldes med vand. Altså ingen vedligeholdelse, som de også lover på deres site. På TCM modulet kan man regulere køle performance. Passer i alle kabinnetter der har en 92mm eller 120mm rear exhaust fan plads.

Det værste er prisen som er ~300$ ~1,695.28 DKK. Det kan man jo godt få dejlig vandkøling for, men Coolit Freezone kan gå sub-ambient :) (dog ikke så meget at der dannes kondensvand)

Den kan bestilles i Europa, bl.a. i et par svenske netbutikker.

Der er også en 200$ Coolit Eliminator, men den har halvt så mange TEC elementer.

3Dgameman Video review: http://youtube.com/watch?v=cAk...

http://techgage.com/article/co...

http://www.pcper.com/article.p...

http://www.overclockersclub.co...

http://www.rbmods.com/Articles...

http://hardware.gwn.com/review...

http://www.driverheaven.net/re...

Gallery: http://www.coolitsystems.com/v...

Ironfox

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2006 05:30:57
Svar/Indlæg:
382/37
Har den sin egen strømforsygnings dele for ellers tror jeg squ det kan blive et problem for nogen at havde den.

ok. Men tror måske den larmere meget ved high setings

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
22-12-2006 09:16:50
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er et lækkert koncept for folk der er nye i h2o området og hvor installationen ikke er omfattende.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 10:19:59
Svar/Indlæg:
8555/439
db 26/48 :( kan man bygge vider på det?næ :(
prisen er at for høj ;)

sko

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 12:08:10
Svar/Indlæg:
1954/464
# 3...hvorfor skulle man udvide... ;)

den kan jo sagtens holde vandet koldt nok....

faktisk kan den jo køle så meget, at der dannes kondens, og så er der vel ingen grund til at få det køligere...

?:(

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 12:27:40
Svar/Indlæg:
1198/35
Har du nogle oplysninger om hvor mange Watt de 6 peltier tilsammen skal have. Det giver nemlig et godt indblik i hvor godt de vil køle. Jeg tvivler selv meget på effekten da jeg selv har lavet et projekt der liger lidt det der:
http://www.gotweak.dk/waterchi...
Her fik jeg ikke ret meget ud af det med et 80watts peltier element.

Desuden er de temps der vises i videoen højere end dem jeg har med min vandkølede E6700 @ 3,6Ghz. og han køre kun 3,2Ghz. Så jeg synes det er lidt svært at bedømme om den virker godt. Det smarte er så at den ikke fylder så meget.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
22-12-2006 12:38:56
Svar/Indlæg:
15982/637
#5: Jo og så er det faktisk muligt at transportere maskinen uden at bekymre sig om at h2o kølingen falder fra hinanden :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 13:27:29
Svar/Indlæg:
4112/53
#4 for at få GFX, NB, SB, hdd med på systemet.

#6 hvis man har lavet sit vandkøling ordentligt, behøver man ikke at bekømrer sig om det alligevel.

#0 Jeg vil anbefale dig at sætte et vandkølings kit sammen i stedet, det vil du få mere ud af i længden, da det der er noget bras, der ikke kan klare ret meget, og som du selv så, så støjer det kraftigt.

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2006 15:05:40
Svar/Indlæg:
1093/51
#1 Nej den har ikke sin egen strømforsyning. Og jeg har ikke fundet noget minimumskrav på PSU på deres site! Jeg er heller ikke i tvivl om at den larmer, men ydelsen kan justeres.

#3 Man kan udskifte 92mm blæseren med en 120mm, det kræver en 120->92mm konverteringsplade.

#5 "I just heard back from CoolIT and the total wattage for the peltiers is 56W" post #41 af 3DgameMan himself http://www.3dgameman.com/forum...

#5 3Dgameman reviewet nævner ikke potentiometer'et, så jeg vil tro han ikke har justeret ydelsen(altså er ydelse måske medium, sådan som den kommer indstillet fra fabrikken). De fleste andre reviews tester Freezone'en ved low og high performance :)

Her holdes en Pentium 4 Extreme Edition dual core 955 @ 3.46 GHz 35c ved fuld load (CPU-IHS c)

Samme cpu@load, men ambient temp er 36c:

Idle: 30 Load: 40c. 4c over ambient.

http://www.pcper.com/article.p...

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 16:17:24
Svar/Indlæg:
1972/260
synes stadigvæk ikke den er imponerende, og slet ikke til prisen og strømforbruget.

Men synes den virker til at være meget lydsvag og brugervenlig samt mega pladsbesparende.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 17:41:39
Svar/Indlæg:
1081/37
Ret dårligt koncept:)

For det første bruger de sådan som jeg har forstået det, peltierne til at køle vandet fra cpuen, hvilket er meget fint, men så bruger de luft til at køle peltierne i stedet for vand. Hvilket vil sige at man bruger det elememt der kan transportere mest varme energi, til at køle det koldeste i kredsløbet, mens man bruger det element som kan transportere mindst varme energi til at køle der hvor der skal fjernes mest varme energi i kredsløbet, faktisk der hvor der skal transporteres varme fra både cpuen og peltierne bruger de luft, damn nogle nøder der har lavet det der :e

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 17:52:42
Svar/Indlæg:
1972/260
Forstår heller ikke hvorfor der ikke er lagt en peltier på hovedet osse....

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 18:40:55
Svar/Indlæg:
1081/37
nej, man kan godt lave sådan et system effektivt, men meningen er så man man også bruger vand til at køle peltierne, og du køler så det vand med en stor radiator, så du får et meget større kølearial til at overføre varmen til luften, på den måde vil man få noget ud af peltier elementerne.

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2006 00:16:27
Svar/Indlæg:
1093/51
Jeg skal ha' en :e

Den er bare ikke til at få i Europa p.t. :00

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2007 18:37:25
Svar/Indlæg:
1093/51
tak for tippet :i

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2007 10:50:15
Svar/Indlæg:
116/11
Jeg går ud fra du har set denne tråd: http://www.xtremesystems.org/f... hvor de omtaler en nyere og bedre og billigere version af Freezone:
http://www.coolitsystems.com/i...
Sådan en kunne jeg også godt overveje men der går nok lidt tid før den kan købes i EU

Mvh
Holmer

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2007 17:54:45
Svar/Indlæg:
1093/51
Eliminator er ikke bedre. Den har 3 TEC elementer hvor Freezone har 6.

Jeg skrev en mail til Coolit systems, netop for at spørge efter forskellen mellem de to kølere, her er det svar jeg fik:

"Hi Tonny,

Here are the differences with the Freezone CPU Cooler and the Eliminator CPU Cooler.

Cooling Capabilities:

Freezone is recommended for CPUs with total heat output of up to 175W. Higher loads can be accommodated but the result will be comparable to water cooling. The Eliminator is recommended for CPUs with a total heat output of up to 125W.

The Eliminator is targeted for overclocking nearly any dual core CPU while the Freezone is more than capable of cooling the new quad core kentsfield from Intel.

MTEC Design differences:

The technical differences are primarily the number of TEC's and the unique design of the radial heatsink vs the rectangular shape of the Freezone Heatsink.

Eliminator has 3 TECs with a total maximum power draw of 40W. The Freezone has 6 TECs with a total maximum power draw of 56W. (excluding the pump and fan for both measurements)

Thermal Control Module:

The Freezone TCM senses temperature of the coolant and regulates the cooling power like a thermostat to avoid risk of condensation. That said, if the temperature is set too low, the coolant will go well below ambient and condensation can occur.

The TCM on the Eliminator has 3 settings - low, medium and high. "Low" is intended for very low power CPU's in a multimedia setting where there is a desire for very low noise output. "Medium" will be more than adequate cooling for day to day activities as well as gaming for stock processor speeds. "High" is maximum cooling power for the overclocking enthusiasts.

Currently there isn’t any companies that are carrying the product in Denmark, Scandinavia, but we should have much more international shipping within the next few months. If you are interested you can order a Freezone CPU Cooler off of our website.

Thank you,

John McColman

john@coolitsystems.com"

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2007 23:28:55
Svar/Indlæg:
116/11
#17 Lyder overbevisende (salgslir) men vil stadig sige at med mindre du vil have en Quadcore så får du samme ydelse i Eliminatoren for mindre end det halve.
ether.real skriver på ES i den tråd jeg linkede til i #16:
"I reviewed the FreeZone for ClubOC, and helped out with the Eliminator review, which should be up soon. The Eliminator is basically a nicer, better, cheaper FreeZone. If anyone has questions, let me know"
og
"They perform just about the same, but the Eliminator is smaller. I would say that the Eliminator is a newer improved version of the FreeZone, I cant think of any way that the Eliminator isnt better."
Hold øje med det kommende review på ClubOC og post gerne resultaterne i denne tråd eller PM mig.
Jeg holder mig til en Titan Amanda der har en 50 W pelt og kan fås i DK til ca det halve af Eliminator. Hvis du skulle støde på resultater der sammenligner Amanda med Freezone eller Eliminator så PM mig venligst da jeg selv har ledt efter dette.

Mvh
Holmer

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2007 10:37:39
Svar/Indlæg:
1093/51
#18 Np :)

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2007 21:35:00
Svar/Indlæg:
3394/170
Ham fra 3Dgameman fra kigget på dem begge..

Eliminator

http://youtube.com/watch?v=DU7...

Freezone

http://youtube.com/watch?v=cAk...

Jeg synes Eliminator virker bedst, det er også den nyeste af dem, og han siger os at eliminator er bedre..

Og resultater med en E6400 @ 3,2 ghz er

Freezone
Idle: 26 c
Load: 43 c

Eliminator
Low speed idle: 31 c
Low speed lord: 42c
medi speed idle: 29 c
medi speed load: 38 c
High speed idle: 26 c
High speed load: 27 c

Så eliminator'en er bedst i load, dog ikke i idle.. kunne godt finde på at købe sådan en eliminator når den kommer til DK, temlig lækker ting :)

RedHot

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2007 22:12:32
Svar/Indlæg:
796/99
mm de kunne da godt have sparede de penge de bruger på Et TCM (Thermal Control Module) sørger for at temperaturen ikke bliver for lav, så der dannes kondens.

de temps der er jo ikke engang under ambient temp ?

PL

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 18:05:51
Svar/Indlæg:
18/0
Synes lige jeg vil blande mig lidt i diskussionen - Jeg har nemlig en Freezone installeret og tro mig - DEN SPARKER RØV!

Uden OC ligger min CPU på 6-18 grader ved idle/load (load: CPU test)

Med overclock fra 2,4 til 3,825 bliver temperaturerne 23/52 dog er jeg ikke færdig med at tweake - Giver ret meget Vcore så kan nok få load temp noget ned.

Larmen er tydelig, men ikke specielt slem når den er sat til max køling (er mit system) - Ved at sætte den over til støjsvag bliver den næsten lydløs, men den køler stadig lige så godt, som en god luftkøling

PL

Overclocker
Tilføjet:
24-03-2007 10:33:26
Svar/Indlæg:
18/0
På opfordring vil jeg lige fortælle lidt om købet.

Inde på www.coolitsystems.com er der en lang liste over forhandlere. Derudover søgte jeg selvfølgelig også på google, men det endelige resultat blev at det eneste man kunne købe i en europæisk butik er en USB beverage cooler, så jeg begyndte at kigge på amerikanske butikker.

Prisen varierede fra 300 USD til 400 USD og fragten fra 88 USD til 170 USD. Heldigvis havde den billigste forhandler også den billigste fragt :) så jeg bestilte straks 2 sæt. Et til min kammerat, som ville have noget lydløst til hans lidt ældre AMD system og et til mig selv, som ville have noget ekstrem køling til mit nye Intel system.

Valget af forhandler faldt på www.Epowerhousepc.com , hvor man faktisk kan få et system for kun 299,99 USD og 44,40 USD i fragt for et enkelt system. Deres service var fremragende, deres lagersystem er simpelthen genialt (real-time opdatering) og pakken blev sendt med det samme. Så alt i alt en rigtig god oplevelse.

Så er der selvfølgelig transporten. Pakken blev sendt med US Postal Service og de har et udemærket track & trace, som dog godt kunne være lidt mere informativt når først pakken er kommet til DK.

Ved ankomst til DK oplevede jeg mine første problemer. Det er jo klart når man involverer PostDanmark og Skat. Fik et brev hvor jeg skulle indsende en kopi af min faktura i en frankeret svarkuvert og selvom jeg sendte denne samme dag, som jeg modtog det, så gik der 9 dage fra PostDanmark modtog pakken til jeg havde den i hænderne...Derudover røg der 520 DKK oveni pga. importmoms og toldgebyr. Oh well, sådan er det jo at bo i Danmark.

Tjah, blev sådan set kun spurgt om hvor jeg købte den, men kan da lige så godt fortsætte når jeg nu er i gang :)

At sætte en Freezone ind i et Intel system er meget simpelt. Udover at det er lidt besværligt at skulle hive bundkortet ud for at sætte skruerne i fra bagsiden, så er resten så simpelt at selv min mor kunne klare det med lidt hjælp. Alle delene er inkluderet - Bare man selv har en almindelig skruetrækker ;) - og manualen har nogen gode billeder.
I AMD systemet var der dog nogen problemer. Normalt skal man godt nok ikke pille bundkortet ud (selvom vi blev nødt til alligevel), men der er kun 2 stands, hvorimod der er 4 i et Intel. Tror dog en del af vores bøvl stammer fra at hans system er rimelig slidt/beskidt :( men vil da gerne høre fra andre med AMD systemer, som prøver et Freezone sæt.

Tjah performance kan I jo se ovenfor. Han har et system, som ikke holder ham vågen om natten og jeg kan clocke mit E6600 uden larm eller for meget bøvl, så endnu en klar anbefaling af dette kit

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
24-03-2007 15:26:41
Svar/Indlæg:
1093/51
Godt indlæg #23 :)

Jeg snakkede med Coolit Systems på Cebit, de sagde den kom til europe indenfor 1-2 måneder. Fik en god lang snak med dem :) De havde en Freezone kørende som displaymodel uden cpu under kølehovedet - kølehovedet var 3-4grader :P

Derudover så *tror* jeg man kan undgå importmoms/toldgebyr ved at bede butikken gøre således: "When you ship it, be sure to mark it as "low value/gift" and DO not put any receipt that shows the value of the item, inside the package. This is to prevent the customs in Denmark from adding additional import fee's to the package. The receipt I will receive on e-mail."

PL

Overclocker
Tilføjet:
25-03-2007 22:02:00
Svar/Indlæg:
18/0
#24 ud over at det jo selvfølgelig er strengt ulovligt ;) så har de desværre garderet sig imod dette. De tror nok ikke at det er low value og hvis man påstår at det er en gave, så skal man indsende en forklaring til hvordan man er i familie med vedkommende.... :(

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2007 10:29:55
Svar/Indlæg:
1093/51
"#24 ud over at det jo selvfølgelig er strengt ulovligt ;)"

Oh :e

Mon butikken vil samarbejde :00

PL

Overclocker
Tilføjet:
30-03-2007 01:05:06
Svar/Indlæg:
18/0
Tror mere det er Post Danmark som er problemet :(

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2007 13:36:13
Svar/Indlæg:
480/124
For dyr i længden at ha det kørende.
Køb en compresserkøling i stedet.

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2007 14:35:36
Svar/Indlæg:
1093/51
#28 er den lige så transportabel? :00

PL

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2007 11:41:55
Svar/Indlæg:
18/0
#28 Hvorfor skulle det dog være billigere?

Zooy

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 01:03:14
Svar/Indlæg:
88/5
Jeg var også lige forbi CoolIT Systems på CeBIT, og så både deres Freezone og Eliminator. Jeg fik også en lille snak med dem, og så deres software til styring af deres køle systemer. Jeg kan godt lide deres software, ved mange vandkølings systemer har man ingen temperatur styret regulering af blæsere/pumpe og derfor kan det give unødvendigt støj. Jeg det bedst med at min computer er så stille som mulig, hvilket kræver en temperaturstyrede blæsere. Men CoolIT's software løser netop dette problem, ved at gøre det muligt for brugeren at bestemme hvor varmt man ønsker sin CPU skal være, og så regulerer softwaren automatisk kølesystemet baseret på CPU load og temperatur. Jeg ved dog ikke om det software kun kan bruges til deres Eliminator, eller om det også virker med Freezone.

Jeg er også imponeret over køleevnen af deres USB peltier. Jeg mærkede en og jeg tror den var omkring 4-5c, perfekt til at holde diverse drikkevare nedkølede med i sommervarmen. :p

TontonE

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2007 10:09:56
Svar/Indlæg:
1093/51
I henhold til #14 kontaktede jeg Nordisc Distribution, de oplyste mig at direktøren for Nordisc Distribution har snakket med Coolit Systems på CeBit, og har forhandlet med dem, men at der nemt kunne gå 1-2 måneder der skete noget.