RÅ OC' ere - kan I give lidt rådgivning

Overclocking d.  22. december. 2006, skrevet af AndemadDK
Vist: 987 gange.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 10:39:51
Svar/Indlæg:
59/9
Hey i dejlige OC'ere.

I får garanteret TONSVIS af disse henvendelser i forummet, men jeg har kørt en Everest 'diagnosestisering' af min maskine, og jeg synes der er noget som ser HELT galt ud.

Lettest er at forklare ved at kigge på screendump-billedet her

Markeret med rødt, - er min forespørgsel først på RAM'ene. Den skriver noget med timingen (jeg er ikke heeelt skarp endnu på det) men de alle 4 burde da være ens, iogmed det er 4 identiske RAM?

Dernæst er frekvenser på GFXkortet langt under det, som den er opgivet til originalt.

AL hjælp takkes på forhånd!

Glædelig jul

---
Det skal lige siges, at jeg umiddelbart ikke har clocket noget - og jeg er i oplæringsprocessen. Slutspørgsmålet ligger på, hvor faen i OC'ere har tilegnet jer al den tekniske viden (udover det almindelige standard viden)? Når man som mig, IKKE er i branchen og ikke er født med den tekniske viden - men er yderst videnbegærlig - om man kan få bøger/guides/kurser til sådanne ting?

Psym

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 10:44:49
Svar/Indlæg:
663/58
1: kan være en everest fejl for kan ikke lige svare på den.

2: den er sat til 2d på gfxet. så den er underclocked da der ikke er brug for fuld power i windows og det vil kun slide på dit kort. Specielt hvis det er oced i top 3d performance hvor den reale clock speed er fastsat.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 10:54:44
Svar/Indlæg:
59/9
Takker for hurtigt svar.

GFX er slet ikke OC'et endnu. det gør jeg ikke endnu. Hvordan sætter jeg den så den kører max (fabriksindstillinger - eller de der står som originalt?)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 10:56:53
Svar/Indlæg:
5410/123
Du går ud i Bios, og så skal du indstille ram frekvensen til 200 mhz/ddr200/pc3200. Det kan stå på flere måder alt efter hvad det er for en Bios du har. Det vil gøre dine ram hurtigere.

Tak, tak. Jeg har fået min viden ved at læse guides, og ved at følge med i forumet, og ikke mindst ved at spørge. Du skal til en vær tid være velkommen til at spørge. "Der findes ikke dumme spørgsmål. Kun dumme svar."

Her er en god guide:
http://ocguide.dk/

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 10:57:57
Svar/Indlæg:
4263/107
Hent CPU-Z og se hvad der står deri.

Lol, slide på kortet :00 :e :p

Det kort er forældet inden det bliver slidt op.

Jo, der findes dumme spørgsmål. Som regel fjerner jeg dem inden jeg får øjenbetændelse.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 10:59:38
Svar/Indlæg:
5410/123
#2 Det gør den. Når du starter et spil, eller andet som kører i 3D, clocker den op til en højere hastighed. Grunden til at den er clocket ned er, at så bruger den mindre strøm. Når den bruger mindre strøm bliver den heller ikke så varm. Når den så er blevet kold, så sætter den blæserhastigheden ned, og så larmer den heller ikke så maget ;)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 11:01:06
Svar/Indlæg:
5410/123
#4 Kan du komme med et eksempel?

#0 Du skal ikke tage dig af #4. Du skal bare spørge :)

Psym

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 11:07:55
Svar/Indlæg:
663/58

Alt hvad du sætter i bliver forældet fra sekundtet du starter det op. Men at bruge mere strøm end nødvendigt(ja der er nogen der skal betale det) er mere end dumt. Max ville være at de fancy effekter i windows ville køre hurtigere...eh det er ikke derfor jeg købte et gfx tbh.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 11:33:01
Svar/Indlæg:
59/9
dvs at GFX kortet står "fint" som det står? Umiddelbart er det heller ikke noget jeg mærker som dårligt - men det kunne da være sjovt at hive mere ud af hvis muligt :)

NU, i er så satans rare alle sammen (TAK!!!) - kan man få et crash kursurs i begrebet TIMINGS på rammene?

Sagen er, at jeg vil i gang med at OC: Varme, er sandsynligvis et af de helt store problemer med OC' næsten uanset hvilken hw del man leger med. Og da jeg har min maskine nær køleskabstemperaturer, tænker jeg, at der må være masser at lege med. (Cpu Load 30, idle 24, Ambience ca 16 grader.. min maskine er ekstern placeret, og særligt i vinterperioden er det skidekoldt..)

Samtidig har jeg læst tests om både Bundkort og CPU som begge vidner om et OC potentiale.. Samme med ram..

8) 8) :r

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 11:36:34
Svar/Indlæg:
5410/123
#8 Jep gfx står fint.

Hvis du vil oc, kan jeg kraftigt anbefale at du læser guiden, som jeg linker til i #3 ;)

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 11:38:25
Svar/Indlæg:
59/9
Hov - glemt alt om timingen. læser sgu da lige guiden igen ;)

Mit problem er ikke at lære begreberne - men når man skal vide hvilken indvirkning en ændring i FSB har i forbindelse med RAM frekvens, vs. CPU osv.. altså sammenhængen.

Man skulle have sådan en stor automatisk (håndsving :D) på siden af kassen man kune skrue det hele op på.. (MORE POWER BUTTON :D) som selv tog højde for sammenhængene med det hele ;D

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 11:47:52
Svar/Indlæg:
59/9

Jeps... Den er jeg igang med nu ;) Nu skal der tweakes...

Undrer mig dog stadig over mine RAM på førnævnte billede.. Hvorfor 1 af dem er anderledes end de 3 andre... en defekt måske? Tror nu ikke det er everest's skyld

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 11:48:08
Svar/Indlæg:
5410/123
Eks.:
Standard:
Fsb: 200 mhz
Multipler: 12.0x
Fsb * multipler = 2400 mhz. Hastigheden på din cpu ;)

Dine ram:
Lige nu har den en "divder", som hedder 5:4.
Fsb/5*4 = 166.66 mhz. Hastigheden på dine ram ;)

Dine ram er lavet til 200 mhz, så du vil ind og ændre på divideren så den hedder 1:1. Det betyder at for et finde hastigheden på dine ram skal du sige: fsb*1/1= det samme som fsb.

Oc:
Nu starter vi lige med at hæve fsb'en.
Fsb: 210 mhz.
Multipler: 12.0x
Cpu hastighed: 210*12 = 2520 mhz.
Ram (1:1): 210*1/1= 210 mhz. Så kan de lave fejle, men det er ikke sikkert. For at være sikker sætter vi en divider:
Ram (5:4): 210/5*4= 168 mhz. Det er mindre end standard, så det kan de godt holde til.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 11:49:41
Svar/Indlæg:
5410/123
#11 Jeg tror ikke at det er muligt at de er forskellige. Så det er nok everest, eller dit bundkort, som giver everest en forkert information.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 11:50:25
Svar/Indlæg:
5410/123
Ram timings er det sidste man piller ved.
Kan du ændre på multipleren i Bios?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 12:01:47
Svar/Indlæg:
3214/18
RAM-blokke indeholder en EPROM med en såkaldt SPD-tabel (Serial Presence Detect) der leverer værdier til systemets BIOS. Denne tabel indeholder bl.a. blokkens default timings ved forskellige hastigheder, hvilket er hvad du ser i Everest. Grunden til, at de er forskellige er fordi denne SPD-tabellen ikke er ens på alle dine blokke - der er jo tydeligvis en der skiller sig ud fra mængden. Hvorfor den gør det, er svært at sige, men en mulighed er, at producenterne ofte bruger chips fra forskellige producenter til deres value-serier, og at din ene blok derfor ikke er identisk med de andre, selvom den ser sådan ud rent fysisk. ;)

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 12:14:50
Svar/Indlæg:
59/9
#12!

TAK - det er satme til at tage at føle på! Må julemanden belønne dig ekstra i år!

konklusion: Value RAM Suck :) - det havde jeg nu også på fornemmelsen, så en bunke SUPER Corsair, high performance ram er nok under juletræet til mig selv alligevel :)

Takker alle for de mange og hurtige besvarelser!

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 12:21:59
Svar/Indlæg:
5410/123
#16 Tak, tak. Value ram kan sagtens være helt fine. Man skal bare sørge divideren. ;) Men et par Corsair ville ikke være helt dumt. :p

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 13:08:39
Svar/Indlæg:
59/9
Claus, så er jeg der lige igen.

Du skriver:
"Oc:
Nu starter vi lige med at hæve fsb'en.

Ram (1:1): 210*1/1= 210 mhz. Så kan de lave fejle, men det er ikke sikkert. For at være sikker sætter vi en divider:
Ram (5:4): 210/5*4= 168 mhz. Det er mindre end standard, så det kan de godt holde til.

selve begrebet Divider tror jeg, jeg har fattet. Men hvorfor 5:4 - kan man lave dem hvad som helst? 4:3 3:2 2:1 osv? men ikke den anden vej så som 4:5, da den ikke må overstige right?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 13:18:06
Svar/Indlæg:
5410/123
Du kan ikke stille den til hvad som helst. Mit bundkort kan 1:1, 4:5 og 3:2. Der er nogle bundkorts som kan 4:5 ell. Men det tror jeg ikke dit kan.

Mine ram er lavet til 250 mhz, men min fsb er som standard kun 200 mhz. Jeg kan ikke sætte en divider som hedder 4:5, så jeg er nød til at køre 1:1. Når jeg så hæver min fsb, behøver jeg ikke at ændre min divide, før jeg når over 250 mhz ;)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 13:19:14
Svar/Indlæg:
5410/123
Hvad er det for et bundkort du har? Kan du ikke udfylde din profil? Så er det lidt nemmere ;)

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 14:42:08
Svar/Indlæg:
59/9
oh jo, det kan jeg selvfølgelig lige gøre..

Det står i billedet, men er et Ati Sapphire Tech - Pure Innovation (Der er kun 1 der hedder det)

Profil opdateret når du læser dette.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 18:10:04
Svar/Indlæg:
59/9
nu spørger jeg lige igen :r - men når nu at mine ram PT er sat med en divider 5:4 - kunne jeg vel godt sætte FSB til 210 uden at behøve at justere noget?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 18:22:39
Svar/Indlæg:
5410/123
Ja.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 18:54:49
Svar/Indlæg:
59/9
undskyld jeg sådan bliver ved med samme tråd, men jeg synes det er superspændende, og for hvert indlæg i (særligt dig claus) laver, bliver jeg klogere. Og det er superfedt.

Status pt er, at jeg har leget med FSB en smule fra 210-og op til 230. Her brækkede den sig, og vi endte stabilt på en 225, hvilket giver (12x multiplier) giver en frekvens på ca. 2711 pr. kerne.. ca 13% overclock

Heraf (ret mig hvis jeg er gal) må jeg konkludere, at jeg har nået max på cpu?

Så kan jeg kigge på RAM?

De kan køre 200 mhz, men ligger så i hukommelsesbus'en til 180 nu.. Det er vel FSB*5/4 divideren. Kan man ikke optimere dette yderligere og skrue rammene op? På mit tidligere bundkort havde jeg en slags "generel" overclock, og der kørte rammene uden problemer med 10 og 15% over.. Men jeg har ikke denne funktion og jeg har ikke et punkt der hedder "divider" noget sted.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 18:57:14
Svar/Indlæg:
59/9
nå ja - har testet - alt kører som det skal og ikke den fjerneste antydelse af varmeissue på hverken RAM, MB, omgivelser eller CPU.. ikke over 40 grader nogetsteds..

KAN man overhovedet skrue mere op for cpu? Og hvis jeg nu er blevet helt hooked på "MORE POWER" :D - hvordan?

Hvis jeg skal lade helt være, så sig det gerne
:r

moskeeto_

Overclocker
Tilføjet:
22-12-2006 20:42:57
Svar/Indlæg:
56/6
Hvis du skal overclocke cpu'en mere skal du igang med at hæve Vcore. Det er strømmen til cpu'en, når man hæver den bliver overclocket mere stabilt og man kan _måske_ overclocke endnu mere.

Minusset er at mere strøm også giver mere varme. Har du nogen programmer til at teste stabilitet med?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2006 21:17:59
Svar/Indlæg:
5410/123
Du skal ikke undskylde. Det var da en dum ting at køre :i

-Prøv først at hæve NB Voltage med en tand. Hvis den ikke bliver stabil @ 230 mhz så sæt det ned igen.
-Prøv så det samme med HT Link VDD.

Ved du hvad det er man kan i Hammer Vid Control? Jeg har nemlig ledt efter et sted, hvor man kan ændre spændingen til cpu'en, og det kunne være der...

Hvis du kan finde det så prøv det samme som jeg har skrevet over.

Held og lykke :)

Kimj

Overclocker
Tilføjet:
23-12-2006 08:06:30
Svar/Indlæg:
13/7
har du husket at låse pci portene?

Fever

Overclocker
Tilføjet:
23-12-2006 12:03:43
Svar/Indlæg:
3/2
Nu har jeg jo siddet og luret lidt med i tråden her, da jeg ligesom forfatteren overvejer at kaste mig ud i lidt OC'ing, nu jeg endelig har taget mig sammen til at købe en helt ny spand, og ikke bare sporadisk patche min gamle sammen mere.

Det ser alt sammen meget overskueligt ud indtil videre, og tak til folk for fede inputs, men jeg studsede lige over en ting, og det var mhz for RAM.
Hvordan hulen finder jeg ud af hvad de er lavet til at køre?
Jeg prøvede at finde data sheet for min RAM på producentens hjemmeside og der stod en masse bla bla bla, tested at 800 mhz, bla bla bla.
Men 800 mhz lyder jo lige i overkanten, så er der en slags omregning man skal lave for at få at vide hvor meget ens RAM virkelig kører med?

RAM: http://www.corsairmemory.com/c...

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2006 16:43:34
Svar/Indlæg:
5410/123
#28 Du er ikke færdig med cpu'en ;) Den tror jeg godt du kan vride meget mere ud af. Se #27

#30 + #31 Det er skam rigitgt nok med de 800 mhz. Dvs. 400 mhz i hver retning samtidig. Altså 400 mhz hen til rammene, og 400 mhz væk fra rammene. Andemads ram er lavet til 200 mhz i vær sin retning. Man siger at rammene er på 400 mhz, også siger man 200 mhz effektivt.
Grunden til at det virkelig kan være rigtigt at de er på 800 mhz, er at det er DDR2 ram, og Andemads er DDR ram. DDR rammene er mere effektive pr. mhz, men tilgændgæld kan de ikke klare så høje frekvenser. Det er altså ikke lige meget hvad det er for nogle ram man køber til sit bundkort ;)

Det man gør for at finde ud af, hvor mange mhz ens ram er lavet tiler:
-Man downloader CpuZ.
-Installere CpuZ.
-Åbner CpuZ -> og vælger fanebladet SPD. Der kan man se hvad de er lavet til. Både mhz og timings.

CpuZ er et meget nyttigt program, som alle overclockere bruger. Det viser hvilket bundkort, ram og cpu man har, og hvad indstillingerne er lige nu. Hvis man vælger fanebladet Memory, kan man se hvor mange mhz (+timings) rammene kører med i øjeblikket.

Andemad: Oc lidt mere på din cpu. Du skal give enten chipsættet eller selve cpu'en mere strøm, for at komme videre. Se #27 ;)

Held og lykke :)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2006 17:19:40
Svar/Indlæg:
5410/123
#29 Pci portene har en frekvens på 33,33.... Pci-e har en fekvens på 99,99... mhz. På en eller anden måde har pci/pci-e fekvensen, også en divider til fsb'en. Så når du hæver fsb'en hæver du også pci/pci-e fekvensen. Det kan gøre pc'en ustabil, og i værste tilfælde kan den/noget af den gå i stykker. :l

Jeg har læst hele din brugervejldening, og jeg kan ikke finde et sted hvor du kan låse den. Så jeg gik ud fra at det er gjort, som standard.

Jeg ved faktisk ikke lige, hvordan du kan måle pci frekvensen :l Men der må være nogen her inde som ved det.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
26-12-2006 10:08:58
Svar/Indlæg:
59/9

Ja, tror nok PCI frekcensten står til 100 som default, som om, den ikke ændrer sig, medmindre jeg gør det.

Man må sige der er kommet ok smæk på nu, men det er tydeligt, at jeg ikke skal skrue mere op for FSB. Som jeg har forstået det, har den indflydelse på hhv GFX, RAM og CPu, m.m. måske... Og jeg kan se at rammene kører med 184 i hukommelsesfrekvens efter jeg har pillet ved fsb.

Jeg endte med 230 stabilt på FSB - hvis jeg går over dette, starter windows simpelthen ikke op. Den fejler egentlig ikke i bios, men der sker simpelthen ikke mere.

Så er det vel på tide, at jeg piller direkte KUN v. cpu på en eller anden måde? Jeg har givet CPU lidt mere strøm samtidig med jeg øgede fsb til 230 - og det gav svaret til at komme derop.
( - Stadig overhovedet ikke varmeproblemer)

Så jeg ville da godt lige hive det sidste ud af den, før jeg går videre til grafikkort? - hvilket jeg ville være taknemmelig for et par gode råd :D

igen: Tusind tak - jeg ved nu, at der faktisk er flere ligesom mig der følger med i denne tråd :)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 11:01:03
Svar/Indlæg:
5410/123
Hvor mange volt får cpu'en?
Så længe pci/pci-e frekvensen er låst, belaster du ikke gfx'et mere end normalt.

Kan du ændre på multipleren? Se #12.

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
29-12-2006 13:10:32
Svar/Indlæg:
59/9
HEY igen

Så er der update!

Jeg har nu leget en masse med VOLT'en og kan sagtens få processoren til at køre hurtigere. Men jeg er ikke klar over hvordan jeg gør, uden at ændre FSB. Sagen er, at jeg har en variable multiplier i BIOS, men som maximalt kan stå på "x 12". Dette har jeg så justeret via FSB for at få den endelige frekvens.

STATUS PT:
PT er jeg endt på FSB 225 (X12) og kører stabilt. Dette bevirker jo også at RAM og GFX er clocket, så vidt jeg ved.

For at skrue mere op på FSB måtte jeg sætte RAM ned til 133 (istedet for 166) og her kunne jeg komme over 240. men ikke så stabilt igen.. Så øgede jeg volten og det lod sig gøre op til
245, (2940mhz/kerne)

Men jeg kunne ikke komme over FSB 250, selvom jeg gav VOLTEN et ordenligt hak opaf.. Den lavede fejl da jeg kom i windows.

Nu er jeg så tilbage og har færdiggjort det hele til følgende: til FSB225, Ram på 166 (giver vel ca. 180) og gfxkortet på 19% via RIVATUNER.

Men jeg kan IKKE sætte ram til 183 (som også er en mulighed) uden den fejler v. fsb 225. Er der en metode så jeg kan udnytte rammene fuldt ud?

og bør jeg gøre noget andet for at få CPU til at køre hurtigere - jeg synes at jeg har prøvet de forskellige kombinationsmuligheder nu. GFX kortet behøver jeg ikke vejledning på. Jeg gik massivt op i 3dmark blot ved at bruge Rivatuner. Og jeg VED godt at FSB også ændrer gfx kortets clock..

Hvor står jeg så nu og bør jeg gør noget helt andet? CPU er på 13% nu ifølge Everest og bliver ca. 45 grader v. load. MAXIMALT.. Så der er masser at give af, men jeg ved bare ikke hvordan......

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2006 16:20:08
Svar/Indlæg:
438/54

FSB har _INGEN_ indflydelse på dit GFX's clockfrekvens. Bare lige for at få det på det rene... INGEN...

Devider 133 burde ikke være nødvendigt, da dine RAM jo er lavet til at køre 200mhz, og de ligger jo kun omkring de 180.

For at komme højere, kan det være dit chipset der har brug for mere power. Prøv at se om du har noget der hedder noget NB-voltage, den øger størmmen til chipset og FSB. Hvorfor FSB evt. vil kunne komme højere.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 17:10:21
Svar/Indlæg:
1248/70
Jeg har ikke selv nogen erfaring med det aktuelle chipset men NF4 som jeg til gengæld kender godt, kan ikke OC med 4 ramblokke monteret, i hvertfald ikke over 200mhz. Jeg er overbevist om at det er dit problem her.

Prøv at afmontere 2 af dine blokke og prøv at se om det ikke hjælper. Du kan jo så selv bestemme om hvad du har det bedst med (mange ram eller høj ramhastighed)

------CB

AndemadDK

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2007 09:43:07
Svar/Indlæg:
59/9
"Prøv at afmontere 2 af dine blokke og prøv at se om det ikke hjælper. Du kan jo så selv bestemme om hvad du har det bedst med (mange ram eller høj ramhastighed) "

ja - jeg ved ikke hvad der er vigtigst? Hastighed eller størrelse?

cbudtz

Overclocker
Tilføjet:
03-01-2007 17:33:47
Svar/Indlæg:
90/8
"ja - jeg ved ikke hvad der er vigtigst? Hastighed eller størrelse?"

#40 - Spørg din kæreste :p Held og lykke med OC'en - mon ikke du kan vride de ram op på en højere hastighed?

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 19:36:43
Svar/Indlæg:
765/82
#37 tror du roder noget intel FSB ind i det her,

den som de har kaldt FSB ind til vider er: bus speed/HTT
den som du snakker om #37 re HT eller hipertransport. det det med navne...

på en amd64 er der jo divider på HT så man kan holde den på/eller under 1000mhz selv om man oc'er FSB/HTT

andemadDK standart SPEC:

HTT (FSB om man vil kalde det det) = 200mhz
HT/hipertransport/HT-link = 1000mhz
multiplier = 12
HT-multiplier = 5
Core speed = 2400mhz

sådan regnes det ud (claus35 har også sagt det men det kommer igen):

HTT * Multiplier = core speed
200mhz*12 = 2400mhz

HT-multiplier * HTT = HT
5 * 200 = 1000mhz

Ramhastighed
ram divider 1/1
HTT * 1 = ramhastighed
200mhz * 1 = 200mhz

andet ramhastigheds eksempel:
ram divider 5/4
(HTT / 5 ) * 4 = ram hastighed
(200mhz / 5) * 4 = 160mhz

hvor er de forskellige hastigheder så:

HTT frekvensen er noget der er inde i CPU, det er en referance frekvens som andre dele i systemet referere til.

HT frekvensen er den hastighed der er mellem CPU og chipset (NB og SB).

ram frekvensen er mellem CPU og RAM (ikke noget med chipset her)

PCI, PCI-E og AGP frekvenser er mellem chipset og de respektive porte.

andet info:

alm. AMD64 cpu'er er låst opad til i multiplier, det vil sige at hvis man har en med en multiplier på 12. så er 12 det højeste den kan komme.. men man kan godt sætte den ned, fx. 11-10-9-8-7-6-5.

flagskibs AMD'er hedder FX'er og er oplåst i multiplier. det vil sige der er der ingen begrændsning op ad til (sjovt hvis man vil oc!). men kommer som standart med en på fx 14.

claus35 har været inde på det meste af det her, men ville lige ridse det op igen.

petite_machine

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2007 20:48:19
Svar/Indlæg:
438/54
Ja okay... FSB/HTT/HT, what ever.. Det har i hver fald ingen indflydelse på core speed på GFX noget af det. Det var bare det jeg prøvede at forklare.

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 23:21:34
Svar/Indlæg:
765/82
#42 enig, men det var nu de sidste 3 sætninger. men ligemeget.