Hjælp til geninstallation af Windows

Software d.  25. december. 2006, skrevet af Hamstren
Vist: 754 gange.

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 12:08:22
Svar/Indlæg:
541/48
Godformiddag allesammen,

Nå håber i havde en en god juleaften i går og at i fik noget noget dejligt hw :) men det kan i jo skrive om alle mulige andre steder.

Jeg er desværre stået op til den blanke erkendelse af a min computer skal formateres og windows skal ind på ny.
Det grusomme sandhed er bare den at det har jeg aldrig gjort før, indtil videre har jeg altid klaret mig med div. genoprettelses CDer osv.
Lige Pt. tror jeg nu alligevel jeg har nogenlunde styr på det, jeg har læst guider og jeg har også en liste over en måde at gøre det på.
MEN jeg bliver nød til lige at spørge jer kloge hoveder om noget.
Jeg har fået at vide at når jeg har installeret windows så er det på engelsk. Det sidste jeg skal gøre efter jeg har installeret drivere og opdateringer, skal jeg lave det om til dansk inde på internettet.
MEN hvor skal jeg gøre det henne? Dett kan jeg ikke gennemskue :l

Hamstren

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2006 12:29:12
Svar/Indlæg:
3162/326
Er det en ægte kopi af windows du sidder med?

Du kan ikke lave en engelsk kopi om til en dansk "et eller andet sted på nettet". Enten er windows dansk, eller også er det ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om at det kan laves om.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 12:38:00
Svar/Indlæg:
650/97
Som mads skriver er det enten engelsk eller dansk. Hvis du prøver at boote fra cd'en kan du jo hurtigt se om din version er engelsk eller dansk alt afhængigt af hvilket sprog installationen er på. Om du kan ændre den efter du har installeret Windows ved jeg ikke.

Selve installationen skal du ikke frygte, det er lige ud af landevejen hele vejen, bare læs hvad der står under installationen, så er du godt på vej. Det eneste du måske skal gøre er at ændre boot i windows så den booter fra cd'en først i stedet for harddisken. I det sammenhæng skal du huske, når computeren genstarter skal du lige hive cd'en ud under boot, da den ellers starter installationen op igen. Og så self husk at ændre BIOS bagefter igen så den booter fra HD først, eller hvad du nu har lyst til den skal boote fra.

God fornøjelse med det.

Gav

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 12:38:16
Svar/Indlæg:
541/48
PIS jeg synes også det lød underligt, men det er zitech (og dem er jeg jo i forvejen ikke særligt glade for) der i sommers fortalte mig det. og det skam en ægte kopi af windows xp jeg har.
Jeg tror skam jeg slår dem allesammen ihjel.

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 12:45:57
Svar/Indlæg:
541/48
Nå jeg prøver og se hvad der sker. hvis den så ender med at det er engelsk så får de den en hovedet snart det er muligt.
jeg er edermugme træt af zitech og alt det de har hældt ud af ørene det seneste halve år.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 12:59:23
Svar/Indlæg:
650/97
Se på det fra den lyse side, hvis det er på engelsk får du bare trænet det lidt ekstra. Hvis du lægger eksempelvis Office pakken ind efterfølgende, og den er på dansk, vil den jo være på dansk. Plus alle de spil du smider efter den er jo alligevel på engelsk :)

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 13:04:55
Svar/Indlæg:
541/48
#5 Det er selvfølgelig rigtigt nok.
Jeg har igen et spørgsmål.
Jeg har valgt lave en MS-DOS diskette for derfra at formatere. Men hvordan i hele hule hel... laver man : i dos? Jeg får > frem når jeg prøver?

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 13:12:00
Svar/Indlæg:
650/97
Hvorfor vil du formatere i DOS? Hvis du sætter din com til at boote fra CD'en først, kan du bare formatere der i stedet i installationsprogrammet. Det med diskette er bare at gøre livet surt for dig selv.

Gav

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 13:26:10
Svar/Indlæg:
541/48
#7 okay det fandt jeg ud af x( men som sagt jeg har aldrig prøvet det før. Så tak for din assistance.
okay igen et spørgsmål.
Den fortæller mig at jeg er ved at installere en windows xp på en harddisk der allerede er windows på, og det er en meget dårlig ide? Hvad skal jeg gøre?

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 13:36:50
Svar/Indlæg:
650/97
Jeg går ud fra at du har tænkt dig at slette dit gamle Windows? Så skal du i installationen sørge for at at formatere din HD, når du har gjort det er dit gamle Windows i sagens natur slettet, og du starter på en frisk. Men ja, det er en dårlig ide at installere to styresystemer på den samme HD, og spild af plads. Så formater HD først, og så installer på ny, du skal selvfølgelig være opmærksom på, når du formaterer din HD sletter du alt, hvad der ligger på den, så hvis du har nogle filer du vil gemme, skal du sørge for at lave backup af disse.

Gav

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 14:01:33
Svar/Indlæg:
541/48
#9 Kan du ikke præcis fortælle mig hvilke ting jeg skal vælge når jeg har win CDen i? Ved den aller første skærm skal jeg sige installer eller hvilken anden skal jeg trykke på?

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 14:08:18
Svar/Indlæg:
650/97
Har du sat BIOS til at starte op på CD'en? Så kommer du ind i et DOS lignende program. Derinde bliver du spurgt om om du vil reparere eller installere på ny. Så vælger du installer på ny. (der er guider i bunden af skærmen til hvad du skal trykke på). Når du har gjort det skal du vælge drev/partition, så vælger du det som du har, hvis du har flere så tag det der hedder C:. Så skal du formatere dette drev. Her bliver du spurgt om hvilket fil-system du vil formatere i, der vælger du NTFS, IKKE den der hedder "NTFS hurtig". Når den så har formateret dit drev kan du gå i gang med den egentlige installation af Windows. Prøv at følg guiden, det burde være rimeligt lige til :)

Gav

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 14:18:29
Svar/Indlæg:
541/48
#11 Okay, jeg kommer vær gang til der hvor man kan se partitionerne, men hvad skal jeg trykke på for at formatere disken, det kan jeg simpelthen ikke se hvor fremgår? :l
Hvis jeg lyder total dum, så er det sikkert fordi jeg er det, men jeg er meget glad for din hjælp.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 14:46:00
Svar/Indlæg:
650/97
Jeg var ret sikker på at der ville være en knap som hed formater når du kom dertil. Det du kan gøre for at være sikker på at formatere er at du sletter partitionen der hedder c:. Nu ved jeg ikke hvor mange du har, men du kan nøjes med den ene. Så når du har gjort det, trykker du på O for opret partition, når du har marketeret det upartitioneret. Så laver du en ny partition, så stor som mulig, og så skal du i hvert fald formatere den, så trykker du bare enter, og så skulle du få muligheden for at formatere.

Gav

Zessen

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2006 14:56:53
Svar/Indlæg:
92/7
#12 Hvis du som #13 forklarer, sletter partitionen c:, så opretter du derefter en ny partition af den plads der lige er blevet frigjort.
Denne partition skal du så installere Windows på, hvorefter den vil spørge om du vil slette alt data, hvor du bare siger ja.

Nu vil den så formatere partitionen og så overføre filerne som skal bruges til den nye installation og voila, den genstarter og du kan komme i gang med at installere Windows XP :)

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 15:48:45
Svar/Indlæg:
541/48
Tak for jeres svar, desværre må der være noget helt galt fordi når jeg kommer frem de to partitioner som der er kan jeg ikke slette den store (der er en lille en som zitech må have lavet til deres gendannelseprogrammer går jeg ud fra) men den kan jeg ikke slette, hvilket den begrunder med at der ligge nogle midlertidige installations filer på :l :l :l :l :l :x

Mikkel991

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2006 19:30:05
Svar/Indlæg:
31/10
Ja , zitech fortjener kun en omgang slag . ^^ .
De en flok dumme uvidene idioter hvis du spørg mig . ;)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 01:51:18
Svar/Indlæg:
2870/65
# 15 Så lad den partition ligge og koncentrer dig om den partition der hedder C eller system.

Du kan under installationen vælge at bruge den samme partition...og når advarslen kommer, så vælge at ignorere den. En skærm vil spørge dig om du ønsker at installere den frisk kopi eller beholde den gamle.

Her kan du vælge at installere en ny kopi. Du kan også vælge at køre videre og så formatere den gamle partition. Resultatet er det samme.

kimc88

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 01:53:03
Svar/Indlæg:
308/113
er det xp Media Center du har så skal man lave det om til dansk inde på internettet.

Du starter med at gå ind på dette link:

http://www.microsoft.com/downl...

når siden er fundet, vil du kunne se en lang liste med ting der kan hentes.

de to filer du skal bruge er følgende filer.

.NET Framework Version 1.1 Redistributable Package

&

.NET Framework 1.1 Service Pack 1

efter dette skal du have fat i dine cd'er igen og installere den cd, hvor der står "updates" når den cd er installeret op skal du installere den danske logaliseringspakke.