Laing DDC Pro, res. til?

Vandkøling d.  26. december. 2006, skrevet af Anton
Vist: 970 gange.

Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 00:37:17
Svar/Indlæg:
444/97
Hey,

Jeg har tænkt lidt på at købe det res. der passer til denne pumpe inden jeg sætter den til.
Men nu er jeg kommet i tvivl om den overhovedt passer?
Reservorir'et jeg tænker på er dette: http://www.parstronic.dk/shop/...

Der står godt nok at den passer til DDC Pro, men når jeg ser billeder på nettet af den, er der lige som nogle indhuk i hjørnerne på den, så res. kan skrues fast.
Men det er der ikke på min? :/


Nogen der ved 100% om den passer til Laing DDC Pro?


Go' Jul :D

Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 00:49:38
Svar/Indlæg:
667/20
Tror ikk der opstår problemer, da den har en rund O-ring, som ikk går ud til hjørnerne, vil da absolut håbe de har lavet det sådan..



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 01:01:30
Svar/Indlæg:
444/97
Ja, det lagde jeg også mærke til :D

Men jeg kan bare ikke forstå hvordan det skal skrues fast... ?:(






Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 01:08:55
Svar/Indlæg:
667/20
Der må være gevind i res toppen, så du smider skruer gennem pro toppen bagfra (kinky) og så spænder res toppen på der..



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 01:15:55
Svar/Indlæg:
444/97
Nåå ja ;) godt tænkt :D



Tror jeg må have sådan én inden jeg montere pumpen :D



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 01:18:33
Svar/Indlæg:
667/20
Man kan sagtens montere den selvom pumpen er på, pumpen er igen en tand mindre end selve toppene...

Jeg synes iøvrigt det er spild af penge, et T-stykke fungere fint her, og du mister også en smule tryk pga den virvel den laver da vandet skal igennen noget gevind..

Men det er dine penge.. :)



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 10:55:26
Svar/Indlæg:
204/16
Du har formentligt en Watercool top (ikke hakker i kanterne på toppen) og det reservoir kan KUN bruges sammen med en Alphacool top (med hakker i hjørnerne.)

Det kan være skide svært at se forskel på de to, og var det ikke for hjørnerne var der heller ingen forskel.

Men før du køber det reservoir, så læs lige vores testresultater igennem først, for det reservoir sluger en stor del af performance, kontra at bruge et alm reservoir til formålet.

http://h2okoeling.dk/?site=sho...
http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Med begge pumper er resultatet det samme. Samtidig har jeg hørt flere opleve at det er nærmest umuligt at prime pumpen ordentligt, da der opstår en vortex/hvirvel i reservoiret, der suger luft med retur i systemet. Har ikke oplevet det selv, men hørt det fra ret mange på internationale sider.

God Jul.

MaGiX



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 11:54:30
Svar/Indlæg:
667/20
#6 Så blev man da lige sat på plads af Mr. Waterloo himself... :D





sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 14:04:32
Svar/Indlæg:
436/69
Låner lige tråden.

#6

Hvad vil du mene grunden er til den lavere ydelse med res direkte på toppen?

Kunne det måske afhjælpes ved at sætte en vinkelstuds i indsugningen i pumpen, så den sikkker op i res, og smadre vortex-effekten.
Er det eventuelt noget du kunne prøve i testbænken??

Det eneste der for mig at se kan give dårligere ydelse på res-toppen er hvis virtexen drejer samme vej som imprelleren, og derved ikke bliver accelereret så hurtigt i pumpehuset..?!? eller?

Mvh.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 14:26:59
Svar/Indlæg:
667/20
#8 Det ville være ganske dumt at ødelægge indsugningen endnu mere ved at sætte en vinkelstuds på..

Jeg har ikke selv haft en sådan top på, og har ligeledes læst de samme kritik punkter som Magix nævner, men jeg synes både at toppen er for lille, der kan opstå noget klukken i pumpen (lyde fra vandet det pisker rundt), samt at den ødelægger det narturlige flow når vandet ikk bliver ledt på vej så uhindret, pga gevindet i selve protoppen..

Prøv iøvrigt at læse den fyldestgørende test Magix har lavet her : http://www.h2okoeling.dk/defau...



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 15:06:03
Svar/Indlæg:
436/69
Den bedste ydelse opnåes ved at lade vandet rende ind gennem midten gennem en slange og studs. Der er reduktion i ydelsen ved at lade vandet rede ind gennem et gevindhyl, trods der mp være mindre modstand i et større hul.

Så er det jeg kommer frem til at det er rotationer i res der må være skyld i at det bliver ringere, da der brude være mindre modstand.

Derfor vil jeg mene at man kan ødelægge rotationens effekt i pumpehuset, ved at suge vandet ind vinkelret på reservoirets rotationsakse, og dermed få mere "roligt vand" i pumpehuset..?

Desuden må der være mindre modstand i en vinkelstuds, end i 2 vinkler og en slange(fra res til sugeside på pumpe), som mit setup tillader nu.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 15:29:48
Svar/Indlæg:
667/20
#10 ja man kunne tro at det større hul vil give mindre modstand, men vandet bliver jo ledt ned i pumpen som en vask sluger dit poste vand, der ser du netop hvirvelen til sidst, og det sker ikk hvis vandet ledes ned gennem en studs, og det sker helt uden påvirkning..

En vinkel studs giver 2 problemer, den er absolut en hage ved at den har en vinkel, og vandet ledes ikk bare ind i studsen og drejer 90 grader, den snurre faktisk den anden vej, fordi at vandet rotere 360 grader inde i studsen, sådan her jeg lært det i de sparsomme vvs timer jeg havde på teknisk skole..

Den anden ting er at en vinkelstuds vil gøre at man skal være opmærksom på vandstanden i reservoiret, da studsen jo er et godt stykke over hullet, og dermed skal man ha fyldt reservoiret helt op hele tiden, så du ikk suger luft med ind i systemet, når vandet fordamper over tid..

Naj du, et T-stykke og en stump slange er vejen frem, det billigste og nemmeste, og det optager intet plads og jeg griner hvergang jeg ser folk købe sådan en top der.. :D



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
26-12-2006 18:25:48
Svar/Indlæg:
204/16
#8. Grunden til det lavere tryk er så vidt jeg ved todelt:
1: Den store mængde vand der er i reservoiret (volumen set i forhold til tilførelsen) gør at vandet kommer ind i en død zone, hvor en stor del af trykket straks går tabt når det rammer det eksisterende vand i reservoiret.
2. Ved at have flowet direkte koplet til impelleren (ved at bruge tophullet) opnår man at trykket ikke nedsættes og flowet ligeledes heller ikke sænkes. Dermed skal pumpen ikke accelerere vandet op i fart igen, som det skal når det suger vandet fra et reservoir med relativt stillestående vand.

At sætte en studs i toppen under reservoiret vil muligvis formindske vortex effekten, men det vi samtidig give endnu mindre tryk og flow, da vandet så skal ud på en endnu længere rejse før det når ned til impelleren.

Watercool har lavet et nyt reservoir til laing DDC pumpen, der skulle mindske vortex effekten, men om det reelt virker aner jeg ikke, har ikke testet den endnu, men håber på chancen engang i den nærmeste fremtid...

Problemet med vortex effekten er at den suger luft med tilbage i systemet, hvormed køleevnen forringes drastisk, og det larmer som de fleste ved en god del. Reservoiret formenneste funktion bør være at sortere luft fra vandet, og det lykkes bare ikke med dette reservoir. Luft har trods alt en viskositet der er hele 800 gange bedre end vand, og derfor vil det let som ingenting ryge med retur i systemet når vortex opstår. Og jeg vil klart mene den drejer samme vej som impelleren, da det er denne der skaber effekten :)

God Jul.

MaGiX



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2006 00:34:59
Svar/Indlæg:
436/69
ok



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 15:15:06
Svar/Indlæg:
444/97
Har tænkt på det med et T-stykke før, men har altid syntes det var nemere og montere et reservoir også få luften ud på den måde.

Men nu tror jeg, at jeg prøver det T-stykke :D

Det skal vel bare side lige inden pumpe indsugning ikke?

Og den kan godt fange at alt den forbi gående luft?



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 15:23:32
Svar/Indlæg:
204/16
#14. Nope, en luftfælde fungerer stort set kun når systemet er slukket, hvilket er grunden til at den bør placeres som det højeste sted i systemet, for at luften kan trænge op i slangen. Luftbobler vil ellers blot drøne forbi uantastet af T stykket.

MaGiX



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 15:55:07
Svar/Indlæg:
444/97
Hmm det vil sige, at jeg ikke, som hvis jeg havde et reservoir, kan lade pumpen køre, også efter nogen tid ville alt luft være væk?


Hvis det er sådan må der være en nemere måde med et res. der ikke nedsætter tryk eller flow.
Kender i noget til den her: (set på vcore.dk)
D-TEK Bay-rez 5,25

Ser nemt ud med at på fylde pga. bay, også er ind og ud adskilt med en plade, så man undgår at vandet suger luft med igen. :D

Evt. nogen der har et billede af et setup med T-stykke?
Kunne godt lige tænke mig at se hvordan det evt. kunne gøres.



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 16:34:44
Svar/Indlæg:
444/97
Måske er det den nye tank fra watercool du talte om:
Watercool DDC Tank, se under tilbehør hos vcore.dk

Ligner ikke den anden tank, og hvis man læser beskrivelsen skulle den også være todelt :D

Har set den også er som nyhed på watercool.de, er bare ikke så god til tysk :P



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 19:16:33
Svar/Indlæg:
667/20
Jeg ville placere T-stykket der hvor det passer ind, og udlufte systemet mens det er ude af kabinettet, og der prøver man så at hæve luftfælden så alt luften kommer med ud, men det tar tid, for noget af luften suges meed rundt imens man påfylder..

Har lavet et billed her hvor jeg ville place den på en alm laing uden pro top på, man kan lave det på en anden måde med en pro pumpen, enten ved at montere den horisontalt, eller bruge et Y-stykke som jeg faktisk selv bruger, men går ud på det samme...

http://peecee.dk/?id=18831




M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2006 19:48:25
Svar/Indlæg:
4112/53
#16 Jeg kører selv med det reservoir, og med DD's tilsvarende bud, og begge to klarer opgaven meget bedrer end det Asetek reservoir jeg havde i mit første setup.
Skillepladen i midten har endnu den fordel, at der er et lille "luftrum" oppe ved toppen, sådan at det evtuelle skum der dannes, kan/vil blive skubbet tilbage på tilgangs/retur siden af reservoiret, og dermed får det lidt ekstra tid til at skille luften fra vandet.

Jeg bruge som sagt selv to 5.25" bay reservoirs, ét til hvert system, og dette gør, at jeg monterer _alt_ mit hardware, og de aktuelle vandkølingshoveder, og så starter jeg _kun_ pumperne, når res. er "tanket op", og på denne måde udlufter jeg mit system, netop for at undgå det BØVL som #18 skriver om.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 20:15:53
Svar/Indlæg:
667/20
#19 Well du har ret det kan være lidt bøvlet, jeg er selv gået fra en bay-res til et Y-stykke, af den primære grund jeg ville spare plads, man skal jo finde plads til et bay reservoir, som har sin bedste udnyttelse når man udlufter i toppen af kabinettet, og dermed langt træk af slange for mit vedkommende...

Men et bay reservoir er klart sagen i forhold til res toppen på en laing pumpe, da man ikk får den fordel som et bay reservoir giver, da den extra vandmængde hjælper meget på at man ikke på ny suger luft med rundt, da man hele tiden kan holde den godt fyldt op..

Jeg holder mig til Y-stykket, også til senere projekter i min hovedspand, til min htpc har jeg dog indkøbt et coolplex reservoir, men det er mere casemod relateret...



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2006 20:43:30
Svar/Indlæg:
4112/53
#20 Dér er du forkert på den.
Bay res. har lige god funktionalitet, hvad enten det sidder i toppen eller bunden af kabi, så længe det bare sidder højere pladeret, end pumpen gør, sådan at tyngdekraften sørger for primingen af pumpen.
Så længe détte er tilfældet, så kan DD eller D-Tek bay reservoir'ene klare deres opgave uden nogen problemer, og du slipper for det bøvl som du har , med at skulle have samlet hele loopet uden for kabi, og dermed øge chancen for, at der opstår utætheder, og/eller at man har fået samlet det med forkerte mål på slangelængderne. Og så har et bay res. selvf. også den fordel, at man bare kan starte pumpen op, og så skiller luften sig ud i reservoieret, hvor dit T-stykke kræver at man starter og stopper pumpen med korte mellemrum, for at luften kan samle sig i T/Y-stykket.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 20:51:25
Svar/Indlæg:
667/20
#21 Det tar jeg så til efteretning..

Men du får ikk alt luften ud så nemt bare ved at montere et bay res, der skal vendes og drejes på især radiatoren, problemet ved T-stykket at man skal være hurtig til at fange luften inden den suges med rundt, og der hjælper det rigtig nok at slukke pumpen og hjælpe luften må vej manuelt, men det lever jeg gerne med, selvom mit D-tek var noget nemmere..







M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2006 21:05:48
Svar/Indlæg:
4112/53
#22 Hvis man, som jeg gør, fylder diverse kølehoveder og radiatorer op, før man samler systemet, så er størstedelen af luften ude fra start af, og når man så kører med DDC pumperne, så bliver det overskydende luft virvlet op af vandet ,og hevet med ind i reservoiret, hvor det stille og roligt bliver fanget og udskilt.

Hvis man så oven i købet planlægger sin slangeføring på en sådan måde, at alle "tilgange" til kølsehoveder/radi'er/pumper er placeret i den ene side/hen mod den samme ende/side, og alle "udgange" til den modsatte, så kan man ved at lægge kabi ned på siden, få flowet til at hive alt luften med, og dermed slipper man for at skulle vende og dreje hver enkelte del, men blot skal ligge kabi ned på siden, og så sørger reservoiret for udskildnigen.

Jeg har gjort det på dén måde, og det resulterer i, at når jeg har fyldt res op, og starter pumpen første gang, så bliver det hele brugt, til at erstatte det meste luft i systemet. Så genfylder jeg res, og ligger kabi på siden, og så lader jeg pumpen kører, og så går der ca. 1 time, så er det meste af mit system luftfrit.
Genfylder res, og så er jeg kørerklar, og lader maskinen stå mindst 8 timer for at læk-teste, og er der ingen, sætter jeg PSU til alle tingene, og starter maskinen op. Voila, så har man installeret, udluftet og læk-testet sit vandkøling på ca. 12 timer, og så er man klar til at clocke.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 21:16:03
Svar/Indlæg:
667/20
#23 Jeg er absolut ikk enig at man kan få alt luften ud af systemet mens det er i kabinettet...

Men jeg har flere gange troet at mit loop var fri for luft, men et vrik med radiatoren så kom der sku mere ud..

Hvis man vil være helt fri for luft skal radiatoren tages helt ud og vendes og drejes indtil der er 0 luft tilbage, tro mig den gemmer meget i sine små kroge..



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2006 21:25:15
Svar/Indlæg:
4112/53
#24, det er rigtigt nok, at der kan gemme sig meget i krogene, men det har lige så meget at gører med, hvilken blanding af vand man kører med, og som jeg skriver i #23, hvordan man har planlagt sin føringsvej rundt i kabinettet., til og fra de forskellige dele.
Har man gjort som jeg, så kan du lave de fleste af dine "venden og drejen" bevægelser, i form af at ligge kabinettet ned på siden, tilte det bagover, og evt. stille det på hovedet, imens man har pumpen kørene, så kommer 99% af luften ud af kølehovederne og varmevækslerne ud, og det er hér at reservoir'et har fordel over et T-stykke, da du kun kan få _alt_ luft ud af loopet, ved at have hele vand-loopet ude af kabi, og vende og dreje alle delene, med T-stykket i toppen, og imens pumpen ikke kører, mens man kan lade reservoir'et klarer udskillingen af luften fra vandet, og så lade pumpen kører imens man laver få, enkelte bevægelser med ens hardware, og luften er væk hérfra, og samlet i reservoir'et.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 21:37:59
Svar/Indlæg:
667/20
#25 Jeg gir op og du får ret..!

Selvom jeg selvfølgelig gerne ser at folk får øjnene op for vandkøling ligesom jeg selv er blevet hooked på det, at det bare er at fylde vand på så klare vandet det selv sker i den perfekte verden, her snakker vi både brug af reservoir eller luftfælde, så er dette subjekt tilknyttet nogen faldgruber som du mener er mindre vigtige end jeg selv gør...



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2006 21:45:50
Svar/Indlæg:
4112/53
#26 Dine kølehoveder bliver luften hevet ud af ASAP du starter pumpen, mens der godt kan ligge lidt i radi, men den smule der er i radi, gør IMO ikke noget, så længe der ikke er mere, end at det ligger ude i enderne ved studsene, og det kommer der ikke til, da flowet vil sørge for at détte ikke bliver tilfældet.
Har man en kraftig pumpe som laing DDC (underordnet model) så er man IMO sikker, hvis man gør som jeg beskriver i #23 og 25.



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
27-12-2006 21:57:56
Svar/Indlæg:
667/20
#27 Ja jeg er klar over hvordan vandet kommer rundt, og jeg hjælper ligeledes så meget vand ned i system indtil det er fyldt op så godt som muligt, men radiatoren er stridspunktet, den er for mig vigtig at man ikke overser den, parallel opbygget radiatore er dem jeg er ude efter, seriel er knap så svære at udlufte, det er jo bare et rør der er bukket flere gange...

Kan se vi stadig ikk bliver enige, folk må vælge hvor langt de vil gå for at få luften ud af deres system, og finde ud af om det er besværet værd, jeg synes det er..



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 01:01:58
Svar/Indlæg:
444/97
Tror jeg går efter et bay reservoir, har fundet et ret flot et i alu :P


Lige noget andet:
Nogen der ved om de lynkoblinger man kan få hos vcore virker godt?

Går og tænker på at måske have en triple radi. udenfor kabi. Som man så kan tilkoble med to lynkoblinger bag i kabinettet. De to lynkoblinger bag i kabinettet er så tilslyttet sammen, så selv uden den triple radi. fungere loopet :P

Tror i det vil kunne virke? :D





Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 01:09:00
Svar/Indlæg:
667/20
Jeg kan ikk li dem, og tror ikk man kan undgå at man få luft med ind hvergang man klipser dem af, deres interne diameter er også meget lille, men har ikk selv prøvet dem..

Alu bør ikk blandes med kobber hvis muligt, selvom det er eloxeret så vil det med tiden blive ædt op hvis der er noget alu der er blottet og give problemer...

Men skal dog siges jeg selv vil benytte en passiv radiator i alu, men havde den været i kobber ville den vælte om på siden som en strandet hval da den skal monteres på siden af kabinettet, men jeg håber at få den omeloxeret hvis det er muligt, da jeg har blottet noget alu pga nyt gevind..



Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 01:14:52
Svar/Indlæg:
444/97
#30

Ja okay, men i mit vand er der jo anti-kolektions ting i, burde det ikke forhindre det?



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 01:18:00
Svar/Indlæg:
667/20
#31 Jo det skulle det godt nok, men nogen mener ikk det virker og jeg havde heller ikk held med at undgå problemer med mit gamle setup med 2 pumper i alu..

Men vær opmærksom på at det kan ske, men godt du er klar over der skal være additiv i der modvirker dette, evt kunne du sikre dig en tand mere, ved at putte extra desideret antikorro middel i..





Anton
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 01:20:35
Svar/Indlæg:
444/97
JaJa det kunne nok være en god ide :D

Men de forskellige studser er vel i alu er de ikke?

Vil det sige at det kun er alu der bliver angrebet af kobber, og ikke den anden vej rundt?



Marbuhai
 
Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 01:23:04
Svar/Indlæg:
667/20
#33 Det skulle være kobberen der mesker sig i aluen...

De fleste studser er i messing, nogen ren og nogen forniklet..



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 20:39:20
Svar/Indlæg:
436/69
Hep hey..

Så fik jeg sat en Laing i med res. Det kan godt være den yder lidt ringere med rens, end uden, men den kan sq rigeligt kaste vandet rundt i mit system.

Desværre formåede klovnen (undertegnede) at knække den ene hjørne på selve pumpehuset, og derefter kunne res ikke nedspændes optimalt. IMO har ingeniøerne heller ikke tænkt sig for meget om, og har fræst lidt for meget af materialet væk.

Jeg kunne ikke vente med at få et nyt pumpehus, og gad egentligt heller ikke betale for det.

Derfor et det godt med nogen venner der kan noget triks, og ikke mindst har adgang til noget værktøj. Løsningen blev at lave en "nedspændingsplade" i noget 5mm alu. Plade blev fræst ud, så punpen passede i. Ydermere lavede vi alternative placeringer til gummi dimserne.

Alt i alt kom det til at se således ud.

http://www.overclocking.dk/bil...

IMO er monteringen her noget federe, end hvis jeg skulle have lavet en bøjle til montering..!!!

Sidst men ikke mindst tak til Alco, som har ført projektet ud i livet:D




M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 21:02:32
Svar/Indlæg:
4112/53
#35 Det ser da ganske fint ud det endelige resultat. :)
Så er spørgsmålet jo bare, hvor længe det holder tæt, nu hvor i har brugt "rå" aluminium, da det har en tendæns til at blive ædt op af kobberet i systemet.



#37
Alco
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2007 21:32:19
Svar/Indlæg:
322/30
#36
Det er mig der har lavet den plade til SGT, og nu er det så at den ikke har kontakt med vandet eller andet, den ligger bare imellem res og pumpehus. Så det er ikke noget problem. 8)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 22:33:45
Svar/Indlæg:
4112/53
#37 OK, så er der jo ingen ko på isen. :)