For meget varme...

Bundkort / CPU d.  26. december. 2006, skrevet af Ali
Vist: 610 gange.

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 19:48:55
Svar/Indlæg:
638/78
Jeg har netop bygget min seneste maskine sammen. Konfigurationen ser nu således:

CPU: Intel Core 2 Duo E6300 (OEM)
MB: Gigabyte GA-965P-DS4 (version 1)
RAM: Kingston HyperX PC6000@6400 (750@800 Mhz)
PSU: Enermax 600W m. 2 blæsere http://www.edbpriser.dk/Produc...
Grafik: ATI All In Wonder 1800XL
Kabinet: Cooler Master Centurion 534 http://www.edbpriser.dk//Produ... #

Samsung DVD-brænder (SATA)
Samsung DVD ROM (SATA)
WD 160 GB (ATA 133)
Samsung 250 GB (ATA 133)
WD Raptor 74 GB /SATA 150)

Problemet er, at der bliver temmelig varmt i kabinettet - helt op til 44 C efter en times tid uden de store krævende applikationer. Ved full load sikkert endnu varmere?

jeg har haft en 120mm foran til indsugning + en bagtil. Nu har slået den i fronten fra og den er stadig lige varm???

Det hele er sat ind under skrivebordet bag en låge...

Nogen gode råd til, at få nedbragt varmen inden dele hele futter af?

Mvh
Ali

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
26-12-2006 19:56:09
Svar/Indlæg:
14079/622
Kører de blæsere meget langsomt?
For det lyder da helt urealistisk med de temperaturer. Godt nok futter x1800'eret nogle watt af, men e6300 bruger ikke ret meget strøm..

Hvordan er dine andre temperaturer; altså på Grafikkort & CPU ? :)

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 20:42:20
Svar/Indlæg:
2343/272
Hvordan under skrivebordet bag en låge??

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 20:50:48
Svar/Indlæg:
1636/115
Det er helt sikkert dårligt airflow. Jeg gik ca. 6-7 grader op efter jeg har skiftet fra et thermaltake kandalf med 250mm fan i siden til et lydløst lian li kabinet uden lufthuller i kabinettet.
Mine temps starter på 38grader (idle 3.2Ghz @e6600) og kommer op på en 47-50 grader efter flere timers alm brug.

Dit kabinet burde have fint airflow, men du skal sørge for alle blæsere kører. Og du må ikke have lågen til skabet i skrivebordet lukket hvis du ikke vil have varme.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 21:08:56
Svar/Indlæg:
8555/439
hvis der sider Gitter ved din blæserne i dit kabine.
så tag en tang,og fjern dem ;) det giver et beder flow,samt det vil fjerne en del blæser støj ;)

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2006 21:53:31
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvis den står i et lille rum (skab / skuffe) så bor nogle store huller 25 - 35 mm. så der kan komme frisk luft til, ellers recirkulerer den bare den varme luft og bliver varmere og varmere

nyg

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 02:53:59
Svar/Indlæg:
271/63
Brug nogle strips til at samle alle ledningerne til strømkablerne sådan man får et bedre airflow. Dette plejer at giver nogle grader som regl.

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 02:42:28
Svar/Indlæg:
638/78
Tak for alle svarene :)

Jeg ville mene, at selve kabinettet er for småt. Måske en kombination hvor airflowet ikke er optimnalt?

Indtil videre er kabinettet kommet op på bordet at stå - nu stiger temp også men noget langsommere :l

En løsning skal højst sandsynligt findes i et harmonisk forhold mellem volumen af de mængder luft som gennemstrømmer kabinettet. Ligesom det skal sikres, at der ikke er lommer af stillestående luft i kabinettet.

Der er i siden plads til, at montere 2 blæsere - 1x120 mm og 1x80 mm. Der sidder allerede en 120mm men pt slået fra.

På bagsiden er der monteret en 120mm plus en fra PSU'en. De trækker sikkert luft ud af kabinettet.

Bag fronten er isat en 120mm blæser (slået fra) som larmer langt væk....lige foran de 2 ATA harddiske. Raptoren er monteret i gummiophæng bag en 5,25" front under de 2 optiske DVD-drev.

Spørgsmålet er hvor mange blæsere jeg har brug for i hvilke positioner, i hvilken retning de skal blæse og selvfølgelig hvor kraftige de skal være? .

Primært ville jeg nok foretrække hele systemet så lydløst som muligt. Så derfor ville det være rart hvis nogen havde ekspertviden indenfor airflow og placering af blæsere osv.

Hjælp - jeg tror MB snart brænder sammen for det kan ikke holde til temp. på 45C i længden......

Mvh
Ali

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 06:57:18
Svar/Indlæg:
765/82
en ting er helt sikkert hvis den som du nævner i #0 står i et lukket lille rum bag en låge, så er det jo bare den samme luft der køre rundt om kassen og der med er det jo varm luft der kommer ind igen som skal køle, det dur ikk, ud med den pc i en fart (og det kan kun gå for langsomt ;) )

du har altså en 120mm blæser i fronten og en i siden som er monteret men er slået fra!!! hmm okay :00 så tænd dem da ;) hvis de larmer må du enten tilpasse hastigheden på dem eller købe nogle der ikk larmer.

det optimale er jo at luften bliver suget ind i fronten og bliver blæst ud i bag, hvis grafikkortet bliver varmt så kan de være en fordel at benyttet blæser i siden ud for denne.

der ud over kan det være en rigtig go ide at overveje lidt om der kan komme luft igennem kabinettet, hvis alle ledninger bare hænger som en mur i luftstrømmen så hjælper det jo ikke en pind, så strips dine kabler sammen så der kan komme luft igennem den kasse.

spørg gerne hvis der er noget igen.

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 06:59:15
Svar/Indlæg:
765/82
og hvordan er du egentlig kommet frem til de 44grader i kabinettet. hvor varmt er der hvis du stikker en hånd ind i kabinettet, og hvor varm synes du den luft er der kommer ud i bag?

og hva er dine temps på ting som CPU og grafikkort, de må da være høje, meget høje..??

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 08:38:54
Svar/Indlæg:
638/78
#8+9

Jeg er i hvert fald indforstået med, at kabinettet ikke skal stå bag den låge mere. Med mindre der bliver gjort noget seriøst ved temp i kabi først.

Du foreslår altså:

1: 1x120mm blæser i front som blæser ind.
2: 1x120mm blæser i siden som blæser ind.
3: 1x120mm blæser bagpå som blæser luft ud + PSU, som også suger luft ud.

Hvis nu alle tre 120mm blæsere kørte med samme hastighed ville det så være optimalt? Eller sagt på en anden måde: er det værst hvis der kommer mere luft ind end ud eller er det værre hvis der kommer mindre luft ind end ud (gennem blæsere)?

Temp inde i kabinettet er målt gennem MB-software (samme som BIOS) og jeg synes faktisk det føles rimeligt varmt inde i kabi ligesom luften der kommer ud er lidt mere end bare smålun.
Temp på CPU stiger kun efterhånden som det bliver varmere i kabinettet. Dvs den aldrig overstiger kabinettets temp, men gerne ligger 1-2 grader under...

Grafikkortets+HD temps er ikke målbare for mig desværre.

Mvh
Ali

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2006 18:55:04
Svar/Indlæg:
638/78
Er der nogen andre med viden indenfor airflow , som evt kunne rådgive lidt?
På forhånd mange tak... :)

Mvh
Ali

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2006 19:34:52
Svar/Indlæg:
1440/318
Tagdog den låge af............og se om det ikke hjælper på terperaturen.

Dit system har under ingen omstendigheder godt af de høje varmegrader!!!