Optimal pagefile?

Diverse d.  28. december. 2006, skrevet af Advanced Micro Devices
Vist: 657 gange.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 03:14:35
Svar/Indlæg:
6899/119
Hej..

Hvis man bruger sin PC til gaming og andet ramkrævende, så er det at foretrække hvis pagefilen er på 2x din rammængde som minimum og 4095mb som max. Sådan har jeg fået det fortalt i hvert fald.

Men mit spørgsmål går egentlig ud på følgende:

Er der mærkbar forskel, hvis jeg nu sætter en ekstra harddisk i maskinen og kører pagefil på den (eventuelt sideløbende med den jeg allerede har på C: ? )

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 03:45:21
Svar/Indlæg:
4657/53
hvis du køre med 2gb ram hvad vil du så bruge pagefilen til.
pagefilen skal være så lille som mulig. kan man undgå og bruge den er det nummer 1.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 03:52:35
Svar/Indlæg:
6899/119

Jeg kører med 1GB RAM ;)

Synes bare jeg har læst mange steder, det jeg skrev i topic :l

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 04:13:45
Svar/Indlæg:
3640/1231
Pagefilen skulle angiveligt kunne tage det den har behov for. Desværre fungerer dette bedre teoretisk end praktisk :00

Jeg har selv forsøgt mig meget frem med det, og jeg kører lige nu sidefilen på en ekstra HD. Og jeg har endda 2GB RAM i.

Jeg har ikke lavet nogle "målinger" af det, da mit raid spasser ud hver gang jeg flytter min sidefil :00 - men umiddelbart kører det bedre, hvilket også giver meget mening, da det belaster diskene med OS osv. mindre.

Det er klart at det er en fordel at den bruger RAM først, men det nytter ikke noget ikke at have den, eller have en for lille, da man kan stå med et problem hvis der pludselig ikke er RAM nok :x

Men hvis du HAR en disk, så prøv at sætte den til, og smid sidefilen på den. Hvis bare du har sidefilen på en anden disk end den du har OS, bør du kunne mærke en forskel.

Jeg har dog læst at man ikke bør have sin sidefil på raid-partitioner hvor OS også er installeret... ved ikke om der er noget hold i det.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 08:37:41
Svar/Indlæg:
6293/359
#3 jeg har 2x raptor 74gb 16mb cache i RAID 0 og før havde jeg 1 x 200gb maxtor sata1. Og min opstart er blevet langsommere. Men jeg har også 2gb ram nu modsat 1 gb før. Kan det passe at den loader alt det den kan ind i de ekstra 1gb ram og det tar ekstra tid.. for når først windows er startet op er alt lynhurtigt og absolut ingen loadtider. spil loader også sindsygt hurtigt.

men jeg tænkte også at den forlængede opstart havde noget med pagefile at gøre med RAID?? jeg har kun de 2 raptor diske nu og har pt. ikk mulighed for at smide pagefile på en anden disk.

Jeg har googlet mig til at pagefile skal være fast størrelse 1.5gange din ramsize, men ved ikk om det holder, nogle af siderne jeg kiggede på var ikk alt for nye...

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:07:43
Svar/Indlæg:
6899/119

Ja 1,5x din rammængde hvis du ikke kører alt for meget ramkrævende, men 2x hvis du er gamer og alt muligt andet :)

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:12:13
Svar/Indlæg:
6899/119
#alle

Tak for svarene, jeg prøver her lidt senere i dag at smide en ekstra disk på :)

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:26:56
Svar/Indlæg:
617/52
Bruger W2K, og har stort set altid kørt med en fast pagefile på 50MB her..
Spiller en del (Ghost Recon) og har ikke oplevet problemer i den forbindelse.

Nogle programmer har jeg oplevet kræver større pagefile, men så er windåse eller programmet altid poppet op med meddelelse herom.

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:30:00
Svar/Indlæg:
617/52
Qoute:
<I>Er der mærkbar forskel, hvis jeg nu sætter en ekstra harddisk i maskinen og kører pagefil på den (eventuelt sideløbende med den jeg allerede har på C: ? ) </I>

Det skulle være bedst hvis man har pagefil på en anden disk end styresystemet..(ikke en anden partition, men en fysisk anden disk)
kan ikke huske hvor jeg har læst det, men er rimelig sikker på det er på microsoft's sider et eller andet sted..

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:40:22
Svar/Indlæg:
6899/119

Jep det er jeg også kommet frem til, men tror du misforstår mit spørgsmål der :)

Jeg spørger til om hvorvidt det kan betale sig at have 2 pagefiler, som jeg nemlig har læst det kan.

Altså - 2048mb-4096mb på C drevet (OS) + 2048mb-4096mb på en anden harddisk, som så kun skal tage sig af pagefilen.

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:53:00
Svar/Indlæg:
617/52
var sørme i "hjælp" jeg havde læst det..

Managing Computer Memory
When your computer is running low on RAM and more is needed immediately to complete your current task, Windows 2000 uses hard drive space to simulate system RAM. In Windows 2000, this is known as Virtual Memory, and often called the pagefile. This is similar to the UNIX swapfile. The default size of the virtual memory pagefile (appropriately named pagefile.sys) created during installation is 1.5 times the amount of RAM on your computer.

You can optimize virtual memory use by dividing the space between multiple drives and especially by removing it from slower or heavily accessed drives. To best optimize your virtual memory space, divide it across as many physical hard drives as possible. When selecting drives, keep the following guidelines in mind:

Try to avoid having a pagefile on the same drive as the system files.
Avoid putting a pagefile on a fault-tolerant drive, such as a mirrored volume or a RAID-5 volume. Pagefiles don't need fault-tolerance, and some fault-tolerant systems suffer from slow data writes because they write data to multiple locations.
Don't place multiple pagefiles on different partitions on the same physical disk drive.

Er så godtnok W2K, men mon ikke principperne er de samme...

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:56:00
Svar/Indlæg:
6899/119

Det tror egentlig de er :)

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:57:38
Svar/Indlæg:
617/52
Personligt mener jeg dog sammenholdt med hvad der står i ovenståen, at hvis du har ram nok, og programmerne ikke brokker sig..
hvorfor så de store pagefiler?.. det tar immervæk længere tid at læse fra disk end fra RAM, så derfor har jeg sølle 50MB, og som sagt kun oplevet et par enkelte programmer brokke sig.. (mener endda det har været benchprogrammer som skulle teste diskene, og sikkert derfor har haft brug for stor pagefil?)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 10:59:56
Svar/Indlæg:
2870/65
# 10 Jo da, pricippet er fuldstændigt det samme på alle Windows OS.

Det ville være rigtigt godt at have en af de Gigabyte I-ram-ting at lægge sin pagefile på, da den loader filer meget hurtigere end fra disken. Specielt vil det være godt hvis man vækker sin maskine fra Dvale, da der så vil være en konstant spænding på I-ram-modulerne.

Men det vil også være en lidt pebret løsning.

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 11:00:50
Svar/Indlæg:
617/52
har forresten også prøvet at sætte den til 0, men da brokkede windows sig.. der er åbenbart visse filer som skal vej af pagefilen.. derfor de 50MB her

PS: har 2 GB ram, men brugte samme løsning da jeg "kun" havde 1 GB ram...

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2006 11:17:47
Svar/Indlæg:
541/48
Til jer alle sammen: Er der nogle som vil prøve at forklare mig hvad en pagefile eller sidefil egentlig er? Har virkelig ingen ide om det :x

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 11:24:41
Svar/Indlæg:
6899/119
"In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly. Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system. All processes (e.g. application executables) running under 32 bit Windows gets virtual memory addresses (a Virtual Address Space) going from 0 to 4,294,967,295 (2*32-1 = 4 GB), no matter how much RAM is actually installed on the computer. In the default Windows OS configuration, 2 GB of this virtual address space are designated for each process' private use and the other 2 GB are shared between all processes and the operating system. Normally, applications (e.g. Notepad, Word, Excel, Acrobat Reader) use only a small fraction of the 2GB of private address space. The operating system only assigns RAM page frames to virtual memory pages that are in use. RAM is a limited resource, whereas virtual memory is, for most practical purposes, unlimited. There can be a large number of processes each with its own 2 GB of private virtual address space. When the memory in use by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer's hard disk, thus freeing that RAM frame for other uses. In Windows systems, these "paged out" pages are stored in one or more files called pagefile.sys in the root of a partition."

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2006 11:44:36
Svar/Indlæg:
541/48
#16 Ahh det er noget snyde RAM, der ligesom hjælper den fysiske RAM når der bliver kritisk?
Men hvorfor kan man i princippet så næsten ikke lade være med at have rigtigt RAM hvis man alligevel har 2GB til rådighed ?
Når man trykker alt+ctrl+del og under ydeevnde så står der allokeret hukommelse og grænsen er, på mit system, 2,5 GB fordi jeg har 1Gb installeret og det står et eller andet sted til *1,5 af mængden af RAM på computeren?

Hamstren

Psym

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2006 11:51:27
Svar/Indlæg:
663/58
prøvede faktisk i går at mine 2 gb ram ikke var nok. I gothic 3 hvor den gik amok og crashede pga for lidt ram.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 11:55:10
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg kører med 1.5*Ram mængde.. Og i mit tilfælde er det så 3072 og 3072 i den anden også..
Det hjalp mig den gang jeg kørte med

P4Nothwood 3ghz
1gb ram
5600XT gfx

Når jeg satte pagefilen til 1,5*1024 og diskfragmenterede mine drev så kunne jeg køre BF2 flydene i alt på low på nær draw distance :)
Så det gjorde sådan at jeg kunne spille spillet :)
Men så meget er der ikk at hente... Men som nogle har sagt så kan du godt køre uden pagefile... da det er at foretrække... Hvis du vel og mærke har 2GB ram.. med mindre kan man vist godt droppe det.. det der sker når man har for lidt ram og ingen pagefile, er at man får en BSOF :e
Andet sker der ikk..

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 12:25:43
Svar/Indlæg:
2958/84
det der irreter mig er at man ikke kan lave et ramdrive på fx. 256 mb. og så bruge det til sidefil når man nu sider med 2 gb. ram og kun udnytter max. 750 mb. x(

at man så stadig skal fræse sin hd. med en sidefil, håber vista bruger rammende langt mere effektivt end xp gør.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 12:45:04
Svar/Indlæg:
4310/364
ved ikk om det er mere effektivt, men vista BRUGER ihvertfald rammene :e

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 13:57:04
Svar/Indlæg:
2958/84
#21 det har jeg hørt, men er det optimalt :e

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 14:02:09
Svar/Indlæg:
2870/65
# 22 Det skal du ikke regne med.

Microsoft er ikke kendt for at "bekymre sig voldsomt" om hvor meget ram deres OS bruger.

Gates siger, at HW alligevel bliver næsten gratis om 5-6 år....hvad han så begrunder det med...tsk tsk.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 15:05:39
Svar/Indlæg:
4310/364
#23 læs igen :e Det er lige det jeg mener :e
Jeg har selv vista og bare ved idle bruger den 7xx+ ram.. og der laver den NADA... såe :S men HW er jo også gratis.. for gates altså :S

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 15:42:50
Svar/Indlæg:
5410/123
#24 Ved mig bruger den kun 500 mb....

Hvordan er det man får windows til kun at skrive til pagefilen, når det virkeligt er nødvendigt, istedet for konstant?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 17:09:34
Svar/Indlæg:
4310/364
kan du ikk... enten har du en pagefile eller så har du ikk... jeg har ihvertfald aldrig hørt om andet... måske hvis du sætter den til system administreret... men det taber du ydelse ved da den så selv skal styre det.. og det kan den slet ikk..

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2007 04:13:33
Svar/Indlæg:
6899/119
Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at smide en anden disk på og fjerne sidefilen fra system disken:)

Det er en gammel 10GB maxtor, men synes mine load tider er blevet markant forbedret:)