Nogen som kan komme med en forklaring på dett

Bundkort / CPU d.  28. december. 2006, skrevet af Zonqui
Vist: 333 gange.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 14:03:22
Svar/Indlæg:
732/117
Hejsa Alle,

Jeg oplevede for nogle måneder siden et mærkeligt problem med min computer. Den ville ikke starte op, dvs. den kom til at skulle boote ind i windows men istedet for at komme ind til mit login billede fik jeg BSOD :x Jeg forsøgte ihærdigt at finde problemet og umiddelbart ville jeg sige bundkortet var mærkeligt (Efter jeg havde skiftet ram og grafikkort). Jeg lod min computer stå slukket i nogle måneder, hvorefter jeg tændte den igen og til min store glæde kørte den igen! :e

Desværre varede glæden ike mere end 1 måned ca. Så skete det igen - Jeg kunne ikke boote ind i windows. Nu sidder jeg så og roder med det samme problem igen. Jeg kan godt boote op hvis jeg kører i Safe Mode, men den laver fejl hvis jeg kører en System Restore. Nogle gange mener den også at der ikke er noget bootable device, hvorefter jeg genstarter computeren og så kan den godt finde min harddisk.
Jeg har ikke haft min comp. OC'et i omkring 5 måneder, da tiden ikke var til det, så den har kørt std. Ved så ikke om den har taget skade i tidernes morgen, da jeg kløede på?!

Nogen der kan komme med en forklaring på dette "fænomen" eller en løsning? Skal jeg ud og investere eller er der en fejlsøgningsprocess jeg lige skal gennemgå?
Jeg kører med Pentium D 920, Asus P5WD2 Premium, 2x512 Corsair PC5400, 1 stk. Samsung S-ATA disk. Ifølge Asus Probe og BIOS er mine spændinger på de forskellige linjer nærmest helt perfekt, så der burde ikke være noget der.

Mvh et trist fødsels- og juledagsbarn (23. December).
Morten

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 14:15:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Hej "triste"... :e

Check din disk. Du kan eventuelt bruge HDD Regenerator. Den checker din disk for fejl uden at røre ved data.

http://www.samsung.com/Product...

Alternativt, kan det jo være, at dit board ikke bryder sig specielt meget om de ram du har sat i. Check evt. med Memtest

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 14:29:09
Svar/Indlæg:
732/117
Okay, vil jeg prøve. Forstår bare ikke, hvorfor den ikke skulle bryde sig om de ram - Den har jo kørt med dem i noget tid, hvor de virkede fint.

Tror du det kan være min CPU der er røget? For sad lidt og tænkte på om jeg skulle køre til Herlev efter et nyt mobo, men hvis det nye kan være min HDD, så gider jeg da ikke det. Har ikke noget diskette-drev, så det må blive en anden form for test.

Og tak or det hurtige svar :)

MupP

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 14:34:40
Svar/Indlæg:
254/16
Zonqui du kan jo bare lave en CD med det på.

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 14:37:08
Svar/Indlæg:
732/117
Det er sandt. Prøver lige at køre diverse tests. Det er bare noget besværligt stads, når man egentlig ikke gider ode så meget med det pt, men bare vil slappe lidt af og spille lidt comp ;)
Men sådan er dte nu engang. Det er dyrt at ha bil og comp, det har jeg da lært! hehe

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 15:09:15
Svar/Indlæg:
732/117
Hvordan laver jeg egentlig en Bootable CD? Har jeg ikke lavet før :l Nu kom jeg tilfældigvis ind på min stationær. Må se om jeg kan køre en Memtest så. Problemet er bare at det er en x64 og det tror jeg ikke Memtest kan håndtere :(

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 15:30:45
Svar/Indlæg:
732/117
Kører pt Memtest på maskinen, så må vi se hvad den siger.. jeg må indrømme at jeg ikke lige kan finde noget der gider teste min HDD uden at skulle lave en Bootable diskette :(
Så hvis i har noget så smid endelig et link :)

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 15:39:55
Svar/Indlæg:
732/117
Har nu hentet Active SMART ver. 2.51.
Den siger min disk er som den skal være med en temp på 26 grader. jeg ved godt det ikke er en test, men bare en overview, men hvis min comp går ned kan det være den logger fejlen.
Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg muligvis det er min controller den er gal med. Min comp gad ikke boote ind i windows og den kom og sagde at der ikke var noge IDE drives installeret. Jeg sætter min S-ATA disk over i et andet stik hvorefter jeg starter op uden brok over ingen IDE drives og den kom fint ind i Windows. Dette har jeg prvet før, men ved ikke om det kan indikere at min controller har et problem måske?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 16:11:30
Svar/Indlæg:
5410/123
Det første jeg tænkte er, som #1 skriver, din hdd.

Prøv at købe en hdd. Ellers evt. låne? Det kunne også være at du kunne låne en controller?

Zonqui

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 16:24:16
Svar/Indlæg:
732/117
Ja okay. En HDD koster jo ikke alverden idag ;)
Må se om jeg har en S-ATA controller liggende, selvom jeg desværre kun tror jeg har RAID. Må prøve at lege lidt med det. Pt har Memtest kørt 318% coverage uden fejl.

Leder dog stadig efter et program som kan teste HDD i Windows pls! :)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 16:29:59
Svar/Indlæg:
5410/123
#9 Prøv at kigge på producentens hjemmeside.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 16:51:27
Svar/Indlæg:
2870/65
# 0+10 Hvis i kigger i #1, så linker jeg til at tool på producentens hjemmeside.

# 0 Hvis du downloader det lille tool, kan det garanteret laves sådan at det kan køres fra en cd.

Hvis du kigger på hjemmesiden, så vises der i toolet´s GUI en line som hedder SELF DIAGNOSTIC.

Sådanne små tools har gennem tiderne vist sig at være guld værd for mig. Har brugt disse små tools på snart alle mærker af diske. Det kan varmt anbefales, også bare til lidt vedligeholdelse af disk(e).