Hvilke It udannelser er der?

Hyggehjørnet d.  28. december. 2006, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 728 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 18:06:15
Svar/Indlæg:
4310/364
Hejsa jeg er jo ved at skal til at finde ud af hva jeg vil resten af livet :e
Har tænkt meget på at blive mekker og sådan.. gider ikk rigtigt, og gider heller ikk være trikker.. Så tænkte jeg at IT branchen måtte være noget for mig.. Men hva kan jeg blive? :i

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 18:17:59
Svar/Indlæg:
4263/107

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 19:43:06
Svar/Indlæg:
4089/252

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 20:07:48
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du kan lide logik, er programmør måske noget for dig. At programmere kræver systematiske/logiske evner. Bliver man god til det, er der rigtigt gode jobmuligheder i mange år frem.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2006 22:31:59
Svar/Indlæg:
5410/123
Der er også gode penge i at være programmør. Der er nemlig alt for få af dem :e

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 22:53:20
Svar/Indlæg:
1190/28
Et par af de lidt bedre it-uddannelser skulle være:

It-ingeniør
Datalog
datafagteknikker

Men der er en masse andre, måske er der nogle gode imellem jeg kender personligt kun til disse og så... Datamatikker... Den er dårlig.. Ingen tvivl om at underviserne gik op i eleverne skulle kunne en masse fremmed ord og teori. Men lære at programmere glem det - Teori, virksonhedslære med mere var vigtigere😛

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 00:38:37
Svar/Indlæg:
3214/18
#5 Datamatikeruddannelsen varierer meget alt efter, hvor du tager den henne! Og som du selv skriver, så indeholder den mere end bare programmering. Om det direkte er en negativ ting kan diskuteres! Du er som udgangspunkt rustet til flere forskellige jobtyper, og der findes på stort set alle semestre valgfag, så du kan variere uddannelsen i den retning du individuelt ønsker. Det lyder lidt som om, at du lige har forsøgt dig på 1. semester og så er droppet ud? Er det korrekt?

Jeg kan i hvert fald sagtens anbefalt datamatikeruddannelsen, som en hurtig vej ind i systemudviklingsverdenen. Den eneste måde man virkelig lærer noget på, er sgu ved at komme ud i den virkelige verden og få prøvet det af! Efter sådan en uddannelse er man ganske godt rustet til at komme igang med det! ;)

[edit] Er det iøvrigt stadigvæk ikke stort set umuligt at få praktikplads som datafagtekniker?

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2006 00:48:10
Svar/Indlæg:
1190/28

Nej jeg hjalp et par stykker med nogle af fagne, og alle 3 der tog den i slagelse var selv enormt skuffet. 2 af dem bestod, den sidste gad ikke reporter🙂

Jeg var skuffet over det de lærte, mest en masse fine ord og så det grundliggende inden for edb.

Faktisk lærte de slet ikke noget om hardware.. De lærte lidt programmering, netværk og sådan ikke noget vildt og det er ikke en uddannelse på ½ år såe...

hvis man er glad for at programmere så er datalog et bedre bud, noget mere seriøst, det jeg kender til den🙂

Jo det er svært at få praktikplads som datafagtekniker

djk

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2006 01:57:34
Svar/Indlæg:
586/212
Jeg rengner med at gå datafagtekniker efter Htx.

er meget mere til det fysiske aspekt af maskineriet
:D

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 10:18:42
Svar/Indlæg:
1440/318
hvis du kan lide at tegne i 3D, så bliv teknisk designer, eller konstruktør.

Jeg er selv teknisk designer, og sederog tegner hele dagen:D:D:D

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 12:31:20
Svar/Indlæg:
4089/252
har prøvet datafagteknikker, det stank, og har nu gennemført en multimedie designer på www.noma.nu , fik job dagen efter eksamen, og har arbejdet lige siden som Designer.

Duddannelsen er nem, og man kan starter fra bunden, og altså vided intet og film, hjemmesider, design osv, men dte er klart en fordel. Der er to linjer, en som Designer og en som programmør. tager 2 år. Da jeg gik der var der ikke mødepligt, så hvis man kunne noget i forvejen, blev man abre væk (Var der 5-6 gange det sidste halve år hehe)

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2006 12:42:12
Svar/Indlæg:
1190/28
Datafagteknikker starter med fag som elektronik, office pakke, nætværk, cisco, meget grundliggende hardware viden - så er vidt forskellig fra multimedia designer.

multimedia designeren kan bruge computeren til at lave nogle flotte ting, men har ikke forstand på det der sidder i computeren.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 12:47:02
Svar/Indlæg:
4310/364
hmm det hele lyder godt :P
Men det eneste 3D jeg nogensinde har lavet var nogle biler til BF1942 i 3Ds max 7.. såe..
Måske det Programmør er noget for mig?
Hva laver en Programør?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 12:53:28
Svar/Indlæg:
5410/123
#12 En programmør laver programmer, spil, hjemmesider osv.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
01-01-2007 20:05:27
Svar/Indlæg:
4033/364
Ha(dat.) - en erhvervsøkonomisk bacheloruddannelse med datalogi - en overbygning på HHX , den sigter på Cand.Merc(dat.) - der bl.a. gør det muligt at være IT-projektleder eller lign.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
01-01-2007 20:32:06
Svar/Indlæg:
1190/28

Minder mig om alle de keddelige handelsskole fag jeg har brugt tid på🤡

Undskyld når jeg høre erhvervsøkonomisk bacheloruddannelse så får jeg bare knopper, minder mig om alle de folk i jakkesæt der skore en masse penge på at styre en computerafdeling, men ikke ved noget selv.

Dermed ikke sagt alle er sådan, men erhvervsøkonomiske uddannelser burde gennerelt holde sig væk fra noget de ikke ved noget om.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2007 21:12:20
Svar/Indlæg:
1058/59
Jeg vil sige dit valg kommer an på hvor teoretisk du er anlagt.

Inden for programmering/systemudvikling.

Datalog - toppen af kransekagen, teoretisk set, meget matematik og datalogi, dog kan man spare lidt på matematikken hvis den "nye" rene datalog linie følges. Her er en del programmering, men det der er/bør være datalogernes styrke er planlægning og udvikling af algoritmer. (har selv læst det inden jeg skiftede til ingeniør).

Så er der it-ingeniør. Kan mange af de samme ting som datalogerne.

Datamatiker, er som der skrives længere oppe, en lidt kortere uddannelse, med mere fokus på programeringsdelen, dog er der stadig meget systemudvikling. Ikke så matematisk krævende som datalog og ingeniør.

Så er der den nye spiludvikler uddannelse, kender den ikke så godt.

Der er datafagtekniker, som bl.a. Dnomi virker som om han har en del kendskab til. Jeg kender kun 2 der har gået på den, og hvis du har en del af den viden, mange har herinde, så vil en del af uddannelse være lidt lettere. Her er der også lagt en del vægt på at kunne det hardware-mæssige.

Så er der it-supporter, den kan jeg ikke umiddelbart anbefale, ud fra de erfaringer jeg har med den, men det er måske mig der har været uheldig.

Det er dem jeg lige umiddelbart kender til.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 11:29:45
Svar/Indlæg:
4310/364
Hva nu hvis jeg gerne vil lave noget med 3d. Noget med 3dsmax 7? Det har jeg rodet en del med :P Og syns det kunne være sjovt at lave noget den vej :P
Hva ska jeg så?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 19:27:06
Svar/Indlæg:
4310/364
Anyone? ?:(

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2007 23:27:28
Svar/Indlæg:
1129/113
Interessant topic.

Jeg kan helt klart ikke anbefale IT-supporter, kender et par stykker som næsten er færdige, og de har ikke lært en skid.
Hvis man vil arbejde med grafik skal det nok være noget i retning af grafiker. Du kan se på de forskellige grafiker uddannelser inde på www.ug.dk