Kompressor spørgsmål.

Vandkøling d.  28. december. 2006, skrevet af NeoSmolf
Vist: 1285 gange.

NeoSmolf

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 22:01:32
Svar/Indlæg:
31/5
Jeg sidder med et par spørgsmål til kompressor ejerne.

Hvor mange watt bruger en ubelastet kompressor ved alm rumtempertur.

Hvor mange watt bruger kompressoren så ved 60watts belastning og ved 100watts belastning.

Har i prøvet at modde radiatoren på den til højere effektivitet, eller skifte, modde, ændre, tilføje blæsere for bedre nedkøling.

OEA

Superbruger
Tilføjet:
28-12-2006 22:05:59
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 Jeg vil anbefale dig at du også tager et kig her http://www.xtremesystems.org/f...

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 02:09:18
Svar/Indlæg:
1776/116
Kompresseren er som regel næsten altid aktiv, dvs. full load - Derfor er der ingen forskel i strømforbruget, uanset belastning på evaporatoren(kølehovedet). Frysere skal altid være ~-15c, hvorimod en kompresserkølet computer bare skal være så kold som muligt = altid fuld strømforbrug.

Der er i øvrigt ingen radiator på et kompressersystem, men derimod er der en kondenser. Forskellen er at kondenseren afgiver varme, så væsken/gassen kan skifte fase, og dermed hjælper det ikke at smide en ekstra køler på/kople en større kondenser på, så længe alt væsken/gassen når at skifte fase.

Det handler bare om at have en kondenser der er stor/effektiv "nok" - man kan ikke bare udvide den.

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 09:09:36
Svar/Indlæg:
3712/44
Strømforbruget ligger (som jeg har målt det, og ikke mindst som jeg husker det...) på ca 250-300W på mit Mach II GT. Jeg mener ikke der er den store forskel på om det er et Mach II, et Vapochill LS eller et tredje system.

I betragtning af at man kan køre en hel luftkølet pc (rimeligt high-end endda) på det samme strømforbrug, så er det bestemt noget man skal overveje om man vil bruge penge på.

Benjaminwatson

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2006 09:14:26
Svar/Indlæg:
269/64
#0 hej Sabo, jeg prøver lige at se om jeg kan få fingrene i en "måler" idag, så kan jeg evt. lige ringe til dig i aften med mine resultater.

#3 har du fået fingrene i et 680I SLI endnu?? og i så fald, hva har du fået presset ud af det?

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2006 10:42:11
Svar/Indlæg:
1198/35
Tempsene på en kompressor køler kommer meget an på hvilken kompressor der er brugt og hvilken gas der er i kompressoren. Derfor variere tempsene en del.

Jeg kan ikke helt forstå hvis en Mach tager så meget. LittleDevils units med en NL11F bruger ca. 215W når den lige er startet og efter en time er den nede på ca. 190W.
http://www.xtremesystems.org/f...
(Se post 100)
Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er NL11F kompressoren også en del større, end den der sidder i en Mach.

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2006 01:06:19
Svar/Indlæg:
734/32
Jeg har kun haft en Vapo PE, den bruger jo PSU og ikke 230v.

På PSU'en benytter den jo 12v spænding, og lad os sige den MAX. bruger 8 Amp. så ender vi jo på et simpelt regnestykke der siger 8x12=96 watt.

Jeg er ret overbevist om at den ikke bruger meget mere end 8 A. Så folk der snakker 2-3-400 watt er iflg. min overbevisning lidt ude på et overdrev.

Raller

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2006 01:53:02
Svar/Indlæg:
43/3
Pederrs

Der sidder også en NL11F i en Mach 1 og 2

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 10:02:31
Svar/Indlæg:
561/52
Lige når min starter op bruger den 390w, så falder den sammen med temp og stopper ved 250w

/Jesper

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 10:24:46
Svar/Indlæg:
1198/35
Ja, det fandt jeg også ud af, da jeg så testen af en Mach 2 GT her på siden ;). Men LD får dem til at yde en del mere.

Hvad måler du det med, jeg kan ikke helt forstå hvis LD's måling ikke passer :00

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 11:45:24
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Jo lavere en væsketemperatur man kan opnå, ved at køle gassen ned i kondensatroen, jo mindre af fordampnings energien fra faseskiftet i kølehovedet gå til at køle gassen selv, og man kan dermed opnå en lavere temp, men du har ret i, at det er begrænset hvor meget ekstra man får ud af at smideen større kondensator på, men det giver trods alt et par grader, plus man kan eliminere den enormt støjende blæser, til fordel for flere støjsvage.
Grunden til at der ikke er større kondensator i de computer kompressorer man kan kører, er ren og skær pladsmangel, og så selvf. at man kan "klarer sig" med en single 120mm radi, med en højtydende blæser på

#3, 5, 6 og 8
En kompressors effektforbrug har noget at gøre med, hvor meget den skal komprimere, og hvor stor en trykdifferens den skal etablere mellem suge og tryk siderne.
Kompressoren skal flytte en masse gas i starten, for at få kølet alt kølemidlet, kobber, kompressor selv, fordamper etc. ned til de respektive temperaturer, og derfor har den et stort forbrug i starten. Når så kompressoren har fået kølet alt hardware ned til "driftstemp.", så begynder den at kunne "nøjes" med at køle den smule varme der stråler ind i rørene igennem isoleringen, varmen der tilføres i fordamperen, og den varme der tilføres i superheateren før gassen skal ind i kompressoren, og da dette sjældent opnår tilsvarende ophedning af gassen, så vil kompressoren ikke have helt så meget at lave, hvorfor den begynder at forbruge mindre energi.
At hæve gassens temperatur 5° i fordamperen, kan resultere i et øget effektforbrug til kompressoren på op til 20%, grundet den øgede gasvolumen som kompressoren skal flytte, Den øgede fordampningsenergi som kommer ud af det svagt højere tryk, giver en større køleeffekt, men en lavere temperatur i fordamperen.
Hæver man kondensator temperaturen 5°C, så kommer kompressoren til at skulle overvinde et endnu større tryk, for at kunne få gassen hen til kondensatoren, og dermed få den mere at lave, resulterende i, at den afsætter mere varme i kølemidlet, og dermed bliver en større del af kondensatorens køleevne brugt på at fjerne energien som kompressoren afsætter, i stedet for at køle gassen mest muligt, og derfor kan en kompressor der kører i et 10°C koldt lokale, køle mere end en komp der står i en 40°C varm stue (Om sommeren tænker jeg på her). Det er også derfor at selv folk som fugger, som har cascade køling, de stadigvæk kan opnå den bedste performance om vinteren.
Og det er så hér hvor #0's spørgsmål bliver aktuelt, for hvis man har en større kondensator, vil det jo ikke gøre alverden, at kompressoren afsætter et par watt mere, men hvis kondensatoren kun lige kan klarer at afsætte de 300W (200 fra CPU og eksempeltvist 100 fra komp), så er det jo ikke så smart, at kompressoren afsætter mere varme, da dette i sidste ende resulterer i, at der er mindre energi til at køle CPU med.

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 13:15:57
Svar/Indlæg:
561/52
Sådan en her: http://peecee.dk/?id=19486

/Jesper

perry_78

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 13:33:03
Svar/Indlæg:
1304/117

Det handler jo om gas blanding som er brugt :)

Men kort sagt, hvis energi forbrug er en problem, lad være med at overhoved overveje en kompressor køler :)

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2007 15:03:38
Svar/Indlæg:
3712/44
Jeg har målt mit Mach II GT's strømforbrug med en almindelig elmåler. Den bruger omkring 350W når den starter op, og i de timer jeg har haft elmåleren på den er den ikke kommet under 250 W endnu.

Hvordan teorien er og hvorfor min elmåler siger som den gør skal jeg ikke rode mig ud i en længere forklaring omkring, men den samme elmåler siger at hele juniors pc bruger mindre strøm end mit Mach II GT, så det er ikke fordi den måler helt hen i vejret altså.

Det passer jo også meget godt med hvad #8 måler på sin, jeg kan heller ikke forestille mig at der ville være den store forksel på strømforbruget på de 2.

NeoSmolf

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2007 22:01:17
Svar/Indlæg:
31/5
Jeg siger tak til de mange kompetente og fyldige svar, lækkert lækkert!

Jeg må nu nok desvære indse at jeg skal holde mig fra kompressorkøling. lidt endnu :l

Jeg har i forvejen problemer med at komme af med varmen når at jeg booter flere maskiner op.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 00:16:08
Svar/Indlæg:
2029/63
En Mach 2 Gt bruger op til 267 Watt load.
En LS bruger max 220 Watt. + Eller minus 10 %

En af grundene til jeg valgte LS.

BTW LittelDevils målemetode fejler ikke noget ;)

Opstarts forbruget vil altid være SINDSYGT voldsomt, men det er kun i nogle sekunder så det gør ikke så meget :)

Sidste ting, Der ER FORSKEL på load og idle forbruget ;)

Kompressoren bruger nok 20-25% mere strøm under load, om det er pga den stiger i temperatur eller hvad ved jeg ikke. Men sådan er det nu engang :)

BTW2 strømforbruget er ikke noget at græde over :p
Bruger den 200 Watt kan man køre 5 timer om dagen før man rammer 1 Kw, og de står vist i 1.6 Kr = 1,6 x 365 = 602 kr om året.

Det bruger jeg da MINDST på nyt hardware om måneden :)
Så why not???

NeoSmolf

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2007 10:25:07
Svar/Indlæg:
31/5
Der er lige kommet svar fra Asetek 200watt for en LS.

Dertil kommer:

+-5% pga gastryk.
+-5% pga rumtempertur.
+-5% pga belastning.

så 220watt ville være meget normalt, enda med et fint OC.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 12:06:02
Svar/Indlæg:
4112/53
#15 Ja, da der skal skubbes mere gas rundt, for at kunne køle det mere, så vil der jo også være et større forbrug af energi under load, end under idle.
Men det som tidligere folk mener med det er, at kompressorene der bruges til computerkøling, de kan ikke koble cylindre ud, og dermed reducere deres ydelse, og på denne måde gå i "idle". De kører med alle cylindre aktive hele tiden, og set på dén måde, så er der ingen idle/load tilstand.

Men alt efter om der er mere eller mindre belastning på fordamperen, sådan er der jo en idle og load tilstand, lige som med CPU.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 13:37:19
Svar/Indlæg:
2029/63
#17 Nogle kan dog godt gå ned i RPM.

men jeg har endnu ikke set dem benytte endnu på xs.org

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 17:10:23
Svar/Indlæg:
1198/35
Jeg sad også og tænkte på om de ikke kunne det, men trykket må vel falde hvis de går ned i RPM og så kan de vel ikke komprimere gassen længere?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2007 19:16:57
Svar/Indlæg:
4112/53
#19, Jo, men de kan bare ikke komprimere helt så meget gas.
Det er jo lige som at have gang i en cykel-pumpe. du kan jo sagtens etablere det samme tryk, hvad enten du pumper hurtigt eller langsomt, selvom en langsom handling som regel medfører at meget af luften fiser uden om stemplet, hvilket i plincippet også sker for en kompressor.