SCSI??

Diverse d.  31. december. 2006, skrevet af Rønn
Vist: 317 gange.

Rønn

Overclocker
Tilføjet:
31-12-2006 12:49:35
Svar/Indlæg:
311/12
Hej

Jeg sad lige og tænkte på hvad en SCSI harddisk er for noget... :l
Jeg har aldrig rigtig forstået det og da jeg nu skal have et nyt system blev nogen SCSI diske forslået. så var det at jeg tænkte at det nok var en god ide at finde ud af det.

Best regards Martin

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 12:57:33
Svar/Indlæg:
1581/5

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 12:58:39
Svar/Indlæg:
3162/326
Fra Wikipedia.com

http://da.wikipedia.org/wiki/S...

SCSI er en forkortelse for Small Computer System Interface og er en standard defineret via ANSI X3.131 i 1986. SCSI er brugt i Apple Macintosh computere, IBM PCer og UNIX systemer, til at tilføje alle typer lagringsenheder. SCSI-adapteren er ofte et udvidelseskort (som regel PCI eller PCI-X) som monteres i computeren, men nogle computere har en indbygget SCSI-grænseflade. Standarden blev udviklet af Shugart Associates, som senere hen ændrede navnet til Seagate.

"SCSI er varieret i mange former:
SCSI-1: Bruger en 8-bit bus, og understøtter hastigheder op til 4 MBps
SCSI-2: Det samme som SCSI-1, men bruger en 50-bens forbindelse istedet for et 25-bens forbindelse, og understøtter flere enheder. Det er dette de fleste mennesker mener når de refererer til SCSI.
Wide SCSI: Bruger et bredere kabel (168 bens kabel linier til 68 bens kabel) for at understøtte 16-bit transaktioner.
Fast SCSI: Bruger en 8-bit bus, men fordobler clock-hastigheden for at understøtte data-hastigheder op til 10 MBps.
Fast Wide SCSI: Bruger en 16-bit bus og understøtter data-hastigheder op til 20 MBps.
Ultra SCSI: Bruger en 8-bit bus, og understøtter data-hastigheder op til 20 MBps.
SCSI-3: Bruger en 16-bit bus og understøtter data-hastidheder op til 40 MBps. Også kaldt Ultra Wide SCSI.
Ultra2 SCSI: Bruger en 8-bit bus og understøtter data-hasgiheder op til 40 MBps.
Wide Ultra2 SCSI: Bruger en 16-bit bus og understøtter data-hastigheder op til 80 MBps."

Det er altså en måde, hvorpå du kan opnå meget høje dataoverførsler på dine diske, hvilket i sidste ende godt kan betyde en hel del, på et high-end system.

Det kan dog også hurtigt ende med at blive noget jævle-dyrt noget at rode med, så jeg vil som udgangspunkt anbefale dig at kigge på Western Digital's Raptor diske, som også skulle være en del hurtigere end alm. diske, da de f.eks kører 10.000 RPM (rounds per minute), i stedet for de "normale" 7200 RPM.

Men jeg vil sige, det nok mest kommer an på din pengepung. (men jeg er ikke specielt meget inde i det, så jeg kan tage fejl).

Godt nytår!

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2006 13:40:45
Svar/Indlæg:
624/31
Desuden er SCSI diske oftest lavet til at køre i døgndrift. SCSI diske ligger normalt på 10.000 eller 15.000 RPM. De bruger i øvrigt mere strøm, bliver varmere og larmer mere end normale SATA / IDE diske.

Men ja, man bruger ikke andet i servere som virkelig skal performe, men det er lidt dyrt at invistere i til sin private pc...

Rønn

Overclocker
Tilføjet:
31-12-2006 16:14:35
Svar/Indlæg:
311/12
Takker for hjælpen... Det er sku nogen dyre sataner så dem gider jeg ikke at spekulere mere over... måske en dag når jeg vinder i lotto :00

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2007 21:22:52
Svar/Indlæg:
1349/11
Desuden understøtter scsi nogle teknologier som ATA(også kaldet P-ATA) og SATA ikke har endnu, deraf de noget dyrer diske samt at de har en generelt længere holdbarhed.
#2 manglede lige at få ultra160 og ultra320 med, dvs. der kan overføres 160 og 320 mbps.
Scsi-systemet har også mulighed for at sætte flere diske på et kabel end PATA/SATA, samt den største force er at man kan overføre data fra dem alle på en gang. Derfor bruges de primært i serversystemer hvor der er meget data som skal flyttes hele tiden.