Overclocker
Tilføjet:
03-01-2007 01:47:59
Svar/Indlæg:
581/1
Jeg er efterhånden i syv sind, og vælger derfor at spørge jer herinde om en god ide ell tre..
Specs er kort fortalt:
DFI Infinity NFUltra2-M2 (Nforce4 Ultra chipset)
Onboard Realtek lydkort
AMD am2 4200+ x2
2GB Corsair pc6400c4
ATI x1800GTO
WD RE 250ys
PSU pt en Chieftec 420w, men den har nu oz haft prøvet en lc power 560w tidligere. Chieftec bruges kun til de nye Chill kommer på gaden btw;)
Problemet er at den i nogle spil, primært F.E.A.R. og nfs Carbon kører elendigt. Værst er det klart i fear hvor den går helt i stå når der skal saves, og ofte lagger betragteligt når man fx runder et hjørne. I Carbon handler det mere om det der kaldes stutter, og det er kun præsent når jeg når de tungere sværhedsgrader, og især med politi på. Dog ses der ofte et lille stop når fx en modkørende skal passeres med høj fart, hickups når jeg drejer, og andre småting som egentlig efterlader mig med en følelse af at der mangler kræfter.
Ham jeg købte mb, cpu, ram og gfx af kørte med en Raptor, og han kunne køre fear uden bøvl efter en directx opdatering. Derfor kan man jo ikke undlade at tænke på om en almindelig ok, og forøvrigt spritny, hdd bare ikke rækker til de mere stride af de moderne spil? Jeg har prøvet at lure på om hddled lyser op når compen skaber sig, men det er ikke en konsekvent sammenhæng.
Ting der er prøvet:
At skrue helt ned for alle detaljer i begge spil (satte frameraten gevaldigt op, men ændrede ikke noget ved problemet)
Flere forskellige drivere til bundkort, lydkort og gfx (no change at all)
Har leget med pci latency tool (no difference)
Directx er up to date (december), men en ominst af directx har ikke været mulig på min xp sp2, så om der sku ligge fejl der kan jeg ikke helt udelukke.
MS hotfix for dualcore, og AMD's dualcore optimizer prøvet uden forskel. Driver til AMD dual sføli inst.
Med og uden c&q.
Affinity sat til en ell to cores.
Forskellige timings på ram og andet prøvet i bios, endda med nyinst af windows efter hver gang for at udelukke evt nykker fra os.
OC af både cpu og gfx. Højere framerate men de samme problemer.
Harddisk forsøgt kørt som sata1 for det tilfælde at der sku være problemer på den konto, ændrede heller ikk en dyt.
Det er tjekket om hdd kører som sata, og ikke i pio mode.
Ntq slået til og fra, ingen forskel.
Div benches kører den fint nok, og leverer sådan ca forventlige resultater, men den ene undtagelse at hdtach kun siger omkring 52mb i snit, hvilket er et par mb lavere end min aldrende Seagate 7200.7 200gb, og lidt skuffende.
Div løsninger foreslået i fears forum forsøgt, og eneste der gav en smule var at sætte lydkortet til at køre hardwaremode i spillet. Det hjalp lidt, men slet ikke nok.
Generelt skal siges at den kører godt i stort set alt andet, men en crisp følelse jeg ikke har hjaft fornøjelsen af før. Derfor mistænker jeg ikke som sådan at der er deciderede defekter noget sted.
Spørgsmålet er altså: Er det hvad jeg kan forvente uden at investere formuer i en Raptor, ell er der nogen der har en ide til hvad dælen der ellers kan være galt? Input modtages med tak.