Ændre partition drevbogstav uden windows ?

Om siden d.  05. januar. 2007, skrevet af bodyman
Vist: 640 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2007 22:53:27
Svar/Indlæg:
2333/391
Hej,

Jeg vil høre om man på en eller anden måde, kan ændre drevbogstaver uden windows? det er fordi jeg har nogle partitioner jeg ikke må slette, men den har valgt at give en af dem C: som drevbogstav, så når jeg vil installere windows kan jeg kun gøre det på et drev D: og så gider den ikke installere vider efter første del af windows install...

Total skod, hvordan har dette kunne lade sig at gøre, har aldrig været ude for det før hmmm...

nyg

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2007 23:03:27
Svar/Indlæg:
271/63
Forstår det ikke helt. Dit c drev et blevet til d drev efter formatering?

Hvis dette er problemer er det meget normalt, eller det sker engang imellem. Det kan skyldes at du har 2 hdd tilkoblet og ikke kobler den ene fra inden formatering. Så vil den nogle gange bytte rundt på drevene sådan d bliver til c og c bliver til d.

Den enste måde er at koble den backup disk fra og formater igen.

Hvis du har delt en hdd op. skal du overfører alle dit data til en anden pc og slette begge partitioner og ellers skal du bare formater hele lortet forfra. Så skulle drevene blive byttet om igen :) Så kan du altid oprette en partition igen :)

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2007 23:16:03
Svar/Indlæg:
480/124
Har haft samme problem.
Løste det også ved at frakoble harddisken og installere windåse og tilslutte den igen efter install

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2007 23:32:10
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg løste mit problem ved at lave alle mine partitioner undtagen installationspartitionen om til logiske drev.

så kan du ændre drevsbokstavet så tosset du vil.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 05:16:27
Svar/Indlæg:
4657/53
hvis du har EN harddisk så bliver den partition du indstaller windows på C:

Har du flere harddiske så skal du fjerne dem så der kun er en.
og det letteste er og slå dem fra i bios,da du slipper for og skal til og rykker noget fra hinnanden.
Problemet er der kun når du har windows på en sata disk og har en ata harddisk sat til. så vælger windows og gi ata disken C:

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 10:00:35
Svar/Indlæg:
2333/391
Der er kun en hdd...

Og 2 partitioner, en med systemgendannelse, en anden med noget software så man kan se dvd og høre musik uden at starte windows...

Og de havde c: og f:

Så ville jeg installere Windows Xp Pro på de resterende 100GB, den formatere, installere! den bliver færdig og så kan jeg se at den har fået drev d:

steen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 10:27:13
Svar/Indlæg:
2870/65
# 5 Umiddelbart kunne det lyde som om du har en maskine som er præ-installeret med et XP fra enten HP eller en anden af de store software-huse.

De laver sådan en skjult partition med system-drivere osv. uden drevbogstav.

Hvis man så vil installere en anden XP senere (og ikke bruger den Restore-cd) så sker sådan noget snask, fordi installationen ikke ser den skjulte partition.

Du har 2-3 muligheder, som ikke alle er lige gode:

1. Brug de(n) Restore-cd(er) du har fået med makinen. Giver ingen mulighed for at lave noget om...og den overskriver bare alle data. Ikke godt. Installationen laver bare det samme igen med skjult drev.

2. Brug Partition Magic til at konvertere den skjulte partition til en ntfs-partition og slet den så. Udvid så dit C-drev, men sørg for, at system-filerne ligger på C-drevet...altså skal du køre en reperation med en alm. XP cd. Heller ikke en perfekt løsning.

3. Den bedste løsning vil være, efter at have taget backup af sine data, at hente en prøve-version af Partition Magic (hvis du ikke har en i forvejen). Hent alle driverne til din maskine og brænd dem ned på en skive.
Brug så partition Magic til at slette den skjulte partition. Når dette er gjort, vil du med en alm. XP cd kunne re-installere maskinen (og lave de partitioner du vil have).

Hvis du har købt en maskine med sådan en Restore-cd, har du ret til at få den XP cd som hører med til din licens. Du ringer til det sted hvor du har købt maskinen. De skal så fortælle dig hvem der har "solgt" licensen. Så ringer du til dem og beder dem om at sende det "originale" medie...sådan at du kan lave en ordentlig installation uden skjulte partitioner.

Det tager sådan ca. 14 dage at få mediet tilsendt.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 10:32:58
Svar/Indlæg:
2333/391
#6 Du har ret det er en ny HP bærbar...

Det var en partition med ghost image, ingen cd´er med til bærbaren overhovedet! det hele skulle være så smart at det lå på en partition der har drevbogstav D: og lægger som Fat32!

Så er der en "skjult" partition til det de kalder Quick play!

Og så resten af pladsen ville jeg lægge en normal Windows Xp Pro ind, og så fuckede det hele! nu har jeg slettet alle partitioner, og sagt fuck det hele !

Jeg overvejer at købe en hurtiger hdd til den anyway!

Men siger du til mig at jeg rent faktisk kan ringe ind til HP og bede dem om at sende en "orginal" windows MCE cd til mig? som passer til min licens der står om bag på bærbaren ??

steen

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 10:48:25
Svar/Indlæg:
2870/65
# 7 Det er præcist hvad jeg siger. Bare ring ind til dem...og på en pæn måde fortæl dem, at du gerne vil have tilsendt det originale XP medie.

Du skal lige huske at du så risikerer at få en del bøvl med driverene, da HP har en ret besynderlig måde at håndtere deres installationer på....og de bruger nogle gange nogle besynderlige hardware-sammensætninger.

Har før skulle re-installere gamle HP maskiner i et rent miljø. Det gav en del problemer med nogle af driverne fra den medfølgende driver-cd. Men når først det spillede, så var det bedre end det "hø" HP selv laver.

Nu er Win MCE en af de OS som er særligt følsomme overfor drivere, så vær forberedt på nogle problemer før det spiller som det skal.

Når det hele så spiller, så bør du sørge for at bruge et image-værktøj, så som Ghost, Acronis eller Rdrive til at lave et image af din installation. Det giver den fordel, at hvis du senere vil re-installere (hvis maskinen fucker op) så undgår du flere problemer ved at "rulle" det image tilbage på maskinen...ligesom du heller ikke får problemer med at re-aktivere dit OS hos Microsoft, når det er forsøgt aktiveret en del gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 10:59:34
Svar/Indlæg:
2333/391

Jeg har haft installeret Windows Xp Pro, du kan se historien i en tråd der hedder Windows viser kun 256MB...

Men har alle driver der til, og det virker perfekt i windows Xp Pro... Men havde dog et problem med Lyddriver, der kom den og sagde at den ikke kunne finde enheden, det viste sig at man skulle installere en driver fra microsoft først noget HD sound et eller andet driver, og så kunne man bagefter installeret hp´s driver! det stod beskrevet på hp´s amerikanske hjemmeside, men ikke på deres danske!!

Har ikke tænkt mig at køre Windows MCE overhovedet, men rart nok at have en orginal cd til det, hvis nu man skulle sælge sin bærbar vider engang, der er jo licens, plus jeg kan også få en gratis opgradering til vista så :D