Effektiv HTPC lager?

Media Center d.  06. januar. 2007, skrevet af jnusa
Vist: 497 gange.

jnusa
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 01:17:30
Svar/Indlæg:
12/1
Hej

Jeg skal have tilføjet lidt mere plads til min HTPC og er lidt i tvivl hvordan det skal gøres - Jeg har hhv. optaget tv og personlig data. De personlige data Skal ligge på en raid 1 (eller anden type backup løsning - software?) setup - video gør ikke så meget (DR genudsender jo hele tiden ;)) Et andet krav er strøm forbrug... det skal minimeres. Lige nu kører jeg med en 2.5" 24/7, mens jeg har en sekundær harddisk som slukked efter 5 min (laptopmode i Debian). Det jeg har er 2x500gb 3.5", 2x40gb 2.5" og 40gb er ikke helt nok til de personlige data - billederne hober sig op.

Jeg har prøvet at lave et diagram over de muligheder jeg lige umiddelbart ser - 3 options.




Kravene er så meget plads som muligt til de billigste penge, med så lidt strømforbrug som muligt - Det er jo ikke så galt. Nogen råd? Hvor meget tager en harddisk som "sover"? Hvis der ikke er mærkbart forskel på en 2.5" og 3.5", kan jeg jo ligeså godt tage en raid 0+1 løsning ... Jeg har ikke rigtig været i stand til at finde noget info på det. Diskene kører ikke så tit - idet alt "normal" aktivitet er på OS disken. Kunne man kører et 3 disk system med 2x500gb raid 0, hvor de "personlige folder" bliver sync. over på den tredje disk, 1 gang i døgnet?

Nogen der har lidt råd?

jnusa
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2007 12:12:45
Svar/Indlæg:
12/1
...ingen der har lidt rådgivning?



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2007 13:49:23
Svar/Indlæg:
2870/65
Jow da. Lad os tage tingene lidt ad gangen. Hvad der er bedst

Option 1: 2*2 1/2" i diske i raid 1 er fint sikkerhedsmæssigt og de små diske bruger generelt mindre strøm end en 3 1/2".
Med raid 0 (de store diske) er der latent en risiko for at dine data forsvinder, hvis arrayet "går en tur".

Option 2 er fuld spade på strømforbruget...og ingen sikkerhed. Ikke mit første valg. Skulle jeg have valgt denne løsning, vil jeg gå efter raid 10....hastighed og sikkerhed samtidigt.

Option 3: Meget godt med sikkerhed på de små diske, men en blandet landhandel. Så hellere sikkerhed på de store diske. En anden mulig løsning (hvis controlleren understøtter dette) ville være at sætte de 2 store diske i raid 0...og have en 3 disk som Spare (og hermed sikkerhed for data).

Den eneste forskel der er på option 3 og 4 er, at der er lavet noget Sync mellem Stripeset og Mirror.

2 1/2" diskene vil aldrig være så hurtige som 3 1/2", hvilket vil give noget mindre performance på din systemdisk.

Hvis du vil have mindst muligt strømforbrug, skal du bruge så mange 2 1/2" diske som muligt, men så får du til gengæld mindst plads.

Hvis jeg skulle bygge et system, hvor OS lå på 2 1/2" diske, ville jeg bruge raid 1 dér....eller have et image af disken. Jeg har ikke tiltro nok til ATA diske til at jeg ville lægge mit OS på spdan nogle...sata diske vil være bedre til OS. Nyere teknologi..og mere pålidelig.

Skal du bruge så mange diske i dit system, ville jeg sørge for godt airflow i kabinettet...og noget diskkøling/antivibe....evt i form af Zalman heatpipe hdd køler, som også er en antivibe-ting.





jnusa
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2007 14:09:25
Svar/Indlæg:
12/1
#2 Tak for svaret - det er nogle gode overvejelser!
Airflow er helt sikkert et 'problem' i og med det kommer i et passivt kølet hfx kabinet. Men jeg håber at sleep mode, gør at diskene ikke udvikler varme (begrænset for lang tid de kører af gange). Bliver det et problem, skal de køles med nogle heatpipes.
Ang. performance, er dette ikke en keyfactor. Der bliver optaget lidt tv, rippet lidt dvd'er og afspillet på samme maskine.

Det er kun de personlige data der skal være 'sikre'. Video filerne kan være lidt ligemeget. Ryger en af diskene, mja så er dataene væk. Det går nok.

Ang. option 2 - troede det var raid 10 jeg havde lavet :) - kan godt se det ikke er tilfældet.

Kan man gå ud fra at strømforbruget i sleep mode 2 er lig 0 (eller næsten)?