Jow da. Lad os tage tingene lidt ad gangen. Hvad der er bedst
Option 1: 2*2 1/2" i diske i raid 1 er fint sikkerhedsmæssigt og de små diske bruger generelt mindre strøm end en 3 1/2".
Med raid 0 (de store diske) er der latent en risiko for at dine data forsvinder, hvis arrayet "går en tur".
Option 2 er fuld spade på strømforbruget...og ingen sikkerhed. Ikke mit første valg. Skulle jeg have valgt denne løsning, vil jeg gå efter raid 10....hastighed og sikkerhed samtidigt.
Option 3: Meget godt med sikkerhed på de små diske, men en blandet landhandel. Så hellere sikkerhed på de store diske. En anden mulig løsning (hvis controlleren understøtter dette) ville være at sætte de 2 store diske i raid 0...og have en 3 disk som Spare (og hermed sikkerhed for data).
Den eneste forskel der er på option 3 og 4 er, at der er lavet noget Sync mellem Stripeset og Mirror.
2 1/2" diskene vil aldrig være så hurtige som 3 1/2", hvilket vil give noget mindre performance på din systemdisk.
Hvis du vil have mindst muligt strømforbrug, skal du bruge så mange 2 1/2" diske som muligt, men så får du til gengæld mindst plads.
Hvis jeg skulle bygge et system, hvor OS lå på 2 1/2" diske, ville jeg bruge raid 1 dér....eller have et image af disken. Jeg har ikke tiltro nok til ATA diske til at jeg ville lægge mit OS på spdan nogle...sata diske vil være bedre til OS. Nyere teknologi..og mere pålidelig.
Skal du bruge så mange diske i dit system, ville jeg sørge for godt airflow i kabinettet...og noget diskkøling/antivibe....evt i form af Zalman heatpipe hdd køler, som også er en antivibe-ting.