Hey hvilken Linux ska man ha' ?

Software d.  06. januar. 2007, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 347 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 19:39:53
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg tænkte på at smide Linux på en GAMMEL bærbar jeg har liggende... bare for sjov og for at se hva linux er og sådan. Så derfor har jeg 2 spørgsmål.
Hvilket linux ska jeg ha? Det skal være gratis selvfølgelig.
Og er der en måde jeg kan få linux installeret på den bærbar? For der er hverken RJ45 ingang eller cd-rom drev. Hva gør jeg der?

syska

Superbruger
Tilføjet:
06-01-2007 19:43:27
Svar/Indlæg:
1085/26
WOW, der ikke nogen måder jeg lige kender.

Hvis der hverken er NET eller CD-rom drev, tror jeg det bliver MEGET besværligt .....

Skaf et PCMCIA netkort til 100 kr. og hen xubuntu ...

// ouT

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 19:52:16
Svar/Indlæg:
4310/364
okay takker :P Kan man installere over nætværk? :S

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 20:10:13
Svar/Indlæg:
1287/32
#2 Ja, det er dog fordelagtigt at have en anden Linux computer man kan installere fra. Det er vistnok muligt at installere linux over netværk fra en windows computer men jeg er ikke sikker på hvordan dette gøres.
Du kan evt. sætte et andet Linux system op i fx. vmware du kan bruge til at installere fra.

syska

Superbruger
Tilføjet:
06-01-2007 20:34:54
Svar/Indlæg:
1085/26
Well, ved at Gentoo har netinstall .... man henter en diskette, og så henter den resten selv.

FreeBSD og OpenBSD har også ... men nu vi kom til at snakke om det .... så ved jeg da ikke lige om ubuntu har, men det er nok den mest brugervenlige linux efter min mening ....

Men hvad er det for et gammelt lig af en laptop du har liggende som hverken har net eller cdrom ... ?

Den skal jo også kunne lidt, ellers bliver du sq træt af at vente på den, og så er du bedre tjent med VMware ... på din dekstop computer du bruger normalt ...

// ouT

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 22:21:39
Svar/Indlæg:
4310/364
jamen det er fordi den ligger bare og støver alligevel.. så kunne det være sjovt at se om den kunne trække linux... For xp ville den dø ved tror jeg... Syns bare det kunne være sjovt. Og jeg er ikk lige kalr til at få linux på min stationære...

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2007 22:28:34
Svar/Indlæg:
1287/32
Jeg tror sådan set alle linux distributioner kan netinstalleres. Også Ubuntu.

Jeg tvivler på at din laptop overhovedet vil være i stand til at køre XFCE (som Xubuntu kommer med). Det er nok FluxBox du skal have fat i.

Jeg har aldrig prøvet at netinstallere linux fra windows. Men det er muligt. I følgende kommer resultaterne af min meget korte research på området sammen med nogle meget overordnede guidelines til hvordan du skal få det op at køre.

Download Ubuntu Alternate install cden herfra: http://www.klid.dk/homeftp/ubu...

Så skal du installere en TFTP server på windows. TFTP er en slags "FTP light" protokol der bruges til at overføre filer. Den har ingen login begrænsning og kører over UDP. Denne ser lovende ud: http://www.tftp-server.com/
Du skal også have installeret et DHCP server: http://articles.techrepublic.c... . Du skal også have en webserver der kan hoste de filer du vil have installeret. IIS skulle kunne klare det. Så vidt jeg husker kan det installeres fra "installer windows" fannebladet i "add/remove programs" ikonet i kontrolpanel.

Du kopierer indeholdet af /install/netboot/ mappen over i TFTP serverns root mappe (UltraISO kan bruges til dette). Derefter kopierer du dists og pool mapperne fra cden over i IIS' root mappe. I DHCP serverens konfigurationspunkt "Bootfile Name" skriver du pxelinux.0 .

Når du så skal til at boote din laptop vil det være en kæmpe fordel hvis du sikrer dig at det netkort du køber understøtter PXE, noget der gør det i stand til at boote over LAN. Er det ikke muligt for dig at skaffe et sådant må bliver du nødt til at starte computeren med EtherBoot der vel nok er en slags PXE der kan bootes fra en diskette. Du kan lave EtherBoot images fra www.rom-o-matic.net Du skal sikre dig at det netkort du vælger understøttes af etherboot.
Så sætter du din laptop til at boote fra netkort/diskette også skulle det køre som det skal. Løber du ind i feljmeldinger som "no filename" skal du prøve at deaktivere andre DHCP servere i netværket og undersøge din TFTP og DHCP server konfiguration. Evt. kan du tjekke om pxelinux.0 filen rent faktisk er tilgængelig med en TFTP klient fra en anden comp.

Når du så har fået boot prompten frem skal du skrive "server" noget der kun vil installere et kommandolinjesystem. Det burde være forholdsvis ligefrem at installere. Når det så er installeret installerer du et skrivebords miljø. fx. FluxBox med sudo aptitude install fluxbox . Du starter det med kommandoen startx

Held og lykke :)