Win2003Server dele mappe?

Software d.  07. januar. 2007, skrevet af Silent Sniper
Vist: 302 gange.

Silent

Skribent
Tilføjet:
07-01-2007 00:12:57
Svar/Indlæg:
3223/205
Skal dele en mappe hvor mere end 10 brugere har adgang til denne mappe på samme tid, uden at der skal angives brugernavn/adgangskode hvordan gør man dette?

Kan sagtens dele en mappe, dog hvor man skal angive brugernavn/adgangskode og dette ønsker jeg ikke!

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 00:19:43
Svar/Indlæg:
6899/119
Er det ikke bare at skubbe mængden af tilladte brugere i vejret ?!

Det har jeg lige forsøgt med en mappe.

Som standard står den jo til 10 når man sætter prik i det felt, så skubbede jeg den bare op på 15 og det åd den.

(Jeg kører også selv win 2k3 server)

Silent

Skribent
Tilføjet:
07-01-2007 00:27:37
Svar/Indlæg:
3223/205
Jo det er rigtigt nok, det er ej heller det der er problemet.
Man skal angive brugernavn/adgangskode for overhovedet komme ind på den mappe man har delt, og det duer ikke.

Man skal frit kunne gå ind i mappen uden noget brugernavn/kodeord.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 02:00:13
Svar/Indlæg:
2870/65
På en server (mener jeg) at man kan give op til 250 brugere adgang til et share, hvis der vel og mærke ikke er Active Directory på serveren.

Er der A.D. på serveren (altså en Domæne Controller) kan du give give adgang til alle de brugere der kan være i domænet (Windows 2000 = 40.000/ Win2003 = 1 mio).

Der er kun 2 måder at give adgang til en mappe på en 2003 server, hvor der ikke skal bruges brugernavn og adgangskode:

Den ene er på en webserver, hvor anonymous har fuld adgang til mappen via webserveren.

Den anden er at give Everyone Full Control, hvilket ikke anbefales. Skal det gøres alligevel, anbefales det, at man kun giver det på et af de nederste niveauer i mappen...gerne hvor mappen er den eneste på en partition.

Er mappen ikke den enste på partitionen, anbefaler man at bryde nedarvningen fra de øvre mapper og sætter rettigheder på den pågældende mappe explicit (altså specielt for den mappe).

Silent

Skribent
Tilføjet:
07-01-2007 17:21:17
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #3 Det er en clean install af Windows 2003 Server Standard Edition, intet er rørt efter install.

På netværket sidder der en router som styre DHCP osv.
Det er intet domain eller lign ganske alm hjemme netværk med router.

Router DHCP->Klienter

Ligesom i Xp kan man dele en mappe, problemet er at i XP professionel er det kun muligt at ti brugere har adgang til den mappe man deler på samme tid, det vil sige kommer bruger 11 får denne ikke lov til at oprette forbindelse til den mappe der er delt.

Har prøvet at give Everyone full retighededer stadig det samme.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 18:48:09
Svar/Indlæg:
4120/115
Normalt så vælger man jo at køre en standard standalone server til at være domæne controller (Kan ikke huske om det er std. indstilling under install?)

Hvis din server er domæne controller eller bare tilhøre et AD domæne, så skal alle klienterne være meldt ind i domænet for at kunne bruge fil shares!!!

Så du kan ikke tilgå disse shares, eller domænet i det hele taget, hvis klienten ikke er medlem af dette! Så jeg kan helt kategorisk afvise denne server rolle, hvis du tiltænker at lave et åbent share, for alle uvedkommende klienter ala. windows normale shares...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 18:54:05
Svar/Indlæg:
4120/115
Lige en lille tilføjelse til din DHCP løsning... Hvis du ikke har mulighed for at vælge ekstra DNS servere til din DHCP service i din router, så brug istedet din server som DHCP, samt DNS, hvor du så bare forwarder DNS forespørgslerne til din ISP...

Men ellers vil du nok opleve et ekstremt langsomt netværks aktivitet op mod din server, da Win2003 arbejder på DNS laget, og ikke på NetBIOS navnene som i gamle dage... 😉 Så det vil være langt mere optimalt, hvis du har en DNS der peger direkte på din server...

(bare et godt råd 😉)