Hvem skal betale ved forkert forsendelse?

Om siden d.  07. januar. 2007, skrevet af Kim E
Vist: 1209 gange.

Kim
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 21:23:46
Svar/Indlæg:
18/6
hejsa
Undskyld det er OT, men jeg vil lige høre jeres mening.
Hvis en sælger sender den forkerte vare og efterfølgende eftersender den rigtige vare hvem mener I så skal betale for at den forkerte vare bliver sendt tilbage?

eks. Køberen betaler 250 kr + porto 50 kr. i alt 300 for en vare.
Sælger sender den forkerte vare og eftersender den rigtige vare.
Skal køberen så betale for at sende den forkerte vare tilbage så han i alt kommer til at betale 250 kr. + porto 50 kr. + porto 50 kr. i alt 350 kr. eller skal sælger betale både for at eftersende den rigtige vare samt betale returportoen for den forkerte vare, så køberen kommer til at betale det oprindelige aftalte beløb dvs. 250 kr. + 50 kr. porto i alt 300 kr.?

Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 21:27:46
Svar/Indlæg:
1158/321
Jeg vil nok sige at sælgeren skal betale portoen for den forkerte vare. Da det var hans fejl



Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 21:32:12
Svar/Indlæg:
2676/147
Sælger skal da helt sikkert betale for at få varen tilbage imo ! :)

Hvis man så er filnk, så deler man porto? :i

Tahiti



Skipper
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 21:33:54
Svar/Indlæg:
971/67
Helt klart sælgeren, der laver brøleren.

/Skipper



CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 21:44:40
Svar/Indlæg:
3394/170
Sælger, men del evt porto'en som #2 siger..



nAlen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 23:06:41
Svar/Indlæg:
687/9
holder også med #2...

Alle kan jo komme til at numsepule sig selv fra tid til anden ;)



Superficial
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2007 23:33:50
Svar/Indlæg:
45/9
sælger .. ham der har været et fjols.

jeg betalte også selv da jeg var et fjols og byttede rundt på 2 adresse labels, på 2 pakker jeg skulle sende afsted til købere.



Cyber-Frog
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2007 10:35:09
Svar/Indlæg:
830/15
Sælgeren, ham der har dummet sig - det skal andre ikke bøde for. Jeg har også betalt de par gange jeg har glemt at sende noget med til køber.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
08-01-2007 12:03:05
Svar/Indlæg:
5678/460
ham der laver fejlen skal betale i alle tilfælde , ergo skal sælgeren hoste op da han har dummet sig



E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2007 12:49:48
Svar/Indlæg:
4018/217
Sælger skal sende et fragtbrev så du kan få sendt varene tilbage til ham.
Du skal ikke batale jo mindre han vil sende pengene til dig...



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2007 14:26:51
Svar/Indlæg:
3385/80
Sælger skal betale for forsendelse af den rigtige vare, samt porto til dig så du kan sende den forkerte tilbage.



DKwesth
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2007 15:43:43
Svar/Indlæg:
147/16
Jeg mener helt sikkert at sælger skal sende et fragtbrev med det rigtige produgt. Som du så kan returnere din forkerte vare i. Hvis ikke, så har han jo din adresse, så kan han jo selv komme og hende sit lort.. ;)



Kim
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2007 15:52:13
Svar/Indlæg:
18/6
Tak for alle svarene. Det lader til at der er bred enighed om at det er sælgeren, der har begået fejlen, der skal betale.



Hazek
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2007 22:32:12
Svar/Indlæg:
715/51
Sælger.

Sælger hæfter for fejl og mangler ved afsendelse, hvor der er lavet aftale om korrekt sendt produkt, modtager samt modtagers adresse.





Gavstrik
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2007 00:11:54
Svar/Indlæg:
650/97
Hvis du læser i købeloven (den er frit tilgængelig på nettet), vil du der tydeligt se, at det er sælger, der skal betale for fejlen. Hvis det var dig, som havde bestilt et forkert produkt, hæfter du selvfølgelig for forsendelsen, men i det tilfælde, som du beskriver ovenfor, er der slet ingen tvivl.

50 kr. er jo også procentmæssigt en stor del af den samlede købssum, når det kun drejer sig om 50 kr.. Som #11 skriver, kan du jo sige til sælger, at hvis ikke han vil sende dig et fragtbrev, ved han hvor han kan hente pakken efter aftale.

Gav



Gavstrik
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2007 00:24:29
Svar/Indlæg:
650/97
Nu har jeg fundet den helt præcis paragraf. Jeg sagde forkert, det er ikke Købeloven. Det er Forbrugeraftaleloven Kapitel 4 - Fortrydelsesret § 19, stk. 2:

Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Omkostninger ved tilbagesendelse af varen til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerene ved tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.

Det skal dog også siges, at jeg ikke er advokat, så derfor skal du ikke gå i retten med mit udsagn, det er bare lidt hjælp. Kan også være, at det er nyttigt for andre herinde at vide, da der nok er mange, som benytter sig af postordre (internet) køb.

Gav



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2007 19:57:05
Svar/Indlæg:
1762/36
Ellers kunne du være en guttermand, og høre hvor sælger originalt ville have pakken sendt hen, og gøre det for sælger --self efter at vedkommende har sendt/overført de 50 kr til dig...

Så slipper sælger for at betale porto to gange ekstra:
fra dig til sælger + fra sælger til kunde nr.2



Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2007 16:32:38
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er enig med #11, brugeren kan aldrig komme til at skulle betale for en fejl begået af leverandøren.

#15 det de henviser til handler om erstatningsvarer, og ikke fejlleverancer, så jeg tvivler på paragraffen er meget værd i denne sammenhæng.

#16 hvis leverandøren ønsker at varen skal sendes til den rigtige kunde, må de jo bare sende et fragtbrev med den pågældene kundes adresse(jf #11), på den måde undgår du at blande kroner og ører ind i sagen, desuden går jeg ud fra at de fleste firmaer har en standard procedure for en sådan type sag.