Overclocking tips/tricks

Overclocking d.  09. januar. 2007, skrevet af markh
Vist: 490 gange.

markh

Overclocker
Tilføjet:
09-01-2007 19:59:12
Svar/Indlæg:
0/2
Hey,

Jeg er ny indenfor OC - har altid været en tøsedreng og kørt tingene på default. ;)

Nu har jeg så fået en ny vandkølet maskine med et P5W64 og en C2D E6700 og et GeForce8800GTX. Den giver da en fornuftig score på 9320 i 3D Mark 06, men jeg har en idé om at der kan klemmes mere ud af systemet med noget OC. :)

Jeg er med på FSB og multiplier settings, men når det kommer til justering af spænding til chipsæt, CPU, RAM osv., står jeg helt af. Jeg mangler ganske enkelt en viden om hvornår man skal skrue op/ned osv. - der findes sikkert en del herinde, der kan dette på rygraden, så det er jo et oplagt sted at spørge.

Mht. ratio, så står der i BIOS en standard ratio på 10 - jeg kan ikke hæve den, men godt sænke den. Er det normalt? Jeg ville bare prøve med en multiplier på f.eks. 11. Er vejen frem i stedet at sænke ratio og hæve FSB? Hvilke settings burde kunne køre på en E6700?

Hvis der er nogle, der kan henvise mig til lidt læsning omkring dette emne, vil jeg også blive superglad. :)

/Mark

Psym

Overclocker
Tilføjet:
09-01-2007 20:10:44
Svar/Indlæg:
663/58
top multiplier er 10 på en 6700 og er låst på den multiplier så den kan kun gå ned men ikke op over 10. Du skal ændre din fsb for at oc og ikke din multiplier. Volt er kun brugt når maskinen ikke får nok kraft til at køre med det oc du vil have den til at køre. Men nogle regler for ocing(well mine) :

1. stop det tøsedrengs halløj med at være bange for at det hele springer i luften.

2. Check hvad dit hardware kan og se om der er svagheder i det(budget hardware).

3. læs læs læs læs og læs indtil du forstår hvordan tingene fungere. Læs dig så frem til hvad dit hardware kan max og hvor du burde starte med at clocke til. Når du så er der kan du tage små skridt frem mod en højere clock. Hvis maskinen bliver ustabil prøv med lidt mere volts(vi taler ikke 1.00 volt men 00.05 ad gangen. Men self jo mere strøm desto mere varme så du skal have et ordentligt airflow og en god køler til din cpu.

4. Når du sider med det hele i hænderne og prøver dig frem så glæd dig til din pc starter op og viser et højere tal en hvad den normalt var...det er det hele værd, og self husk at tjekke for stabilitet når du kommer ind i windows med fx dual prime95.

oc rushet rocks

8)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2007 22:18:27
Svar/Indlæg:
5410/123
Et stk. super oc guide: :e
http://www.ocguide.dk/

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
09-01-2007 23:59:47
Svar/Indlæg:
734/32
nu er jeg jo absolut ikke up to date mht. de nye CPU'ere osv.

Men du får nu alligevel lidt generelle råd med på vejen fra en efterhånden halvgammel OC'er.

1. Hold øje med varmeudvikling
2. når du har skruet lidt op for FSB, så test. Og noter ned hvad du har fået ud af de sidste xx antal Mhz.
3. hold igen øje med varme
4. Når du har fundet absolut max. for din CPU - så skrue 50-100 Mhz. ned. Better safe then sorry og det er så irriterende at miste data pga. en OC pc. Det er fint nok at køre Absolut max når der skal testes/blæres, men det er altså træls at sidde midt i et spil der så vælger at gå ned.