er stort set alle elselskaber ikk ved at lave fibernet i danmark? tror jeg da.
her hedder det PROFIBER her hvor jeg bor, men der vist mange forskellige fiberselskaber i samarbejde med de forskellige elselskaber rundr omkring.
her i byen graver de flere steder for at ligge nye rør ned til fiber., jeg går bare.
jeg har også selv CC 2048/512.. jeg har haft mange problemer med den gamle router, har så fået en ny her for en lille måned siden.
til dem der synes deres net er langsomt og ikk yder noget, prøv det her:
luk alt internet og åbne vinduer, messenger og andet der bruger nettet.
start menu, åben kør.
skriv: CMD
skriv: ping dix.dk -t
den laver nu svar tider målt i millisekunder til stedet "dix.dk" hvilket er et centraknude pungt for internet i dk.
når du mener du har lavet nok, så tryk [Ctrl] + [C]
så stopper den igen, for at komme ud af det her vindue skriver du: EXIT
lad den så køre noget tid og se hvad dine ping tider er.
jeg har fx 13-14ms
det ok også med 20-30ms, men over 200ms så vil det give lag og dårlig oplevelser med online spil fx.
hvis der er kommer "time outs" så der noget der galt,
hvis du tiderne ikk ligger nogen lunde stabilt, altså den tid i ms som du har målt. så kan det være spyware eller virusser eller andet utøj der bruger dit net eller fucker det op. så kør noget clean og prøv igen.
hvis den generalt bare er høj din ping. så prøv det her:
igen i kør og skriv: CMD
skriv så: tracert dix.dk
det står for "trace rute"
den laver så en gennemgang af alle de sttioner kaldet "hop" her i det her tilfælde til den der hedder dix.dk
når du vil ud kan du afbryde hvad den lave nu hvis den ikke er færdig ved at trykke [Ctrl] + [C]
for at lukke vinduet skruv da: EXIT
med tracert kan du kan se hvormange mellem stationer du skal igennem for at nå der til, men du kan også se din ping tid på hver enkelt hop eller mellemstation om manvil det. så kan man se om det router eller om det er et sted mellem 2 centraler ude der er noget galt med. hvid du har sådan bekraftelse så kan de supporter inde ved selskaberne måske bedre hjælpe med de problemer som folk har.
tit står der navne på mellemstationerne så man kan se man skifte mellem CCnet og telia fx, eller der kan stå bynavne så har man en ide om hvor signalet er henne..
håber du kan hjælpe nogle der måske er nysgerrige efter hvad der måtte gøre deres net langsomt.