It-Ingeniør eller Datalog?

Hyggehjørnet d.  10. januar. 2007, skrevet af Birchens
Vist: 2326 gange.

Birchens
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2007 19:32:21
Svar/Indlæg:
5/2
Hej Alle!
Så der var en tråd med næsten samme emne men alligevel ikke helt :) så håber det er ok jeg opretter denne tråd :)

Jeg har et problem- om 2 måneder skal jeg vælge uddannelse efter Gym, jeg har 2 valgmuligheder:

Datalogi på KU
http://ug.dk/Uddannelse.aspx?a...

It-ingeniør på DTU
http://ug.dk/uddannelse.aspx?a...

Men har ingen ide om hvilken af de to det skal være, de virker ens.
Så jeg tænkte om nogle havde nogle erfaringer eller tips de kan give mig så jeg kan træffe det rigtige valg:)

På forhånd tak
Nikolaj Birch

Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2007 21:04:05
Svar/Indlæg:
1287/32
Jeg står i præcist det samme dilemma og vil gerne have svar på det samme spørgsmål. Jeg ville rigtigt gerne høre erfaringer fra begge.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2007 21:27:45
Svar/Indlæg:
10398/435
uha.. en ting kan jeg sige. det er begge rigtig tørre og hårde uddannelser. :)



ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2007 22:07:57
Svar/Indlæg:
1058/59
DTU har den bedste fredagsbar :D
... til gengæld kan man besøge farmaceuternes eller biologernes fredagsbar når man går på DIKU, dvs. en masse tøserpigebørn...

Lidt mere seriøst er: Begge er rigtigt gode uddannelser, med gode studiemiljøer. Fordelen ved it-ingeniør er at det er en diplom-uddannelse, dvs. 3,5 år med 0,5 års praktik, hvor datalogi er en cand. uddannelse (der er dog mange der stopper efter 3 år, hvor man er bachelor).

Så vidt jeg er orienteret er det en del af de samme stillinger der bliver besat af de 2 uddannelser, lønnen er så vidt jeg ved nogenlunde ens (startløn diplom ing. er 30.200) Gns. løn som menig, for begge udd. ligger på ca. 42000 (men lad være med at gøre det for lønnen)

Begge udd. kræver meget matematik, dog har DIKU en ren datalog-udd, hvor matematikken tages internt, og det er ikke så hårdt et niveau, som det der er minimum på DTU.

Håber det giver lidt hjælp...

Mvh ZnarF



ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2007 22:20:16
Svar/Indlæg:
1058/59


Amuq
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2007 22:44:09
Svar/Indlæg:
55/3
Du skal i hvert fald tænke dig rigtigt godt om inden, at du vælger en af de to. Spørgsmålet er om du er til meget teori eller en blanding af teori og praktik.

Jeg er selv ved at afslutte 1. sem som it-ingeniør og er meget glad for det. Jeg går dog på Vitus Bering i Horsens. Tror den er anderledes end på DTU. Eller rettere sagt det er den. Vi har en del teori, hvor vi allerede nu arbejder med praktiske projekter - bla har vi bygget og programmeret noget i lego.

Jeg går i klasse med en, som læste datalogi på uni i Århus. Han siger, at han sprang fra, da det konstant er teori uden nogen praktiske projekter. Uddanelsen var meget tør var hans ord.

Men som sagt tænk dig godt om inden, at du vælger :)



Birchens
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2007 23:09:13
Svar/Indlæg:
5/2
Mange tak for svarene :) Vil stadig gerne have mange flere hehe...

Men den ingeniør uddannelse jeg overvejer er en civilingeniør uddannelse så er det ikke det samme teoretiske som Datalodi på KU? ;)

- Nikolaj



Amuq
 
Overclocker
Tilføjet:
10-01-2007 23:24:09
Svar/Indlæg:
55/3
Det skal jeg ikke kunne svare på, da min også kun tager 3½ år. Det er kun en bachelor, som jeg ender ud med at få. Jeg kan personligt godt lide, at der er ½ år praktik også. Og mulighede for mere eller mindre selv at sammensætte sine kompetencer ;)



m1kk3l
 
Overclocker
Tilføjet:
12-01-2007 09:48:43
Svar/Indlæg:
37/1
datalogi er mere teorestisk orienteret hvor en cand.polyt er mere praktisk orienteret. her i århus er det ihvertfald på den måde..
jeg vælger polyt fordi jeg tror på at udd'en er mere erhvervs orienteret end en datalogi er.. vi kommer ud i virksomhederne og får arbejdet op under neglene imens vi læser.. hvor en datalogi er studie som man normalt kender det fra uni.
datalogerne tjener lidt mere end os.. men når du tjener 40k+ om måneden er det ligemeget.. skattefar skal jo også have hans ;)



Birchens
 
Overclocker
Tilføjet:
07-02-2007 22:23:40
Svar/Indlæg:
5/2
Vil stadig meget gerne have oplysninger/erfaringer :e :e

- Nikolaj



Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2007 22:43:25
Svar/Indlæg:
227/22
Jeg skal selv på DTU næste år!

Jeg vil tro at der er flere jobmuligheder med en civilingeniør baggrund, men må indrømme jeg i dit/jeres tilfælde ikke ved det helt præcist.. Men Civilingeniør lyder bedre end datalog :e



Birchens
 
Overclocker
Tilføjet:
08-02-2007 13:56:00
Svar/Indlæg:
5/2
#10 tja det er jo smag og behag hvad der lyder bedst er nu mest interesseret i at finde ud af fordele/ulemper ved de uddanelser og så kan titlen på hvad man bliver når man er færdig rende mig!!!! :p

men mit indtryk det er de to uddannelser egentlig fører til de samme job muligheder! eller?