Mine erfaringer på godt og ondt ...

Overclocking d.  10. januar. 2007, skrevet af Hessi
Vist: 942 gange.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2007 23:39:47
Svar/Indlæg:
1972/260
Hej

Der er sikkert mange af jer der har lagt mærke til mig her inde...

Nu vil jeg fortælle om nogle af mine erfaringer, mest skidt men også noget godt.

Det hele startede med at jeg fik interesse for hardware fordi jeg ville have en god computer der kunne tæske de andres og jeg ville kunne spille alle spil uden problemer. Jeg fik købt en masse og alle mine penge var væk, det var der det hele gik galt. Jeg blev hoocked på følelsen af at have det bedste og følelsen af at vide at andre misundede mig.

Så det fortsatte i flere år, jeg brugte flere og flere penge på hardware og mindre på andre ting, endda også mad. I løbet af nogle år havde jeg brugt alt for mange penge på hardware, jeg havde taget flere lån for at kunne dække behovet. Jeg skyldte penge væk til højre og venstre, til familie og venner.

For et par uger siden gik det virkelig op for mig hvad det var jeg havde gjort. Jeg stod i min lejlighed som jeg officielt havde boet i siden 15. august 2006 og kiggede mig omkring. Jeg havde ikke pakket det hele ud og alt var roddet og ulækkert. Jeg havde ikke taget opvasken i flere måneder og jeg havde ikke støvsuget i flere måneder. Folk der kom op til mig sagde at der lugtede i min lejlighed. Jeg havde ikke fået hængt lamper op, jeg havde ikke fået købt skrivebord og jeg spiste dårligt og meget lidt. Jeg kom også til at tænke på hvor dårligt jeg havde haft det det sidste lange stykke tid når jeg ikke legede med mit hardware. Jeg havde ikke lyst til at tage hjem til mig selv så jeg brugte rigtig meget tid hos en ven hvor min computer lå. Jeg sov endda hos ham 6 ud af 7 nætter. Det gik så op for mig at jeg ikke kun havde brugt for mange penge på hardware men også for meget tid og for meget energi på det. Jeg havde mistet en del kontakt til mine nærmeste og havde gået glip af meget fordi jeg hellere ville lege med nyt hardware. Også studiet blev forsinket med et år da jeg havde forsømt det. Og så fik jeg det virkelig dårligt. Jeg havde ikke rigtig lyst til noget som helst og jeg sov det meste af tiden for at slippe for hverdagen. Men en dag fik jeg nok og solgte alt mit hardware så jeg kun havde min bærbar tilbage som jeg sidder ved nu.

Jeg har siden fået styr på mange ting. Jeg har genoprettet kontakten til mine nærmeste og fået styr på min lejlighed. Jeg ryddet op, støvsuget, pakket ud og hængt lamper op. Jeg har købt en bordplade som skal hænges op på væggen som et skrivebord. Jeg har betalt min gæld tilbage til mine venner og familie og jeg har fået styr på økonomien. Jeg spiser bedre og er mere glad. Jeg er blevet meget mere glad for min bærbar da jeg har fundet ud af at den dækker alle mine behov fint. Jeg kan bruge den til alt hvad jeg kunne bruge min stationære til og så larmer den meget mindre og bruger meget mindre strøm.

Jeg har fået købt en masse sager til lejligheden og i det hele taget fået styr på det hele. Jeg mangler bare lidt mere rengøring og finjustering og så er det færdigt og så kan jeg komme i gang med mit fede studie.

Men det skal dog siges at ikke alt har været skidt, jeg var glad da jeg fik nyt hardware og det spillede bare. Havde massere af gode successoplevelser da jeg overclockede. Og egentlig fortryder jeg det ikke for det var noget der betød en del for mig alligevel og jeg fik prøvet alt hvad jeg havde lyst til. Det tog bare lidt overhånd...

Men nu er jeg "back on the right track" og har nogle gode erfaringer med mig.

Håber det har været interessant læsning og at det måske har kunne fået nogle tanker i gang hos folk.

Mange tak.
Hessi. :)

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-01-2007 00:07:03
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er det som jeg altid har sagt, "den hurtigste PC" gør dig næppe mere lykkelig :)
Men jeg er da super glad for at du selv opdagede den onde cirkel du var inde i og at det havde taget overhånd...
Jeg havde selv en periode ingen PC andet end min bærbar og det havde jeg det særdeles godt med. Så opstod lysten dog til at spille igen og jeg anskaffede mig igen en stationær, men har dog holdt mig langt mere strengt på måtten end før... nu overvejer jeg først grundigt mit behov mv, og stiller mig selv spørgsmålet og jeg blivere gladere af at købe den og den dims end ikke at gøre det ?! resultatet har været mange flere biografture med vennerne og som i sidste ende er langt sjovere.
Jeg bruger stadig penge på PC. Men nu går der som regel minimum 4 måneder inden jeg spendere i noget hardware.
Jo det er sjovt at have den vildeste PC, men der er ikke specielt fedt at det bare er noget tekst i en profil - uden man reelt får det udnyttet... det er bare spild af penge.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 00:09:53
Svar/Indlæg:
3972/242
kan godt forstå dig hessi,det kan hurtigt tage overhånd,og det er en dyrt sag,det værst er når man ikke gider andet og mister kontakt til den virklig verden. kender det lidt selv :l jeg har også lidt af tendens til at ikke bruge for meget tid til det nærmest (konen og børn) og det er det værst af det hele synes jeg . så godt point du kommer frem med, og er glad at du fik styre på det .

inside

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 00:13:56
Svar/Indlæg:
805/46
Godt og høre at du har fået styr på dit liv. Håber du en dag kan vende tilbage til overclocking miljøet med en stationær, og stadig holde vennerne, studiet osv ved lige :)

The

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 00:25:00
Svar/Indlæg:
1406/100
Nej det fedste com gør ikke en lykke lige det fant jeg selv ud af for et lille år siden da jeg fik en dejlig søn sammen med min kræste..

Så er det slut med at har hardware liggene flyde for har kommer hurtig tager for han ville da hjælp far med at bygge *G*

Men jeg bruger ik så meget tid på computer mere som jeg har gjordt. defor er det osse vigtig for mig at min com bare kan køre uden problemer for tid til at kigge på fejl har man ik lige tid til... Man ville hels spill når man har muligheden for det

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 00:39:24
Svar/Indlæg:
1972/260
Er glad for at høre jeg ikke er den eneste der har været så langt ude.

Jeg havde bare brug for at lukke det ud og læsse af, og valgt at gøre det her, for havde på fornemmelsen at jeg ikke var den eneste.

håber også lidt det kan være en wake-up call til andre i samme situation.

Men tak for de venlige ord. :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 01:31:39
Svar/Indlæg:
2870/65
Rart at se at du har fundet vejen hjem igen. Meget cool.

Jeps, hardware er en sjov ting.....men det tager mange timer (og penge), hvis man ikke ind imellem tager sig selv i nakkeskindet og spørger om det er dét værd.

Jeg har også igennem tiden brugt rigtigt mange penge og tid på HW. Jeg har dog lavet en lille forretning ud af det og hjælper folk...og mig selv med lidt lommepenge.

Jeg har dog aftalt med mig selv (og kranen) at 2 dage om ugen er hendes og min...uden HW. Det er en deal som jeg er meget glad for. Livet er ikke kun HW og forretning.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 01:39:19
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja man skal satme passe på.

Hardware ER tidskrævende, liesom så mange andre ting.

Det gælder om at finde en balance mellem hobby og omgivelser, og det er rart at se du er kommet ud af det "on top". ;)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 05:01:28
Svar/Indlæg:
10398/435
Godt Hessi! det første skridt er det største - at indrømme det.

Hardware er en hobby og hobby kræver tid og penge.. det er dog bare ikke anset på samme måde som andre hobbyer da man ikke er social aktiv.

Jeg har selv kastet en masse penge afsted på mit system og bruger da også en del tid på det. Men lejligheden er tidy, sparer minimum 6000kr op om måneden, fester i weekenden når jeg ikke er på arbejde og spiser masser af kød - så det kommer jo også an på hvordan man er gearet som person..

Vil da helt sikker bruge dine erfaringer til at holde hardwaremanien på afstand. :)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 07:51:23
Svar/Indlæg:
5410/123
Jeg er meget glad for at du er kommet til fornuft, og jeg er meget glad for at du har skrevet dine erfaringer her, ikke mindst så jeg kan huske på dig, når jeg vil vælge mellem HW og liv.

Tak Hessi.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2007 09:11:38
Svar/Indlæg:
751/42
Wow! Vild respekt for at du kan skrive sådan der om din situation Hessi! Virkeligt! Stærkt gået! Det er også vigtigt at få læsset af nogle gange, selvom det "bare" er på et upersonligt internet forum, så tæller det altså også i posen af lykke - især når man får gode svar :i

Jeg har selv været afhængig af at spille PC, ikke så meget hardwaren i det, men selve oplevelsen af at spille spil og tage det 100% seriøst. Det var rigtig fedt en overgang, men det begyndte at gå ud over mit studie. Der var det at jeg sagde stop, men kun til den seriøse del af spillet, jeg holdt ved i sommerferien "fordi der var det jo okay" :r .
Det har så bare givet en masse bøvl fordi det ikke var sundt for mig. Hele sommerferier er gået, hvor jeg intet kan huske af hvad jeg har lavet ... sidste sommerferie jeg havde tog jeg med familien på krydstogt og brugte 14 dage på vejers strand med bilen og skabte nogle venskaber. Det har jeg aldrig fortrudt, og der går ikke langt mellem at jeg tænker tilbage på min sommerferie og bliver glad. Det kunne jeg ikke med mine spil-ferier.

Mvh. Uffe

Millum

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 09:39:02
Svar/Indlæg:
345/45
Skønt at se at folk kan være så åbne med deres problemmer.

Tror der er rigtig mange som ville have godt af at undvære deres pc et stykke tid,for at se at der er en verden uden for.
Jeg har selv været lidt i samme situation med hardware,det kunne bare ikke blive godt nok det man havde selvom det var det nyeste.Det er dyrt og man kan ikke holde det kørende medmindre at man tjener rigtig godt.

Det er vigtigt at man har tid/lyst til hobbyer for ens ejen skyld,men man skal lære at vurdere hvor vigtig den hobby er fremfor ens venner/familie eller nærmeste.Jeg har selv 3 børn nu og har da osse indset at være i top 10 på highscore listerne ikke giver mig noget som helst der er mere værd end min familie.

Skal da lige siges at jeg faktisk stadig roder rigtig meget med pc/hardware men kun når jeg har tid og lyst.

Har 2 naboer som jeg spiller en del med,og kan da se at for den ene er det ved at tage overhånd med at spille.Selvom man prøver at give ham et par hints om at han har to børn og en kone ser han det desværre ikke.

En god regel hvis man har børn.
Sæt aldrig børne til side for at spille på din pc,vent til de er kommet i seng så bliver man heller ikke sur når de hele tiden prøver at komme i kontakt med en! hvis de ellers kan?

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 10:14:07
Svar/Indlæg:
6899/119
Først og fremmest stor cadeaux til dig Hessi. Det er enormt flot at stå frem på den måde. Det er lidt i stil med det NoNig gjorde for noget tid siden.

Selv har jeg været ude i noget lignende, dog meget mildere selvfølgelig. Var ganske afhængig af BF2 på et tidspunkt og havde det lidt med spillet som du har haft det med selve hardwaren. (det med at man får en rus af det nærmest)
Så jeg solgte også min stationær og købte en bærbar. Nu er jeg tilbage med stationær igen, samt bærbar. Det er enormt svært at holde sig fra det, for det er nu en gang sjovere når man kan overclocke og rode ordenligt med det.

Men håber du fortsætter i det rette spor, med eller uden stationær i fremtiden :)

Pøj pøj med det.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2007 10:17:56
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg synes det er kanon fedt, at du åbenbarer dine erfaringer, som du selv siger, på godt og ondt - thumbs up :)

Der er en hårfin grænse mellem forbrug og misbrug, og misbrug er aldrig godt, lige meget i hvilken sammenhæng.
På en måde kan jeg godt nikke genkendende til din situation - ikke det med pengene, for de fosser ud til mad/tøj/fest i mit tilfælde, men det med at man bruger for meget tid på sin hobby.

Hardware og OverClocking er bestemt en hobby, som kan være rigtig sjov, men er samtidig også en tids- og pengerøver.

Man må aldrig glemme, at der findes vigtigere, meget vigtigere ting end computer - såsom venner/kæreste, familie og ens studier.:)

<b>[Edit]</b>
Jeg så i øvrigt et program på DR1 her for noget tid siden. Det handlede også om computer som hobby.
En af personerne, han var vel knap 20 år, boede for sig selv i en lejlighed. Alt lignede lort hvor han boede, og det eneste han lavede var at sidde foran computeren hele dagen og se mangafilm og chatte.
Når han skulle spise, gik han ned i Netto hvor han købte det samme pålæg hver dag - toastbrød med smøreost - som han spiste foran computeren.
Det er altså bare ikke et liv..:l

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 10:25:00
Svar/Indlæg:
1972/260
Er glad for at der er taget godt i mod tråden...

Jeg kommer sikkert til at vende tilbage til hardware og overclocking på et tidspunkt, men det bliver nok ikke i den nærmeste fremtid og slet ikke på samme måde.

Jeg ville bare formindske fristelserne ved at sælge hvad jeg har lige nu, undtagen bærbaren da jeg skal starte på studiet igen her til februar og desuden kan jeg faktisk spille alle nyere spil på den i udemærket kvalitet.

Men jeg vender tilbage, og kommer da sikkert til at købe de bedste ting igen, men denne gang bliver det når jeg har penge og det kommer slet ikke til at optage alt min tid og energi.

igen, tak for de venlige ord og tak fordi i også deler jeres egne erfaringer. :)

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 18:52:19
Svar/Indlæg:
2029/63
Glad for du opretter en tråd om det hessi ;)

Ja det er en SATAN med den mani, Det er præcis det samme der sker for "brian" og hans bil der KONSTANT bliver postet penge i.

Jeg gør præcis det samme.

Dog er det gået op for mig det seneste tid hvad det egentlig handler om, for det er jo kun anerkendelsen af ens maskine og den WOW din pc er sej som man lever på.

MYSTISK at man kan have bruge for den anerkendelse på internettet???

Der skete præcis det samme dengang jeg var Skribent for tweakup.dk

Stoppede derinde da jeg syntes jeg leverede for stor en dedikation i forhold til resten af crew, og ikke blev værdsat for det.

Det fik mig ned i en depression at jeg stoppede derinde, for der var ingen der savnede mig.
Antallet af nyhedder faldt selvfølgelig med 65% eller mere, men ingen rama skrig eller noget :)

Så der fik jeg bedre styr på mit internet forbrug.
Men jeg har dog de seneste 2-4 år brugt ALT for mange penge på hardware :)

Men det stopper ikke forløbigt :)
Er ikke klar endnu :D

Dude

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2007 19:27:28
Svar/Indlæg:
581/1
Jeg er jo blot en flad efteraber, idet jeg oz vil rose og tildele respekt for denne tråd. Det er sgu vigtigt at vi oz får talt om downsiden, som helt sikkert er en reel fare.

Selv har jeg oz været ganske høj på pc bølgen på et tidspunkt. Det fællesskab jeg fandt der (dengang dog primært irl) var lettere end så meget personligt man ku rode sig ud i (nemmere at diskutere hw og spil end forholde sig til evt egne problemer osv), og det fangede mig.

Første vendepunkt for mig var da mit modem (yes, man havde i ml tiden fået internet) brækkede sig, og TDC (har webspeed) som altid var flere dage om at få fremsendt et nyt. Dagene uden internet blev pludselig mere produktive, og inden det nye modem nåede at dukke op, havde jeg lovet mig selv at skære gevaldigt ned. Ikke kun på internettet, men oz spillene.

Nu er mennesker jo til tider troløse, og jeg har bestemt oz haft mine op og nedture hvad det løfte angik siden.. Nok primært fordi jeg har lidt forskelligt at slås med privat, og det derfor er fandens tillokkende at gemme hele loret væk i et adrenalinsus. Det bokser jeg stadig med -sammen med en pc der af en ell anden årsag ikke vil køre ordentligt- men tiden hvor jeg ruinerede mig selv for at være med på hw-vognen er definitivt ovre. Jeg køber ind i ml lidt nyt, men det er efter "det har du reelt brug for", og ikke andet.

Keep it real folks! :D

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 19:29:02
Svar/Indlæg:
2872/90
Respekt til dig Hessi...
Har dog aldrig været SÅ meget interresert i computer. Så har altid hurtig kunne holde mig fra den når folk/kosten mente jeg brugte for meget tid på computeren.... Må også indrømme det første jeg kom til at tænke på da jeg havde læst 5 liner af din tekst var.. NARKOMAN..

Det ku ligeså godt være narko som var din hobby..

Men det er da heldigvis kun computermani du led af ;)

OEA

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2007 19:35:16
Svar/Indlæg:
1711/30
Hessi , som de andre siger , synes jeg det er virkelig cool , at du åbner dig og fortæller tingene respekt 8) .

De ting du nævner kan jeg godt genkende , indgang spillede jeg selv cs 1.5 og det tog lidt overhånd , det var på netcafe hver week og spille det over i "klubben" flere timer om dagen ,

og senere hen med HW og HWT/OC.dk , jeg måtte bare en og læse så snart jeg kunne og jeg skulle helst have læst alle nyheder artikler og tråde som jeg havde besluttet mig for at læse.

Det er nu på et niveau , der nok ikke er så meget forskel fra på det som før , men ikke på samme måde med at jeg måtte bare læse , nu kan jeg godt sige okay , jeg læser tråden i morgen , men så lige det sted jeg kommer hen kan jeg tjekke HWT/OC , og det gør jeg så selvfølgelig , ligesom mange af jer/alle , så er HW og HWT/OC en del "af" mig og min hverdag kan man sige det :i , min interrese er Hardware og en stor del bliver også brugt på HW og læsning om det og posts i tråde.

Men ja det er "andet" end HW ;) , jeg er også selv begyndt at være meget mere sammen med vennerne og veninderne , byture fester og familien, og igår var jeg nede og hente en billet til Roskilde Festival 2007 :p :).

Til sidst , jeg er igang med at vælge dele til mit kommende system , og til at starte med ville jeg bruge 20k + - , jeg ville have dual monitor q6700/6600 osv. Men jeg vente den om og tænke , hvad "har" jeg brug for , så istedet , bliver det noget ~ e6300 2 X 1 GB RAM 8800GTX "single" skærm , jeg "sparer" nogle penge , men det system jeg køber vil stadig være rimelig godt med og det vil jeg kunne udnytte og presse, det er nok et system som giver "mig" mest performance for value vs det jeg havde tænkt på før.

Så Hessi jeg kan godt følge dig på mange punkter , og det tror jeg også mange andre herinde fra kan , igen super flot gjort af dig :f

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 20:05:44
Svar/Indlæg:
1776/116
Først og fremmest: wow..

Alle hobbyer kan tage overhånd, og computer er langt fra en undtagelse, men jeg syntes sjældent at det er hardware-siden der vokser sig stor og grum - nærmere software siden.

Jeg må da indrømme at jeg også bruger meget tid på computeren, internet, forums, reviews etc. men det er begrænset hvor meget tid jeg egenlig bruger på at tweake hardware.

Jeg tror tricket er at lade hobbyen(ikke kun hardware i dette tilfælde - det er sådan set universielt) være sekundært, og ikke indrette livet efter hobbyen, men hobbyen efter livet - også selvom det en gang imellem kan være mest spændende at lave hvad man godt kan lide, som giver en et adrealinsus.

Nosferatu --> Den følelse du snakker om kender jeg alt for godt - jeg er selv ret aktiv på et mindre dansk spil forum hvor jeg er den ultimative hardware-guru(hvorimod jeg intet ved iforhold til flere herinde :)), og det er sgu en okay fornemmelse at vide at man den ultimativt bedste indenfor sit felt i et mindre miljø - og så vil man altid forsøge at udvide det miljø.

Personligt er jeg glad for at jeg er møg-nærig, for langt det meste af min computerviden er teoretisk(hell - jeg har skrevet en socket 939 overclocking guide baseret på et praktisk ~3-400 mhz overclock og timevis af online-læsning).

season88

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2007 21:01:39
Svar/Indlæg:
1221/95
Det vil jeg sige.. Det havde jeg nok ikke forventet..

Men jeg vil da ligesom alle andre sige at det er flot du står frem på den måde. Jeg ser det enlig meget som en advarsel. Ikke kun for folk der bruger for meget på hardware. Men også for folk der bruger for meget tid på alt andet..
Jeg havde det selv sådan engang med WoW. Jeg stod ofte op kl. 3 om natten for lige at se om man ikke lige kunne nå at spille nogle timer inden man skulle i skole. Tilsidst tænkte jeg ikke på andet. Hvis nogen i en afsætningstime sagde noget der kunne relateres bare den mindste smule til WoW, så tænkte jeg ikke på andet den næste time.
Så kender det selv, og ved hvor svært det faktisk er at indrømme..

Så det er meget flot at du har indset det. Det er meget flot at du står frem med det.... Gi dig selv et klap på skulderen!

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 11:09:04
Svar/Indlæg:
2029/63

Ja man skal sku passe på, for hvad giver det dig?
Hvad giver det dig i dit liv at folk på et forum syntes du er sej?
Kommer du længere med din personlige udvikling eller er du bare en slags wikipedia???

Jeg var heldig at jeg mødte min nuværende kæreste, ellers ville jeg nok sidder der idag.

Uden uddanelse, uden liv, uden glæde og bare med en kæmpe depression.

Jeg hyggede mig med at spille CS mens hun lå på sofaen, Vi griner lidt af det idag. At hun hele tiden ville have mig over og ligge ved siden af hende og kysse og nusse :p

Og jeg nød bare selskabet, at hun lå og stirrede forelsket på mig mens jeg hyggede mig :p
Hjerne dødt.....

Idag fjerner jeg mig ofte, ca med 1 times mellem rum, Får ligesom nok af spillet hvis i forstår :)

Dengang vågnede jeg med ider om hvordan jeg kunne montere blæsere, at lave kasser af issulerings meteriale foran min Vapo LS der skulle sænke temperaturen. Det virkede, men FUCK ET LIV.

Man kan så sige at jeg ikke har stoppet helt, har jo 1800 posts herinde lagde jeg mærke til, 900 på XS. Ca 2000 på tweakup.dk 1500 på hol.dk og 700 på tweak.dk

Sagde enda ja til at være skribent for computergeil.dk mens jeg var på hol.dk Er jeg sku stadigvæk...

Men motivations faktoren til at være det er ikke fordi det er sjovt, det er jo kun for anerkendelsen :l

Men PT er det en del af mit liv, jeg vil gerne Vmodde mit bundkort og GFX kort, Smide det 4000 kr vandkøling på og nyde synet af noget jeg aldrig troede jeg ville få :D
Og jeg glæder mig :)

Så helt kurreret er jeg ikke :p

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 14:27:56
Svar/Indlæg:
1776/116
#21 - Det er jo ikke et spørgsmål om at være "kureret" - Man skal bare få det ned på et niveau hvor man kan styre det.

Jeg syntes f.eks. det er mega hyggeligt at snakke hardware med folk - ikke kun mit eget(som jo ikke er noget specielt at snakke om), men også på et mere overordnet plan. Jeg vil bestemt ikke sige at man ikke får noget ud af det, for så længe man holder det som værende en hobby, og ikke en besættelse er det jo fint.

Jeg går da også og pusler med ideen om at voltmodde mit grafikkort, og planslibe min CPU køler, hvilket jo er fedt - Så længe man ikke bare gør det fordi man vil op ad toplisterne(med mindre man kan komme langt nok op), men også fordi det er hyggeligt at "nørkle" med.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 14:34:41
Svar/Indlæg:
5410/123
#22 Enig.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2007 15:06:45
Svar/Indlæg:
751/42
#22 du har så meget ret!

Det er et spørgsmål om at styre det, for man kan godt tillade sig selv nogle fornøjelser med det synes jeg. Hvis man så ikke kan styre de små stunder, så de bliver større hele tiden, så skal man nok overveje at droppe det helt alligevel. Men giv det helt klart chancen ved lavt forbrug, når man føler sig stærk nok til at gense det gamle.

Når man står og lige har taget beslutningen om at skære ned, har jeg det selv bedst med at skære alt fra i første omgang, og så måske når man føler sig klar, genoptage et normalt forbrug.

OEA

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2007 15:22:57
Svar/Indlæg:
1711/30
#22 Som de andre siger ;) , du har fuldstændig ret , jeg har bl.a. haft det som Hessi , dog med coca cola , hvor jeg drak det hele tiden , og måtte have det , og det kom ret langt ud , så langt ud at når fks. det blev spurgt hvor jeg vil spise , valgte jeg et sted med coca cola osv. Så en dag besluttede jeg mig at stoppe (har dog også hørt fra venner og familien at jeg SKULLE stoppe inden det gik galt) , så jeg valgte at stoppe helt med det fra den ene dag til den anden , og jeg kan nu slet ikke lide coca cola mere , nu drikker jeg danskvand istedet for , og idag er jeg meget glad for den beslutning jeg tog , og som jeg belv opbakket til :).

Go Week

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 15:28:45
Svar/Indlæg:
3712/44
Hessi for pokker, et kanont indlæg (føler mig lidt som klister når jeg siger det som nr 117 i rækken.... men jeg mener det sq) :)

Med hardware hobby som med så mange andre ting i livet handler det om balance. Du har været i stand til at "fange" dig selv inden du var alt for langt ude, det er flot. Det er endnu mere flot at du skriver åbent om det, især på et hw forum, hvor du på den måde kan være med til at hjælpe andre potentielle "patienter", men sandelig også risikere at møde en del undren.

Uanset om man har mange penge eller få, så bliver man ikke lykkelig af at kunne købe alt det man vil ha'. Det kan man nemlig aldrig alligevel...... Nej, det kan man virkelig ikke.... Jeg kan i alt fald slet ikke :e

Jeg ville lyve hvis ikke jeg indrømmede at livet er noget mere bekvemt for mig nu efter 20+ års erhvervsbeskæftiglese efter uddannelsen, end den var det på SU i sin tid, og flere penge giver klart flere muligheder og mere frihed. Men isoleret set gør det én ikke mere lykkelig.

Så længe man ikke ender med at være "besat" af sin hobby, og så længe man ikke forsømmer de mennesker man holder mest af og ligeledes formår at holde sig inde for det økonomiske råderum man har for at dyrke sin hobby, så går det. Kommer man ud over den grænse er det med at se sig selv i øjnene asap. Men det er der ikke mange der kan, og der er endnu færre der tør at indrømme det, selv bagefter.

Så, Hessi, endnu engang respekt 8)

OEA

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2007 15:35:36
Svar/Indlæg:
1711/30
#26 Lars , super godt sagt , vil give dig ret i ja alt du skriver , også virkelig gode ord du skriver :) , og igen , ja det er virkelig flot gjort Hessi :f :r

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 16:24:16
Svar/Indlæg:
5410/123
#25 Der sgu også noget af det mest usunde stas der eksistere. Lige som med kaffe og cigaretter kan man blive afhængig af cola :x

Respekt Hessi.

OEA

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2007 16:44:06
Svar/Indlæg:
1711/30
#28 Ja :x og med 25 liter om ugen i snit nogle gange mere og nogle gange lidt mindre , så var det et sidespor jeg var kommet ud på , Hessi undskyld OT

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 17:43:02
Svar/Indlæg:
3712/44
#25 og #28 > Stoppede selv for ca 1½ måned siden med at drikke cola. Har nok drukket ca 2-3 l om dagen i mindst 12 år nu og var totalt afhængig af det. Har det MEGET bedre nu ;)

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2007 19:41:25
Svar/Indlæg:
480/124
Rigtig godt emne at bringe op 8)
Kender flere der har ladet computeren stå eller pakket den væk, så man ikke bare lige kan sætte sig og spilde sin tid ved den.
Har også ladet computeren stå i et stykke tid og det har resulteret i at jeg kun bruger den max 1 time om dagen.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2007 19:43:34
Svar/Indlæg:
5410/123
Det er nogen seriøse tal i kommer med der :o
Jeg kan ikke forestille mig at drikke så meget af noget som helst!

kimovitzh

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2007 19:58:02
Svar/Indlæg:
513/54
#0 kender det godt.. havde det på samme måde dengang jeg havde knallert, jeg arbejde tit 10- 14 timer 6dage om ugen for at tjene til min knallert som (da jeg var 16 der,) var min hobby der var altid en ny cyllinder eller lign man kunne købe, til sidst da jeg var på toppen kiggede jeg på knallerten og tænkte hvad har jeg dog gang i?? ja den var den fedeste og hurtigste af mine venners (145 kmt :P) men hvad var den værd ingen ting i forhold til min kæreste som jeg ikke så så tit.. Jeg solgte den brugte ALLE pengene på kæresten og vi er nu stadi sammen har købt min en computer som jeg kan side foran kæresten med da hun elsker "the sims" heh men tillykke at du også er kommet videre //Out\\

OEA

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2007 13:21:45
Svar/Indlæg:
1711/30
#30 Year super Lars , jeg drak som sagt også 2-3 liter om dagen , og som du også selv siger , har jeg det meget bedre nu :) , nu ved jeg du arbejder hårdt/meget , og kender også en der har haft sit eget firma osv , og han drikker også meget cola , "dog" drikker han "kun" 1 - 1.5 liter om dagen nu , men stadig meget , men det er som claus35 er inde på ligesom med smøger osv , det for en til at slappe af (det gjorde det med mig) og giver noget energi og gør hoved frisk til at arbejde , men nu efter hvor jeg er stoppet har jeg meget mere energi og kan slet ikke lide coca cola mere , men fact er at du kan blive afhæning af det som rygere kan/gør med cigareter :( :l

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2007 13:31:39
Svar/Indlæg:
1972/260
Tak til alle for de venlige ord, og tak fordi i ville dele jeres erfaringer også.

Thumbs up til alle som har, har fået og kommer til at få styr på deres liv og nyder det. ;) :e

OEA

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2007 13:39:48
Svar/Indlæg:
1711/30
#35 Year , fornuftige ord 8) :e

bechdog

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2007 14:51:44
Svar/Indlæg:
112/12
:o ... nice hessi

ved ikke helt hvordan jeg skal skrive det her, men efter jeg har læst denne tråd, kan jeg se jeg her lidt at et internet og sukker problem... driker ca de 2 liter cola og sodavand om dagen og er nok på nette 4-5 timer.... skal der sgu nok gøres noget ved!

rigtig fedt al respekt