#14 > Det er også fint nok at du har taget X6800 med i testen. En nyere version ville på ingen måde have påvirket udfaldet af duellen på pris/performance.
Mht. bundkort delen er vi faktisk heller ikke uenige, i praksis vil langt de fleste, som anvender lukkede kabinetter, måske endda ekstra støj isolerede etc, være bedst tjent med at holde deres lufkølede overclockede core 2 duo's "nede" på en 3.2-3.3 Ghz På den måde kan man nøjes med stort set standard Vcore og noget mindre varme.
Min E6700 som kørte 4.5 GHz i Mach'en stabilt (max over 4.7 GHz) kører nu 3.33 GHz ved standard Vcore i juniors system, og den er rigeligt hurtig til at spille på. Den sidder netop i et totalt lydisoleret kabinet med meget få blæsere, og ligger på en meget fornuftig temperatur. En E6300 havde i praksis nok kunnet clockes til næsten det samme, måske med en smule mere Vcore, og havde dermed i praksis været lige så hurtig.
Den havde jeg bare aldrig fået op på 4.5 GHz i Mach'en på et 975X bundkort... ;)
I øvrigt er core 2 duo ikke voldsomt afhængig af en høj fsb eller hurtige ram i de fleste applikationer. I nogle enkelte kan man se forskel (superpi 32M f.eks.), men der er som udgangspunkt ikke meget andet end stabilitetsproblemer at hente over 400 Mhz fsb på langt de fleste bundkort. Pga. timings i chipsettet på 975X er ret meget over 420-430 Mhz bare ikke stabilt, og på 965 bliver chipset timings så meget lavere over 400 Mhz (og lavere igen et par gange deropad) at der stort set intet er at hente i ydelse ved at køre en høj fsb.
De artikler jeg har set hvor man har testet en bred vifte af programmer på core 2 duo med hhv 2 og 4 MB cache, har den største forskel været på 10% ydelse, og i snit mener jeg der var omkring en 4-6%. Så kan man finde et bundkort der kan klare 400 Mhz fsb uden problemer og måske lidt til, så er der da helt klart mest "bang for the buck" i en E6300. Det "sikre" valg er så en E6600, for selv om man har et bundkort der ikke lige clocker vildt godt eller nogle ram der ikke kan følge med, så kan man næsten altid clocke den til mindst 3 GHz, og så er man allerede godt kørende.