Spørgsmål angående T7200

Bundkort / CPU d.  14. januar. 2007, skrevet af -J-
Vist: 394 gange.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
14-01-2007 11:45:22
Svar/Indlæg:
211/5
Hej

Jeg har et spørgsmål angående min ny indkøbte bærbar. Sagen er den at jeg synes at min Cpu (T7200) 2.0GHz bliver rimelig varm. Og måske og en kende for varm.

Lige nu ligger jeg med en idle temp på 45-50 grader og en load temp på ca. 80 grader.

Ville høre om der er nogen af jer der har erfaringen med denne mobile cpu, som evt kan fortælle mig om det er normalt, eller om jeg skal gøre noget ved den temperatur?

Mvh -J-

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 12:46:53
Svar/Indlæg:
5410/123
Jeg vil sige at den har det varmt :l

En pentium 4 Prescott er vist den cpu, som kan holde til mest varme. Den begynder at throttle ved ca. 85 grader. Throttle = så varm, at den clocker ned.

Man plejer at sige:
Amd: Maks 60 grader.
Intel: Maks 70 grader.

Prøv at ring til forhandleren.

Hvis du er bange for at den brænder sammen, kan du prøve at installere Notebook Hardware Control. Der kan du instille hastigheden på cpu'en samt vcore.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 12:48:58
Svar/Indlæg:
3944/384
Mange gange kan man droppe vcoren en del på sådan en lappy uden det betyder noget for ydelsen, man får bare nogle mere acceptable temps :)

Men jeg vil nok bytte den hvis jeg var dig.

Shake

-J-

Overclocker
Tilføjet:
14-01-2007 14:11:11
Svar/Indlæg:
211/5
Nu er det jo en mobile cpu - og de plejer at kunne holde til noget mere. Men tak for indlægget :)

Bytte den? Mener du det seriøst?? :l Jeg har jo lige anskaffet mig den :x

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 14:36:03
Svar/Indlæg:
3944/384
#3 En CPU der bliver 80 grader ville jeg ikke have... :) Det er bare IMO.

Shake

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
14-01-2007 14:52:27
Svar/Indlæg:
14079/622
80 grader er alt for meget.
Og nej, den kan ikke holde til mere fordi det er en "Mobile".

Mit bud er at køleren er skidt monteret; og hvis jeg var dig ville jeg sende den retur for at få fixet.

Du kan selvfølgelig også se, om NHC kan hjælpe dig tilstrækkeligt ned i temp. Min processor bruger kun det halve i strøm eller lignende, efter jeg har justeret spændingen. Og det uden at sænke clockfrekvensen :)

-J-

Overclocker
Tilføjet:
14-01-2007 15:32:58
Svar/Indlæg:
211/5
Det er jo også derfor jeg spør om det er nomalt ;) for jeg havde heller ikke drømt om at det var normalt.

Tror ikke jeg vil lege med noget clocking tool før jeg har snakket med leverandøren.

Men kunne godt tænke mig at vide om der er andre der har erfaringer med denne mobile cpu.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 17:58:30
Svar/Indlæg:
265/52
Hejsa...

Jeg kan fortælle dig at jeg har en HP nc8430 med en T7200 cpu. Mine idle tems ligger på omk. 50-60 grader og det er ikke unormalt at den hopper op på 75 ved spil...

Har været rundt omkring på forskellige forums og det ser ud til at vi ikke er de eneste der har problemet. Har en kammerat der har samme bærbar som mig og det er akkurat det samme.

Men hvad løsningen er, det er et godt spørgsmål... Jeg kører blot videre med min.. Den kører upåklageligt, der er ikke noget at komme efter, bortset lige fra de temps...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
14-01-2007 18:11:51
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvis det er et generelt problem, kunne det godt tyde på at processoren bare sluger en del strøm.
Jeg finder det faktisk uansvarligt fra producenternes side, at de ikke har kølet den bedre. :l

Eneste løsning vil så være at se om man kan skrue op for blæseren med Speedfan, eller sætte spændingen ned med gudernes software til bærbare: NotebookHardwareControl :e

Men hvis den kører fint uden throttling eller lignende, gør det vel ikke det store at den bliver varm.
Alligevel vil jeg anbefale NHC. Mindre varme, mindre blæserstøj og længere batteritid :)

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 18:23:01
Svar/Indlæg:
265/52
Helt sikkert, er enig i at producenten bærer ansvaret her, men de må jo åbentbart have vurderet at det ikke er noget problem ?:(

Med hensyn til at skrue højere op for blæseren er det ikke en løsning for mig ihvertfald. I så fald vil den komme til at larme så meget at det bliver umuligt at arbejde på den.

Ja, NHC er super software til bærbare. Kunne godt være at jeg skulle lege lidt med spændingen på CPU og se om det kunne løse problemet. :e

Men igen, det kan ikke være rigtigt at vi skal sidde og rode i alt muligt software for at få den til at køre nogenlunde acceptabelt....

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 20:39:55
Svar/Indlæg:
265/52
Prøv engang at se det her billede:

Læg mærke til køle profilerne. Nu giver det mere mening hvorfor cpu springer så hurtigt op i temp. Den køle løsning ser umiddelbart ikke ud til at være det mest optimale, når den skal køle både T7200 og X1600?

Nogen hajer på notebook området der kan sige om dette er en generel løsning, som burde virke optimalt nok?

Synes nemlig det virker som en temmelig dårlig køle løsning.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
14-01-2007 21:52:22
Svar/Indlæg:
211/5
Jeg kan desværre kun give dig ret i at det er for dårligt. Men der jo ikke noget at køre, medmindre man selv skal til at bygge noget... og jeg skal ikke åben denne laptop før der er gået 2 år - eller at leverandøren har sagt at det er iorden.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 22:06:19
Svar/Indlæg:
265/52

hehe nej det er jo så det...

Må nøjes med det NHC kan levere...

Kan dog desværre ikke sætte Vcore længere ned end den er standard ved en multiplier på 6:( Her kører den med en temp på omk 65 grader... :00

Må nok sande at der ikke er så meget at gøre ved det... Går bare ud fra at den kan klare de temps, ellers må man jo gå ud fra at producenten havde gjort noget ved det.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2007 10:07:46
Svar/Indlæg:
211/5
Det vil sige at når du idler? eller kører load ved multiplier på 6 at den bliver 65?

For min bliver ca 60 grader ved en multiplier på 6. Men de der 80 grader ved en multiplier på 12.

Men ja... man skulle jo tro at de ville ha gjort noget ved det, hvis det var at den ikke kunne tåle det :00