Kvalitetsforskel på HDMI og andet?

Media Center d.  14. januar. 2007, skrevet af Hessi
Vist: 686 gange.

Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2007 22:08:03
Svar/Indlæg:
1972/260
Hej igen.

Jeg ville bare vide om der er så stor kvalitetsforskel på de forskellige indgange/interfaces at det kan betale sig at købe et grafikkort blot fordi det har HDMI med HDCP understøttelse?

Er kvaliteten så meget bedre gennem HDMI at det kan betale sig at købe kortet, der koster knap 1000 kr. og se HD video og DVD video via HTPC gennem HDMI i stedet for gennem VGA med onboard kort?

Alt skal ses på en Panasonic TH-42PV60EH.

Takker!

Hessi. :)

Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2007 07:40:57
Svar/Indlæg:
5410/123
Det er vel dig selv der bedst kan vudere det. Vi ved jo ikke hvor stort dit behov er.

Gå ind i Hifi klubben eller Merlin ell. og prøv dig frem med deres udstyr.



Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2007 08:53:23
Svar/Indlæg:
621/31
Jeg er ret sikker på at de i fx hifiklubben vil råde dig til at bruge en DVD afspiller, med enten komponent hvis du har et CRT tv eller projektor, eller HDMI hvis du har en fladskærm.

Men tjek også hifi4all, der er en masse kloge gutter.



Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2007 10:30:56
Svar/Indlæg:
1972/260
Jeg ved godt det er meget subjektivt men det har vel også faktuelle og reelle kvalitetsforskelle...

Jeg er selv en lidt mere krævende bruger end den gennemsnitlige mainstream bruger, dog heller ikke supernørden med falkeøjne, så hvor stor (Tror i) ville forskellene være i mine øjne?

Jeg har også lagt tråden inde på recordere.dk, flatpanels.dk og hifi4all.dk. :e



Roedkjaer
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2007 20:19:39
Svar/Indlæg:
265/52
mm, som du siger så er det rimelig subjektivt.

Kan dog berette om mine erfaringer :e

Jeg har i min stue et Samsun LE32M61b som pt er koblet til min computer med DVI->HDMI Jeg synes at billedet er generelt godt, men jeg kan ikke køre ret høje opløsninger. 1280 x 720 er maks for min skærm og det uden 1:1 pixelmapping :x

Da jeg første gang koblede min computer til brugte jeg et almindeligt VGA kabel og var istand til at køre med 1:1 pixelmapping.

Forskellen er ikke særlig tydelig, men synes dog at være rimelig stor ved mørke og sorte baggrunde. Det er som om at den har svært ved at vise farveovergange i de mørkere billeder via DVI end den har via VGA...

Med hensyn til HDMI kan lyden jo føres igennem samme stik, men da jeg hellere ønsker lyd gennem anlægget, kan jeg lige så godt bruge DVI eller VGA...

Overvejer dog at gå tilbage til VGA for netop at kunne udnytte 1:1 pixelmapping.


Men kan se at dit tv er plasma. Måske ikke det åbentlyse valg hvis der skal kobles computer til, men kan da sagtens lade sig gøre. Jeg vil anbefale dig at prøve med DVI og VGA inden du invisterer i et nyt gfx. Og vil du som jeg smide lyd gennem forstærker, så kan det jo være lidt lige meget. Som du selv siger er du ikke supernørden, så derfor vil jeg da tro at du vil blive ganske tilfreds med både DVI og VGA... Men prøv dig da frem :e

Jeg vil ligeledes betragte mig selv som værende lidt mere kræsen end en "mainstream" bruger som du kalder det. Men igen det er en subjektiv vurdering.





Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2007 19:36:50
Svar/Indlæg:
1972/260
HTPC'en skal alligevel kun og jeg gentager KUN bruges til at se, HD film, DVD film, AVI film, MPEG film osv. og så billeder. Så den skal ikke bruges til noget teksrelateret.

Af disse grunde og da Panasonic TH-42PV60EH har et overlegent billedkvalitet i forhold til LCD-TV'er i samme prisklasse, valgte jeg den.

Men har dog ikke købt den endnu og jeg overvejer da også at købe Toshiba 37WL66Z i stedet. Den er godt nok billigere og har et rigtig godt billedkvalitet, men jeg taber 7" ved det. :l



Roedkjaer
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 11:29:30
Svar/Indlæg:
265/52
hehe, 37" er da ganske pænt, og vil sige at med mindre at man har en monster stor stue, så er 37" da alt rigeligt....

Og så sparer du endda lidt penge, og så kunne du invistere lidt i nogle gode kabler :e



zulfo
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 20:48:42
Svar/Indlæg:
139/5
Jeg har et TH-42PV60 selv, men har kun haft min pc tilsluttet via VGA (der er ikke DVI i skærmen) - og det virkede fornuftigt, også med de HD klip jeg afviklede (fundet hos MicroSoft)...

Og så er Battlefield på sådan en skærm sjovt, i noget tid :)