Kan ikke tage backup ofte nok... 😉
Selvom jeg til hverdag arbejder meget med BacupExec osv. og nok også kunne få adgang til en decideret tape backup løsning, så foretrækker jeg dog på mine egne pc'er at lave et decideret Ghost image af hele lortet.
Det giver nogle fordele i at man får hele svineriet med, inkl. alle programmer, med opsætninger og det hele, og man kan være oppe og køre igen indenfor 30min. hvis ens disk brækker ned, og der er også gode chancer for at få det op og stå igen på en helt ny platform, hvis det skulle komme såvidt...
Ghost løsningen er self. ikke egnet som en salgsklar backup løsning, da det nok lige kræver at man selv kan fumle rundt med diske osv. Men som sagt, hvis man kan undvære sin computer i 15min. og sætte en ekstra disk i den, så er det, det hele værd!
Det er self. heller ikke hver dag, jeg laver sådan et ghost image, men ca. hver 14 dag er ikke urealistisk. Men ellers tager jeg løbende backup af billeder osv. og jeg har en bestemt mappe som jeg kopiere ud på resten af mine pc'er hver gang jeg har chancen for det, for at have dataene mindst to steder af gangen.
Og for at være helt sikker på ikke at miste det hele på én gang, så har jeg en ekstra disk med, måske ikke det sidste nye ghost image, men ihvertfald et brugbart image, liggende hos forældrene.
Jeg har utallige gange bestemt mig for at få sat en RAID1 løsning op, men det er sku aldrig blevet til noget, men det kommer nok på et tidspunkt... Med hensyn til B@NGs RAID5, så er det self. en ganske fin redundency, men det kan altså tage mere end 24 timer at rebuilde! (og i visse tilfælde ikke være brugbar før den er helt færdig!)