Installer bootsector på fucked-up bærbar...

Software d.  16. januar. 2007, skrevet af Ubehage
Vist: 223 gange.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2007 22:51:01
Svar/Indlæg:
905/100
Hey

Jeg har en bærbar i hænderne.
En gammel sag, men alligevel god nok...
Der er hverken floppy eller cd-drev, kun usb og netkort.

Nu er mit problem, at jeg skal installere en ny kopi af XP.
Der er allerede XP installeret, men jeg skal installere en ny kopi - og det tillader installationsprogrammet ikke.

Jeg har vitterligt prøvet ALT nu, og jeg kan bare ikke få lov til at installere en ny bootsector (fx. Win98 eller noget).

Hvad gør jeg ???

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2007 22:58:50
Svar/Indlæg:
2870/65
Låner/køber et eksternt cd-drev.

Drevet kan enten være USB el. Serielt, alt efter hvad maskinen kan boote fra.

Nu skriver du ikke havd det er for en bærbar, men mange af de ganle IBM/Compaq/...-ting, fås med eksternt cd-drev via serialt kabel. Hvis din bærbar er en af de mærker, er der nogle firmaer som stadig har den slags liggende.

Check maskinens bios om den kan boote fra sådan en fætter....eller USB. Hvis den kan, er løsningen af problemet lige til.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2007 23:06:19
Svar/Indlæg:
2870/65
Alternativt kan du checke om maskinen kan boote fra et USB-flash key.

Hvis den kan, kan man købe et kabel som kan omforme 2 1/2 diske til 3 1/2 IDE-stik.

Så sætter man disken til en alm. maskine, loader installations-cden over på disken. Booter fra USB-flash-drevet, gerne med en Windows 98 Startdiskette på...som du kan boote fra. (Husk at du så skal sørge for at installations-filerne ligger på en FAT32 partition).

Så starter du installationen ved at gå ind på disken. I den mappe hvor du har lagt installations-cden, finder du I386-mappen...og kører winnt.exe. Så starter du installationen derfra.

En god ide er nok at sørge for at driverne til netkortet også ligger på disken. Installer driverne til netkortet...og du kan forbinde til en anden maskine og hive resten af driverne derfra...og så skal resten bare installeres via netværket.