Afklaring på Vista OEM regler

Litteratur d.  17. januar. 2007, skrevet af Advanced Micro Devices
Vist: 984 gange.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2007 10:41:14
Svar/Indlæg:
6899/119
Kommentar til nyhed på: http://www.hardware-test.dk/ne...
Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 06:28:42
Svar/Indlæg:
4089/252
underligt man så kan køre OEM versioner af Vista i feks SHG´s webshop.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 07:02:24
Svar/Indlæg:
3746/627
Er også spændt på at se hvordan dette overholdes og om hvordan MS administrere det.
Personligt gider jeg ikke smide flere 1000kr efter et styresystem.
Men på den anden side vil jeg heller ikke købe et styresystem, som sikkert kommer til at køre i mange år frem, som kun virker til samme bundkort.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 07:33:51
Svar/Indlæg:
6899/119

Ja det har jeg også tænkt over, men måske man skulle skrive en mail til shg og høre hvordan det nu lige er det fungerer hvis man køber OEM hos dem :)

Anonym2020102112223

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 10:27:12
Svar/Indlæg:
125/39
Man kan sagtens købe en OEM Windows uden et stykke hardware nu, selvom reglerne var sådan engang.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 10:39:27
Svar/Indlæg:
6899/119

Ja det er muligt, men vi kan jo ikke bruge det til så meget nu :)

Jeg er skisme nødt til at skifte bundkort mere end 0 gange mens jeg har vista :)

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2007 16:04:34
Svar/Indlæg:
1643/172
Hvem end der har posted denne nyhed burd bruge sin tid på at læse lidt mere om dansk lovgivning end at læse på en US side på nettet.

En EULU kan aldrig overgå et lands lovgivning den kan heller ikke gå i mod et lands grundlov. Eller EU lovgivning. Grundn til at jeg nævner EU er at alle medlemmer af EU også har et sæt EU regler de skal følge. Så dette kan MS heller ikke overgå. De har prøvet dette før og det ente med en kæmpe erstatning til EU som i godt kender til. MS skulle rette sig efter EU's regler og ikke gøre som det passer dem.

Vis MS kunne dette med deres EULU ville de havde mere magt end dem i har stemt på ved sidste valg. Så grunden til at man overhoved kan købe OEM versioner af Windows XP var fordi de punkter der omhandled OEM i MS Windows XP EULU bryder dansklov.

En EULU er kun nogle regler som en kunde skal accepter vis de vil bruge softwaren, men vis softwaren ikke overholder landet lovgivning falder softwarens EULU tilgrund på de punter der bryder lovgivningen.

Men det er også derfor MS har en afdelling i vert et land for at sikkere sig at en EULU overholder lovgivningerne i div lande. Det med at sælge OEM versioner vider kan de aldrig få stoppet i DK det kræver en ændring af dansklov. Så meget loby magt har MS ikke i DK.

TNT

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2007 15:14:20
Svar/Indlæg:
1/0
Hej Martin

Tak for din henvendelse.

For at svare på dit første spørgsmål omkring udskiftning af Hardware, så vil jeg umiddelbart ikke råde dig til at købe en OEM version, hvis du som du siger er en hyppig "udskifter".

OEM versionen tillader du skifter alt i maskinen, bortset fra bundkortet da det binder sig til Pc'en.
Den eneste mulighed for at få genaktiveret en OEM med nyt bundkort, er hvis det gamle er brændt af. Hvilket gøres ved at ringe til Microsoft.

Hvis du derimod vælger en FPP (ikke OEM) version, så kan du skifte og aktivere lige så tosset som du har lyst, hvilket jeg nok ville anbefale i dit tilfælde.

Og Det er korrekt Forstået at OEM knytter sig til én maskine og IKKE kan flyttes eller kopieres til andre maskiner.

Ved køb af en Vista OEM er det på visse områder muligt at opgradere, dette vil dog ikke kunne betale sig da du kommer til at betale den fulde pris for en FPP alligevel. Vil klart råde dig til at købe en fuldpakke fra start, det vil du helt sikkert få mest ud af.

Håber det var svar på dine spørgsmål, skulle der være yderligere er du velkommen til at kontakte mig igen.

Rigtig Godt Nytår

Med Venlig Hilsen/ Best Regards
Louise B. Ahlgreen
Microsoft Customer Service Agent
+45 4489 0789

-----Original Message-----
From: Martin_KempSent: 30. december 2006 10:22
To: Microsoft Salgssupport
Subject: Vista OEM licens

Hej..

jeg skriver til jer grundet et par spørgsmål, omkring jeres Windows Vista
OEM. jeg står og overvejer et køb heraf. men jeg er en hyppig "udskifter" af
hardware.

jeg kan se inde under jeres beskytdinpc.pdf at man kan udskifte ram,
harddisk, processor. men hvad med cdrom og bundkort samt gfx kort? hvis man
udskifter en vigtig del som feks. bundkort. kan man så ringe ind og få sin
Windows Vista Oem aktiveret igen?

Forstår at OEM er forbundet med kun en computer og ikke kan overføres til en
anden. men kan man opgradere sin Vista OEM til en "ikke OEM" version?

hvis man har en "ikke oem" version kan man så udskifte vitale dele i sin
computer uden at der vil være problemer med at aktivere Vista igen?..

Der er meget snak om dette i div. forumér men alle modsiger hinanden.. vil
være glad for et svar på mine mange spørgsmål. så jeg kan føre min evt.
viden fra jer videre..

mange tak. godt nytår. hilsen Martin Kemp.

NB. man kan herved erhverve sig Vista OEM og når man så skal have et nyt bundkort så ringer man ind og siger at det gamle er brændt af.. 8)

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2007 08:52:10
Svar/Indlæg:
2958/84
#7 nu tør jeg ikke ringe til Microsoft..... Tænk hvis de lige kommer forbi og brænder mit HW. af x(

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2007 17:39:58
Svar/Indlæg:
1178/88
En anden anden ulempe ved OEM er at man skal købe enten en 32 eller en 64 bit version. Efter hvad jeg kan læse ved retail så får man begge muligheder med her.