Hvis man ser på en open source produkt som skrivebordsmiljøet GNOME. Jeg begyndte at bruge det tilbage i version 2.4, det er nu ved version 2.16. Da jeg begyndte at bruge GNOME var det forholdsvist ustabilt og rimeligt langsomt. For hver nye release er der kommer betydelige forbedringer på feature fronten og ligeså store forbedringer på hastighedsfronten. Det betyder at GNOME 2.16 vil være i stand til at køre på mindre hardware end 2.4 havde brug for. Ser man på VISTA ser det ud til at Microsoft går den stik modsatte vej. Ingen betydelige nye features og et mange gange større ressourceforbrug. Det siger mig at der er noget grundlæggende galt med Microsoft og deres udviklingsmodel.
Ser man på det åbne modstykke til Aero kaldet Beryl vil man hurtigt opdage hvor mange evolutionstrin det er over Aero. Ikke nok med at det har betydeligt mere avancerede effekter end Aero dets hardware krav er også mange gange lavere. Beryl er skrevet så effektivt at det er i stand til at køre uden store problemer, med alle effekter uden hardware acceleration(!!). Min bærbare P4-M (underclocket northwood) på 1,8ghz, et gammelt ati grafikkort hvor hw acceleration ikke er understøttet under Linux og 768mb ram trækker Beryl uden de helt store problemer. Prøv at få Vista med Aero til at køre glat på lignende hardware.
Til jer der påstår at prisen på VISTA er rimelig prøv at overvej hvad i reelt får for pengene. Hvor meget styresystemet i sig selv kan bruges til og ikke mindst de store ulemper styresystemet har.
For det første introducerer VISTA ingen betydelige nye features og dem der er er ikke nok til at forsvare den høje pris. Vista kommer med betydelige "fremskridt" på DRM og TCPA fronten. Vista skærer toppen af ydelsen på programmer og spil og tvinger os dermed til at købe nyt dyrt hardware for at kunne afvikle det. Der vil det første stykke tid være utallige bugs og fejl og programmer der ikke vil afvikles korrekt. Det tager også tid før drivere bliver udviklet og på det hardware der ikke længer er understøttet vil der ikke komme drivere overhovedet. Windows i sig selv kan jo heller ikke bruges til meget andet end at tjekke mail, gå på nettet eller se en film (vel at mærke kun hvis dem er encoded med Micrososft Codecs. Vil man lave billedebehandling eller skrive et brev må man ud at investere i lige så dyrt ekstrasoftware. Sammen med Ubuntu kommer der billedebehandlingsprogram, fuld office suite, mail program der slår Outlook Express på alle områder, Billedeimporteringsprogram der slår windows kameraimportwizard, avanceret scannerprogram og mange flere ting. Alt dette kan proppes ned på en enkelt CDrom. På den ene CDROM ligger også mulighed for at kunne installere sit system på langt de fleste af verdens sprog, samt Windows udgaver af programmer som Abiword og Firefox. Alt dette kan hentes, fulstændigt frit. Microsoft skal bruge en hel DVD på et styresystem der i sig selv reelt er ubrugeligt og de tager tilmed penge på det.
Mange af microsofts problemer ligger i at de, fordi langt det meste software til windows er lukket, er afhængige af at levere et såkalt "persistent API". Altså at de i Vista bliver nødt til at understøtte Windows 95 API'er. Det er ikke så problematisk at fjerne, modificere API kald i Linux fordi langt det meste software skrevet til Linux er åbent og kan dermed let modificeres af hvem som helst til at understøtte forandringene i API'et. En anden stor faktor til Windows problemer er den lukkede udviklingsmodel. Software udviklet under lukkede forhold vil aldrig blive ligeså godt som åbent software (med tilsvarende tilførte ressourcer). Der er flere årsager til dette. Dels skal udviklere af proprietært software lave alt fra bunden, købe licenser til at bruge andre firmaers proprietære kode eller stjæle fra BSD-licensieret kode. Første alternativ medfører at udvikligen tager meget længere tid. Hvis man arbejder på et åbent projekt kan man tage store deler af sin kode fra eksisterende åbne projekter og tilpasse det til sine egne formål. Dermed spares massere af tid og penge. Alternativ to er noget der sker hyppigt i den proprietære software verden og er hovedgrunden til at det vil være yderst problematisk og meget arbejdskrævende for nVidia og ATI at Open Source deres drivere. Endvidere øger det også udviklingskostanden på software betydeligt. Alternativ tre er også forholdsvist hyppigt brugt. Personligt mener jeg det er at anse som umoralsk, men BSD udviklerne selv har ikke noget imod det og i følge BSD licensen er det tilladt for alle at tage BSD kode og videredistribuere det under en anden licens. Dette er ikke tilladt under GPL licensen. Derfor mener jeg personligt at BSD licensen er meget skadelig for Open Source som sådan fordi dem der tager fra BSD kode ikke er tvunget til at tilbageføre sine forbedringer til det projekt de oprindeligt tog fra. Derfor kan man også se at BSD projekter udvikler sig langsommere end GPL projekter. Wine projektet skiftet fra en BSD til et GPL licens efter at Transgaming tog hele deres projekt, licensierede det under en lukket licens og begynde at tjene penge på det. Havde Wine været under GPL fra starten ville Windows emulering under Linux være på et helt andet niveau end det er i dag.
Jeg vil til sidst på det stærkeste opfordre jer til IKKE at bruge piratkopieret software. Lige så meget som jeg mener fri udveksling at kulturgenstande (musik. film bøger osv) er gavnligt for vores samfund er piratkopiering af software definitivt skadeligt. Det er den mest betydelige faktor i konkurrenceforvridningen mellem åbent og proprietært software.
Hvis man ikke vil betale for det proprietære har man kun et alternativ til overs: åbent software. Hvis folk holder op med at bruge piratkopieret software ville microsofts markedsandele falde betragteligt og åbne produkter vil få en dørsprække de kan gå ind af. Så snart åbne platforme opnår en pæn markedsandel vil man begynde at se spil og programmer fra firmaer som fx. Adobe til dem. Specifikt i forhold til spil tror jeg at spilproducenterne vil indse de store ulemper det giver at lade microsoft bestemme hvilke platforme deres spil kan køre på og gøre det eneste rigtige: Udvikle en fælles, åben, krydsplatform spiludviklingsplatform baseret på OpenGL som spilindustrien selv har kontrol over og selv kan bidrage til at udvikle i den retning de vil. Gør de det, vil det revolutionere spilmarkedet og medføre at den samme spilkode kan udvikles på alle styresystemer og alle konsoller og udviklingstiden på spil bliver dermed drastisk reduceret.
Så alle sammen, en kraftig opfordring herfra: Hjælp med at presse proprietære platforme ud af markedet. Skift til en åben platform og send et signal til software udviklerne om at I vil have disse understøttet og vær med til at skabe en bedre verden og et bedre samfund til os alle. Det er det eneste rigtige at gøre!