Mosfets Kølehoved

Vandkøling d.  23. januar. 2007, skrevet af Nic-hlas
Vist: 535 gange.

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 20:49:14
Svar/Indlæg:
1248/162
Hej

Har fået købt nogle køleblokke til mosfets på mit bundkort men de passer ikke. har aftalt med Vcore.dk at jeg sender dem ind og får pengene tilbage og bestiller så nogle nye.

Jeg er itvivl om hvilket jeg skal vælge

http://www.vcore.dk/shop/defau...

http://www.vcore.dk/shop/defau...

der er en del forskel i prisen men hvis jeg nu køber den fra AquaComputer vil jeg så miste meget ydelse ved at de "kun" kører med 1/8"" gevind?. Sys MIPS blokken er dyr
:l
Har et GA-965-DQ6 bundkort

-J-

Overclocker
Tilføjet:
23-01-2007 21:57:20
Svar/Indlæg:
211/5
Det vigtigste ville jeg mene er at mosfetsene bare skal ha en eller anden form for køling. Mosfets kan tåle en hel del varme(mener det er omkring 120 grader), så en temperatur under denne er at fortrække. Det mest vigtigste er faktisk at de bliver holdt ved en forholdsvis konstant temperatur, da en mosfets spænding afhænger en hel del af varme. Altså der er forskel i spændingen fra en mosfet hvis den er 20grader og hvis den er 60grader selvom at alle andre forhold er de samme.

Hvis jeg var dig ville jeg købe den billige udgave. Den vil helt klart give køling. Og sikkert også den køling du har brug for. Tror ikke at den dyre udgave er pengene "værd".

don

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:09:08
Svar/Indlæg:
1380/8
hvis du tager MIPS bloken, ville jeg anbefale at du sætter et Y eller et T-stykke ind før og efter for ikke at det skal begrænsk flowet formeget.
Tager du AC blokken så skal du huske at have noget der beskytter mod korrosion .
om du tager det ene eller det andet skulle ikke have det store at sige

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 23:14:53
Svar/Indlæg:
2029/63
Jeg syntes det er tosset at køle mosfets med vand. Det giver intet!

Har selv prøvet det, samme med Nordbroen nu om dage :(

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 23:43:24
Svar/Indlæg:
1248/162
problemet er bare at jeg gerne vil have vand på NB da den bliver rimelig varm og hvis jeg tager vand på den så skal det der køle system tages væk fra mit bundkort og så får Mosfets intet køling.

havde ikk lige set at den fra AC var i alu.:/

Vil bare ikk give 2x369,- for MIPS

The

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 01:03:28
Svar/Indlæg:
1406/100
#4 Hejsa jeg har lige sat sådan noget på mit kort osse godt nok på etp5B-DLx fordig at jeg osse ville ha vand på Nb.. Men jeg syns sku ikke at det har give så godt igen..

Jeg går ik ud og køber ind til det igen.. så ville jg heller købe nogle ram-kølerblokke og sidde på

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 17:10:18
Svar/Indlæg:
1248/162
Tager dem fra MIPS for sender alligevel de andre tilbage som ikk passer så skal ikk af med så mange ekstra penge:)

og så kan jeg fortsat kører med 1/4" i hele systemet og skal ikk til at bruge anti korrosion væske. ;)

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 20:25:05
Svar/Indlæg:
4657/53
Det er spild af penge og vandkøle mosfet . Deres køleplade sidder ned mod printet og ikke opad.
Og du sætter dem på silicon ( der sorte ) det hjælper ikke og køle det da alt varmen bliver brændt af i kølepladen.
Faktisk gør du det bare være når du fjerner en blæser / luften hen over dem.
Skal du vandkøle dem skal de loddes af bundkortet og moteres på køleprofilen.

Jeg mener at der er en der har lavet et mod. med og lodde dem halv af . og så har tager en tynd kobber plade og bøjet den 90 grader og så sætte dem i mellem mosfet og bundkort og så lodde det hele fast igen.
den kobber plade har han så loddet fast på en kobber rør ,hvor der så løber vand igemmen .

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2007 13:08:47
Svar/Indlæg:
1081/37
#1 Det hjælper ikke at køle mosfetsne, det der afgør hvor godt de leder strømmen og dermed hvor effektive de er, er den parameter som hedder RDSon modstanden, den skal være så lav som muligt og det hjælper køling ikke på.

Det bedste man kan gøre er at udskifte dem, med feks. nogle IRF3703 som er en N-channel Hex-fet, man skal dog lige sørge for at tjekke om det er N-channel mosfets der sidder der i forvejen, men det er det somregel i sådan en forsyning.

#2 Men medhensyn til varme så tror jeg du blander mosfets og transistore sammen, mosfets er ikke særligt afhængige af varme og kan tåle op til ca. 210grader celsius før de brænder af.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2007 00:06:41
Svar/Indlæg:
211/5
Right... Nu ikke det jeg er blevet undervist i i sidste semester. Har squ selv siddet og målt på mosfets og læst i datasheets.

Dessuden er det jo alt efter fabrikat hvad de kan tåle og hvad treshold-spændig er & etc etc etc....

Men ændring i temp giver ændring i spænding. *BASTA herfra*

http://www.tranzistoare.ro/dat...
(N-kanals mosfet som du også referer til)
I dette datasheet kan mosfet'en klare 260 grader i 10 sekunder. Djævlen kan så også trække 4,5 A. Dette kan ses på side 2.
På side 3 kan de tydeligt ses forholdet mellem id og temperaturen på mosfetcase'et i figur2.
(For udeforstående skal det forklares at id er strømmen der løber over Drain. Deraf navnet id(i-drain)

Da U=R*I, er det ens betydende med at spændingen er en funktion af strømmen og resistansen. Derfor vil en ændring af strømmen medføre ændring af spænding.

Ret mig hvis dette er forkert antaget??

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 07:58:56
Svar/Indlæg:
1081/37
#9 Jeg er uddannet i elektronik og arbejder som teknikker faktisk som test-teknikker, hvilket indebærer at jeg skal teste elektroniske kredsløb, fejlfinde og finde på nye løsninger på problemerne der kunne opstå!

Det er så ikke den mosfet jeg linker til, her har du så det rigtige datablad over en IRF3703: http://www.leds4all.dk/Databla...

Den kan klare 210 ampere konstant og 1000 ampere peak og har en RDSon på sølle 2,8mohm og det er ved maks temp.

Og jo en mosfet er ikke basseret på en silicium diodestrækning men på et MetalOxid supstrat(MOsfet) hvilket der netop gør at de ikke har en temperatur grænse 120graders C, men kan fungere op til en temperatur på 210graders C derover vil de begynde at blive nedbrudt(det har ikke noget med hvem der har lproduceret den, det har noget med materialets egenskaber), hvilket betyder at printbanerne på dit bundkort sikkert vil tage skade før din mosfet.

Korrekt at at RDSon modstanden ændre sig, i medhold til temperaturen, men læg lige mærke til hvor mange mosfets der sidder i parallel på et normalt bundkort og læg samtidig mærke til hvor lidt modstanden ændre sig når der sidder så mange mosfets parallelt, det har de smarte udviklere nemlig gjort for at temperaturen ikke skulle have en indflydelse.

En anden ting du måske også skulle tænke over er at det er en switchmode der sidder på bundkortet, hvilket vil sige at selvom at din CPU ville trække op til 60 ampere. så vil der ikke gå en strøm større end 60ampere igennem dine mosfets i små impulser(har ikke studeret forsyningen nærmere på et bundkort men vil gætte på at det er en buck konverter), og hvis vil nu siger at de virkeligt havde brugt nogle skod mosfets som tilsammen havde en RDSon på 0,1ohm(reelt er RDSon modstanden nærmere 1-10mohm) så vil der stadigvæk kun ligge 6 volt over dem i korte impulser.
Hvis du så er belært i elektronik vil du kunne se at 6volt ikke ville gøre det store når du har 10volt at gøre godt med fra 12volt ned til selve processor spændingen på et par volt. Så igen selvom RDSon modstanden måske ville blive en smule større ved en højere temperatur, vil det ikke have nogen indflydelse!

Så hvis du vil bruge flere hundrede kroner på at vandkøle dine mosfets til ingen nytte eller du vil bruge 100kr på at udskifte dem til nogle andre, der aldrig nogen sinde vil komme over 30graders C selvom du overclocker din CPU langt ind i helvede, det må vel være op til dig, men jeg ved iværtfald godt hvad jeg ville vælge.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2007 14:52:38
Svar/Indlæg:
211/5
Jeg mente at det var en N-kanal mosfet at du referede til, og ikke selve modellen specefikt jeg havde fundet.

Dessuden refere jeg kun til egne erfaringer - og jeg ved ikke hvad du har af erfaringer - men de mosfets der blandt andet styrer Vcore eller andre vigtige forsyninger må ikke svinge voldsomt meget i spænding. Og du giver mig jo også ret i at id ændrer sig alt efter temperatur.
Derfor anbefaler jeg knægten ikke at fjerne sin køling medmindre han erstatter den af en anden.

Personligt ville jeg ikke begynde at lodde på mit bundbrædt. Kun ved desiderede V-mods. Hvis du ser billeder af #0's bundkort kan du jo se at hvis han vandkøler sit chipset, så er han nødsaget til at tage sin køling af sine mosfets i samme ombæring. Og mosfets bliver nu engang røv-varme på et bundkort især hvis det er clocket. Der er jo en grund til at der sidder køling på disse.

Det eneste jeg så har udtalt er at en konstant temperatur giver en konstant strøm.

Derfor mener jeg at #0 er nødt til at køle sine mosfet. Vandkøling giver trodsalt den mest konstante temperatur og derved den mest konstante spænding.

Jeg anbefalede ham også kun at tage den billige udgave af vandkølingen. Men køling skal der til.

Hvis du vil skrive dit navn på og skifte hans mosfet med nogle du mener er bedre - så gør det.