Partition af harddisk i bærbar?

Software d.  24. januar. 2007, skrevet af PerFecTioN
Vist: 253 gange.

PerFecTioN
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 18:52:35
Svar/Indlæg:
32/30
Hej!

Jeg har netop med posten, modtaget en splinterny Zepto 6214, med 100 gb hardisk, og windows xp pro præinstalleret. Nu er sagen imidlertid den, at alle 100 gb er blevet fordelt på drev C, naturligvis med NTFS filsystem.

Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at dele harddisken op på nogen måde, nu hvor Windows er installeret? Jeg har før gjort det med ekstra harddiske til min stationære, men der var jo heller intet styresystem installeret. Håber virkelig I har en løsning:)

På forhånd tak,
mvh Michael

nyg
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 19:27:10
Svar/Indlæg:
271/63
Tror ikke det er muligt dele en harddisk op. Som har et styresystem installeret.

:l



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 22:24:38
Svar/Indlæg:
2870/65
Det kan man sagtens, ikke noget problem.

Du kan gøre det på flere måder:

1. Installer Partition Magic. Så defragmenterer du din disk. Så lader du Partition Magic lave noget "free space" i enden af disken. Det gøres i forbindelse med en genstart som Partition Magic selv sørger for. Når maskinen er genstartet, er der så meget fri plads som du har bedt om. Den fri plads kan bruges til en ny partition.

2. Acronis (image/backup værktøj). Installér Acronis. Lav et image over på en anden maskine. Når du fører imaget tilbage, får du mulighed for at vælge størrelsen på C-partitionen. Vælg en størrelse som er mindre end 100 GB. Når imaget er ført tilbage..og maskinen genstartet, har du fri plads til en ny partition.

3. Samme fremgangsmåde som Acronis, bare med Ghost eller Rdrive (begge image værktøjer).

Der er sikkert flere måder at gøre det på endnu, men det var 3 hurtige.



syska
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 23:21:57
Svar/Indlæg:
1085/26
helt klart metode nummer 1 ... 2 og 3 og alt for besværlig .....

Nummmer 1 kan også gøres i 1 hug .... install, lav om, genstart, done.

Dog tager det selvf noget tid, men kan nemt lade sig gøre ....

og det er ikke nødvendig at defragmentere ...

// ouT