Er jeg dum hvis(LC)....

Vandkøling d.  27. januar. 2007, skrevet af Seth-Enoch
Vist: 624 gange.

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 02:13:33
Svar/Indlæg:
94/26
Hej.

Jeg har lige købt mig en Scythe Infinity, og nu larmer min puter pludselig ikke så meget mere. Men jeg er ved at blive sindsyg af at høre på min GFX køler. Den køre op og ned i RPM hele tiden, alt efter hvor varm chippen er.

Så var det jeg tænkte at jeg bare kunne fixe noget vandkøling til grafikkortet alene, dog med henblink på udvidelse til andre enheder(CPU, Chipset osv) senere hen. Så det skal være nogle standard slanger af en art(hvis det findes) som skal bruges.

Hvor stor køler skal der til for at køle sådan en X1950XT, hvilket hoved kan anbefales? Hvad med ram'ne på grafikkortet? Findes der noget nemt Reservoir med indbygget pumpe, som kan sidde i en 5 1/4 plads? Pumpen skal jo være så kraftig at der evt. en gang kan udvides med endnu en køler, og så en blok på CPU og chipset.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 02:32:14
Svar/Indlæg:
4657/53
Til din X1950XT har vcore.dk Heatkiller GPU-X ATI X1800 på tilbud .
den passer til din gfx .
og så skal du bruge 8 stk Termisk pude NVXP-3 ATI 1,5mm som ligger under Kølepasta/Lim/Tape til ram klodserne.
hvorfor ikke vandkøle cpu med det samme.
chipset er ikke så vigtig og vandkøle.

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 02:53:52
Svar/Indlæg:
765/82
hvis den køre op og ned i rpm, så det nok forde den ligger lige på grændsen til hvor den skal have mere køling jo, hvis du så fik en blæser i siden af kabinettet ud for gfx, eller bare på en eller anden måde for noget mere luft til den.

jeg har set et sæt med en 80mm alu flex slanke/rør som man kunne få til at montere sammen med en blæser så den kolde luft fra fronten kan komme til de komponenter som slangen placeres ud for, altså en luft-guide.. men jeg kan ikk lige finde et link lige nu.

uden at fornærme dig så vil jeg da sige at der vist ikk såååå godt flow i det kabinet, med alle de ledninger over det hele. det jo nærmest stillesående luft rundt om det grafikkort som jeg ser det i din profil. så få stripset de ledninger sammen og ført pænt, det kan godt være det tager lidt tid, men ikk nok med det ser hammer godt ud når der styr på det, men der kan sku komme luft igennem igen.

The

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 06:06:11
Svar/Indlæg:
1406/100
sæt dog en extra blæser i ned ved Gfx.. Det andet er sku da for dyrt. eller køb en nordtQ blæser og sæt på korte

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 08:52:38
Svar/Indlæg:
5410/123
Du kan da nøjes med sådan en satan:
http://coolerkit.dk/product.as...

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 12:00:31
Svar/Indlæg:
94/26
Riis>>
Nu har jeg lige købt den Scytche(14dage gammel), og så skal den også bruges :)

Allan_84>> Køleren på gfx køre ikke op i højeste tempo, men noget midt imellem. Og der kan ikke sidde en køler i siden af mit kabinet, da CPU køleren sidder i vejen.

Der sidder 2stk 80mm blæsere ud for CPU køleren(puster ind i kabinettet), og så 2stk 92mm bagved mine HDD's(hiver luft ud), så luften bliver fint udskiftet inde i kabinettet, der er ihvertfald ikke mere end 1-2grader over stuetemp, og da GFX køler(Den er jo fuldstændig lukket) er 100% afhængig af hvor hurtig den lille blæser køre, så kan jeg ikke se det skulle hjælpe ret meget at sætte en mølle til at blæse på kortet?

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 13:24:14
Svar/Indlæg:
765/82
#5 jeg mener stadig det med ledningerne, bind dem da op og få optimal luft igennem (plus det ser meget bedre ud bagefter :e )

og ven luft strømmen i kabinettet..

de 2 blæser ved CPU skal blæse ud.
de 2 blæser ved HDD skal blæse ind.
og CPU blæser skal flyttes 90grader mod uret rundt på den køler. sådan at den blæser fra for til bag på den. det jo også den vej den køler bedst.

sådan her: http://www.peecee.dk/index.php...

rød = flyttes
blå = luft vej..

og det med blæser ud for grafik mente jeg her!
http://www.peecee.dk/index.php...

du kan evt også prøve se om der er nyer bios eller hva det hedder til GFX, kan jo være de har revideret styringen af blæser, jeg ved at det gjorte nvidia med 7900gt fx.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2007 14:24:11
Svar/Indlæg:
211/5
I første omgang ville jeg skifte kølepastaen på din GPU og på ramklodserne. Rens også selve køleren grundigt. Det vil helt sikkert sænke temperaturen på din GPU. Måske også nok til at din blæser går ned i hastighed og derfor ikke larmer det store.

Ellers ville jeg prøve med sådan en fætter: http://www.arctic-cooling.com/...

Og gør så også som #6 skriver med at vende blæserne og rydde lidt op i kabelrodet. Det plejer også at hjælpe.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 15:06:06
Svar/Indlæg:
5410/123
#6 Har fuldstændig ret. Det er den bedste måde at have airflowet på. Også fordi at varmen stiger op ;)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2007 15:27:52
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvis jeg var dig, ville jeg smække en Thermalright HR-03 og en 92mm blæser på kortet. Det er da billigere end vandkøling, og ydelsen er stadig i top :)

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 20:38:42
Svar/Indlæg:
94/26
Ih hvor er i altså bøvlede :)

Men ja, kan da godt se der er en mening med galskaben. Og sikke nogle fine tegninger der er blevet lavet der(#6) :D

Grunden til jeg tænkte på vandkøling var, at så kunne jeg passende lave resten af system om til vandkøling når jeg vil tage mit oc "to the next level", hvis i forstår ;)

Men jeg tror jeg vil starte med at købe noget Artic Silver 5, afmontere CPU, GPU og kølere på bundkortet. Og så i samme omgang få vendt mine blæsere.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 21:16:13
Svar/Indlæg:
4089/252
allan_84 har da ikke ret... jo mht airflow, men blæseren på hans scythe er forkert. Som den sidder der suger den varm luft op fra GFX og puster det ind i PSU, det er ike optimalt. bedst ville være at hente luften direkte fra airflow, altså ovre fra diskene, og sende luften igennem profilet på den scythe, og ud i de blæsere som suger ud af kabi.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 21:21:31
Svar/Indlæg:
4089/252
sorry lagde ikke mærke til han havde tegnet det på den rigtige måde, så bare blæsren sad forkert. Det er lige sådan der det skal gøres. Hvis du så vil slippe for lidt larm, nøjes du med en blæser ind og en blæser ud, måske nogle Papst lownoise på 12 DB, det setup holder mit system på følgende:

Max load:
Kabi: 35
CPU: 45
PSU: 41

Tager jeg de to blæsere ud stiger alt ca med 6 grader.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2007 21:21:59
Svar/Indlæg:
4089/252
OG bruger en stock køler til CPU lige pr.