Ændre drev-bogstaver på XP installation

Diverse d.  31. januar. 2007, skrevet af mbm
Vist: 590 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2007 10:58:06
Svar/Indlæg:
3746/627
Jeg har købt en ny disk som jeg skal installere Vista på.
Min nuværende disk (160GB) ser sådan ud i partitioner:

C: Windows XP
D: Spil
E: Temp
F: Pagefil

Nu vil gerne have Vista som mit primære OS og derfor ønsker jeg at have 2 eller 3 partitioner på min nye disk (320GB):
C- og D-drev og evt. E-drev.

Kan jeg med partitionmagic flytte mine nuværende partitioner 3 bogtaver frem, så min gamle disk starter med F: med windows XP på. Og når jeg så starter min Vista installation så er C,D og E-drevet ledigt på den nye disk.
Er dette måden at gøre det på eller?
Håber i forstår mit spørgsmål.

nyg

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2007 11:25:43
Svar/Indlæg:
271/63
Du kan vist ikke ændre disse drev da det er nogle windows selv giver. Men det kan være der findes et program til det?

C: plejer altid at være win
D: Data disk
D: Brænder
E: Fx. ekstern

Psym

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2007 11:28:25
Svar/Indlæg:
663/58
du kan ændre det i regedit

gå til HKEY_LOCAL_MACHINE - SYSTEM - Mounteddevices

resten kan du selv gætte dig til

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2007 11:28:55
Svar/Indlæg:
3746/627
et OS kan da sagtens ligge på en partition der hedder E:
hvis man vil det.
Spørgsmålet er om der skal være en C-drev for at den kan boote?

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2007 11:30:57
Svar/Indlæg:
3746/627
#2 ændre hvad? kun drevbogstaver?
Det skal vel ordnes med parttionmagic for at det software der er installeret ved at nu hedder C: altså E:

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
31-01-2007 12:10:04
Svar/Indlæg:
15982/637
Det kan da ordnes direkte i winXP selv ! Det har jeg da selv gjort. Start->Kontrolpanel->Administration->Computeradministration->Diskhåndtering, højreklik på et drev og vælg "skiftdrevbogstav og sti".

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2007 13:33:51
Svar/Indlæg:
3746/627
Ok men giver det ikke problemmer med det software der henviser til C-drevet?
Hvordan finder det ud at at der ikke længere er et c-drev?

Psym

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2007 14:05:42
Svar/Indlæg:
663/58
imo det eneste du skal bruge det til er at ændre på optiske drevs navne da det kan bruges i mange tilfælde. At ændre rigtige drevs navne laver kun kluder i registrerings databasen og mange programmer/spil vil ikke virke. Fx pga at jeg flyttede min wow folder til min nye raptor disk, ville den ikke starte den op da den ikke kunne se i reg basen at the burning crusade var installeret. Jeg blev så nød til at ændre i reg basen for at få wow til at se reg values.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2007 14:31:32
Svar/Indlæg:
3746/627
troede også derfor at Partitionmagic var måden at gøre det på?

Mine idé med det hele er at jeg gerne vil have min XP-disk lidt som reserve, hvis det viser sig at alt ikke spiller i Vista. F.eks. hvordan opfører Vista sig sammen med XP til Spil-Lan?

Jeg ville som sådan ikke have en dual boot, men jeg ville gøre det at hvis jeg fik ændre min gamle disk til første at starte fra om med F-drev.
Så ville jeg i Biosen bare vælge hvilken disk der skulle bootes fra, hvis jeg skulle få lyst til at køre XP.

Min spørgsmål går jo sådan set så på om min pc kan finde ud af at den skal boote fra min gamle disk (F-drev) hvis jeg vælger den?
Eller om den altid vil kigge efter et C-drev?

Crispo|

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2007 16:46:29
Svar/Indlæg:
72/6
jeg ville pille den galme disk fra så længe man installerede vista så har den ikke andre drevbogstaver at tage højde for så når systemet er oppe at køre smider du bare den gamle disk til som slave..

du får dog ingen bootmeny på denne måde men skal ind i bios for at vælge hvislet OS (hvilken disk) man vil boote på :)

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2007 17:41:46
Svar/Indlæg:
3746/627
Det var også hvad jeg havde tænkt mig. Pille den gamle fra ved installation.
Men behøver jeg vælge den som slave når jeg sætter den på igen. De kan vel begge to godt være primære (sata-diske).
Men giver det ikke et problem hvis jeg bare sætter den tilbage i maskine. Så er der jo lige pludselig flere drev med C og D?

Prøver nu med Partition magic (den scanner igennem for at se om der er links). Er ved at ændre partitionsbogstaverne frem. Har dog ikke nået til C og D endnu.