Seagate, Maxtor, WD...?

Diverse d.  01. februar. 2007, skrevet af xavis
Vist: 429 gange.

xavis

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2007 15:46:50
Svar/Indlæg:
64/25
Hejsa

Jeg står og skal bruge noget mere plads. Jeg har tænkt på to diske på hver 500gb, og den ene skal bruges internt i systemet, mens jeg har tænkt mig at bruge den anden som ekstern (har kasse - skulle i hvert fald stadig virke!)

Mit spørgsmål er så, om der reelt er forskel på mærkerne? Én af mine kammerater mener, at Seagate holder max, men er der egentlig nogen forskel? Jeg tænker her på ydelses-/holdbarhedsmæssigt.

På forhånd tak
xavis

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2007 15:48:52
Svar/Indlæg:
6899/119
Seagate og WD frem for maxtor, selvom maxtor diske formentlig er blevet bedre efter de blev købt af Seagate.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
01-02-2007 15:58:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
Tjaaaa.. det eneste diske jeg principielt ikke rør idag er hitachi(tidligere IBM) Tør ganske enkelt ikke efter deres GXP60-75 og 120-serie.
Jeg har gode erfaringer med både seagate, samsung og WD

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2007 16:02:41
Svar/Indlæg:
1190/28
Mine erfaringer er at western digital og maxtor gennerelt har en dårligere holdbarhed end seagate.

Ellers har mine diske holdt ca. følgende inden de døde:

western digital IDE 120gb 3 stk. - ca. 2 år.
Maxtor diamondmax 8 120gb købte 7 stk. - ca. 8 måneder
Seagate flere forskellige - alle over 3 år.(ikke døde endnu)
samsung 40 gb. 3 stk. - ca. 2 måneder...... :r
Western digital sata 160 til 250gb 5-6 stykker - ca. 1½ år
Western digital Raptor 3 stk. 36gb - alle over 2 år(ikke døde endnu)

Samsung må ha' været et rigtigt uheldigt køb, ved det ikke... kan ikke passe de ikke kan holde mere end 2 måneder i snit.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2007 16:04:31
Svar/Indlæg:
3214/18
Ganske enig med de to andre! Personligt holder jeg mig også fra Maxtor, da min erfaring siger mig at de dør og begynder at støje efter kort tid. Har ligeledes også kun gode erfaringer med Seagate, WD og Samsung.

Jeg ville dog ikke være bleg for at vælge en Hitachi i dag. Det er sgu en menneskealder siden IBM lavede bommerten med DeathStar-serien.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2007 16:10:54
Svar/Indlæg:
6899/119

Jeg har selv haft Hitachi også. Dejlig disk:)

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2007 16:34:45
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg har selv en Maxtor MaxLine III, som jeg er glad for - men det er også noget andet end den almindelige DiamondMax. MaxLine er bygget til 24/7 brug og har 5 års garanti, mens DiamondMax kun har 1 år.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2007 17:16:45
Svar/Indlæg:
667/20
Jeg er ved at slå mig på WD alle steder, Maxtor har jeg aldrig haft problemer med før jeg købte mine Maxline3, begge diske gik hen og lavede problemer og fik heldigvis reddet det meste, og nogen film gik tabt, jeg kunne fra den ene dag til den anden ikk tilgå dem, de var enten offline eller kunne ikk læses, ved ikk hvordan dette er sket..

Men jeg har dem stadig og efter en formatering virker de igen, men jeg er ikk vild med at lægge data på dem...

Jeg går netop efter server diske som RE modellerne fra WD, Maxline var fine indtil de lavede de omtalte unoder...

Alle mine diske har aktiv køling, og man skal ikk forvente at alle diske kan klare meget varme kabinetter ligegodt..

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2007 19:36:39
Svar/Indlæg:
6531/410
maxtors diske der hedder DiamondMax 20 er seagate diske
bare med et maxtor skildt på ;)

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2007 19:59:06
Svar/Indlæg:
5410/123
Har haft min Seagate SATA 7200.7 i ca. 2½ år nu, og den kører bare, og den er hurtigt :)

#3 Hvorfor har du haft så mange diske? Det var da sindsygt :D

xavis

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2007 20:08:30
Svar/Indlæg:
64/25
Hejsa

Mange tak for de mange svar! ...så skal jeg jo bare lige bestemme mig! 😉

Hvad med fx en Samsung SpinPoint T166 HD501LJ - den billigste disk på 500gb inde på edbpriser.dk lige pt?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
02-02-2007 08:54:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
#10 Den er super-læks.. Og skulle samtidig med være den mest støjsvage på markedet.

Bryan

Overclocker
Tilføjet:
02-02-2007 10:55:08
Svar/Indlæg:
14/2
Vil så lige tilføje at jeg har haft 2 Samsung som begge døede efter knap 5 måneders normalt brug :(

Mit valg ville klart ligge på WD, har en gammel Caviar på 6Gb som kører på sit 5 eller 6 år uden problemer :)

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2007 11:39:34
Svar/Indlæg:
1351/11
Som hovedregel kan siges om alle harddiske at deres holdbarhed afhænger af det miljø som de bruges i.
Der skrives generelt i mange fora at de og de diske er så og så gode, samt andre er dårlige. Der er jo meget stor forskel på hvordan folk behandler deres diske, elektronik har det jo ikke så godt af at sidde inde i et lille lukket kabinet uden noget som helst køling, og omfanget af brugen af disken.
ALLE harddiskproducenterne har haft nogle diske med problemer, dog er der nogle som er røget lidt mere i søgelyset end andre, herunder særligt tænkt på IBM's deskstarserie(der var jo en grund til at den fik tilnavnet deathstar) :e
Som råd vil jeg sige at hvis der er et behov for udskiftning af en disk, eller tilføjelse, så er det ligegyldigt hvilket diskmærke du kaster dig ud i at købe, dog yder de forskelligt, så hvis det ydelse du tænker på, så læs nogle tests først, men igen mange tests er kun vejledende, så tænk om dit behov er magen til den som udfører testen.
En anden ting er at hvis man har noget data som skal gemmes, så er backup jo altid en god ting, og man kan komme billigt om ved det med en dvd-brænder.

unixen

Overclocker
Tilføjet:
02-02-2007 19:17:51
Svar/Indlæg:
2/0
Hitachi er konge diske
Seagate er gode til hjemme pcen
WD er seje til hjemme pcen.

maxtors diske sutter,, jeg har haft utallige problemer med dem og samsung har jeg også kæmpet med en enkelt gang.

xavis

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2007 21:26:43
Svar/Indlæg:
64/25
Hold da op - der er ved at være en del delte meninger herinde!

...havde lidt samme fornemmelse som yupper beskriver inden jeg skrev indlægget, men ku' jo være, der var nogle generelle retningslinier for, hvilke diske, der var gode - og kan da så også se, at jeg nok ikke skal ha' en DeskStar! 😉

Men altså, den disk, der skal sidde internt, skal køre mere eller mindre 24/7, og den eksterne skal jo så bare køre 'en gang imellem', så hvis der er yderligere tanker til dette, må I meget gerne skrive...

Iøvrigt, så spottede jeg lige denne: http://edbpriser.dk/Products/L... og ku' være, jeg sku' købe den istedet for at købe en disk til at sætte i min egen kasse - den kan jeg jo så bruge til en anden disk. Desuden er My Book'en ganske billig i forhold til den Samsung-disk, jeg har kig på...